Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268005 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Joep

Verandering op komst

Er lijkt wat te bewegen op de weerkaarten. Midden volgende week probeert zich een blokkade op te bouwen. Een zekerheid op winterweer is dat uiteraard nog niet, maar aan het grijze en zeer zachte weer lijkt vanaf donderdag toch een einde te komen. Er is eindelijk weer kans op vorst tijdens de nachten en ook de maxima gaan naar beneden.

Zo ver zijn we nog niet. Het erg sombere, grijze en zachte weer houdt eerst nog enkele dagen aan. Aan de oorzaak van dit eentonige weerbeeld ligt een stevig hogedrukgebied met kern (1038 hPa) boven Bretagne. Enerzijds ligt deze kern dicht genoeg bij onze omgeving om alle dynamiek uit het weer te halen, anderzijds sijpelt aan de noordelijke flank van deze anticycloon voortdurend vochtige zeelucht binnen. Dat zorgt voor veel lage bewolking, nevel en nu en dan wat lichte regen of motregen. Het is daarbij erg zacht, met maxima rond 9°C en minima rond 7°C. Tot en met dinsdag komt er in deze situatie nauwelijks verandering.

Vanaf woensdag lijkt er toch één en ander te bewegen. Het Zuid-Europese hogedrukgebied begint een rug op te bouwen, wat de aanzet kan zijn tot de vorming van een blokkade boven de Oceaan. Voorlopig is het nog te vroeg om met zekerheid te kunnen zeggen of deze poging zal slagen, laat staan waar de hoge- en lagedrukgebieden uiteindelijk komen te liggen. We weten wel dat zo'n blokkade nodig is om de winter tot bij ons te krijgen, en dat de kansen op winterweer in de tweede helft van volgende week dus stilaan toenemen.

Als we kijken naar het EPS van ECMWF en het ensemble van GFS, dan zien we vanaf donderdag een dalende trend in de temperatuur. Tegen volgende weekend is er zo'n tachtig procent kans op vorst tijdens de nachten. Het gemiddelde voor de maxima ligt komend weekend rond 3°C. De spreiding in de berekeningen is uiteraard nog vrij groot, maar maxima van 10°C en meer lijken vanaf donderdag tot het verleden te horen. De kans op ijsdagen in Vlaanderen is voorlopig nog erg klein: zo'n 20 procent op maandag 14 en dinsdag 15 januari. Echt diepwinterse oplossingen zijn er trouwens nog niet te vinden in het EPS, ook niet op de lange termijn. Maar dat het geleidelijk minder zacht wordt, dat lijkt wel vast te staan.

ijsverwachting


Joep

Ik denk dat de runs van afgelopen nacht een soort kentering betekenen.
De opers van de 3 hoofdmodellen gaan nu uit van een situatie waarin binnen de +144 door meer N/O aanvoer koude lucht gaat binnenstromen.
De oplossing zoals vooral erder GFS oper die schetste is deze run gevolgd door UKMO en EC. ER komt dus eind komende week een brug tussen aanwezige hogedruk ten zuidwesten en opkomende hogedruk vanuit het Poolgebied.
Resulaat is dat volgend weekend met een koude N/O aanvoer in de nachten het tot matige vorst kan gaan komen, overdag blijven de waarden waarschijnlijk iets onder het vriespunt.Aanzet tot een langdurige fase met Scandi hogedruk, en dus stabiel en koud winterweer, lijkt niet aan de orde.
Tegen en vanaf midden van deze maand is de trend aanwezig dat hogedruk zich meer gaat richten op het gebied Groenland en Ijsland, met lagedruk boven het zuidwesten van Europa.
Stroming wordt dan meer noordelijk, het blijft hierbij koud met grote verschillen tussen kust en landinwaarts, en toenemende kans op sneeuw(buien).
We zijn echt nog niet van deze winter af, dat lijkt een cliche op 5 januari, maar als ik de teneur op sommige weerfora zaf, is deze uitspraak geen cliche.

Mvg, Ronald de Wildt






Weerfreak 1337

Als die noordelijke stroming er dan komt hoop ik in ieder geval dat het hier aan de kust dan mee zal vallen met hoe hoog de temperatuur dan komt....
Edit: Laten we zo zeggen, als de aangevoerde lucht maar koud genoeg is en niet al te lang over het zeewater drijft (dus hopelijk snelle aanvoer), dan zou het mee moeten vallen.
Maar voor het zover is, kan het weer heel anders zijn. Afwachten dus.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Gfs komt toch weer met iets anders.. maar wel steeds met een hogedrukgebied .. Wel telkens andere plaats :D

Weerfreak 1337

GFS houd het dit keer bij een winterprik, daarna snelle overgang naar het westelijke sanitair... :P Mgoed, gelukkig LT en eerste run. Dus nog geen paniek!!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vdweste

Citaat van: gilleeesss op za 05 jan 2013 - 17:32
Gfs komt toch weer met iets anders.. maar wel steeds met een hogedrukgebied .. Wel telkens andere plaats :D

Slechte run van GFS dit.. slechts 1 ijsdag waarna het alweer heel snel warmer wordt.
Over een uurtje maar even kijken hoe deze oper het doet ten opzichte van de andere leden in de pluim!

André

Het GFS geeft toch geen te beste indruk voor echt winterweer voor onze contreien , schaatsen in het vet laten voorlopig .
Demeulemeester André

PatrickM

Geen beste run idd, volgende run(s) maar weer afwachten ;)

Marcellang

Citaat van: vdweste op za 05 jan 2013 - 17:41
Slechte run van GFS dit.. slechts 1 ijsdag waarna het alweer heel snel warmer wordt.
Over een uurtje maar even kijken hoe deze oper het doet ten opzichte van de andere leden in de pluim!
Mijn idee; terug kijkend op "langere" winterperiodes zitten er altijd "warmere" runs tussen ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Wel sneeuwkansen zondag 13 januari





Joep


Jan van Ooijen

Nou nou zo slecht is het helemaal niet. Bij mij is het slecht als er een dikke WC op staat ipv wat we de afgelopen runs gezien hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 18:21
Nou nou zo slecht is het helemaal niet. Bij mij is het slecht als er een dikke WC op staat ipv wat we de afgelopen runs gezien hebben

Bedoel je nu dat je hem wel of niet slecht vindt?

Edit: want in principe is het einde weer een WC.

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 18:21
Nou nou zo slecht is het helemaal niet. Bij mij is het slecht als er een dikke WC op staat ipv wat we de afgelopen runs gezien hebben

Idd  ;) laat de blokkade eerst maar eens de kans krijgen..... genoeg signalen (zie ook verslagen Johann) in deze topic

Weatherboy

Citaat van: Dennis op za 05 jan 2013 - 18:36
Idd  ;) laat de blokkade eerst maar eens de kans krijgen..... genoeg signalen (zie ook verslagen Johann) in deze topic

Het zal eens tijd worden! Nu ben ik na lange tijd weer terug in het land, dan moet het wel winteren ;)

Ik volg de kaarten pas sinds vandaag weer, maar heb gehoord dat het dramatisch weer is geweest hier. Gelukkig heb ik het allemaal gemist, maar nu is het tijd voor Winter!

gilleeesss

Citaat van: Dennis op za 05 jan 2013 - 17:56
Kaartje

JE ziet dat het in heel west europa zowat allemaal blauw/groen is ;) mooizo, wil zeggen dat het niet net op ons landje zal zijn.. maar tot spanje ;)

Weerfreak 1337

Joe Bastardi heeft er zin in:


SEVERE Russian cold to evolve over next 10 days, then spread west Population weighted globally... Jan 20-Feb 10 extreme cold in works

Bron: @BigJoeBastardi Twitter

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

DeCle


Ramon Oost

Mooie setting in de 12UTC run van ECMWF (Europees weermodel). Een lagedrukgebied trekt vrijdag en zaterdag van de Britse Eilanden onder ons land door richting Frankrijk waardoor wij te maken krijgen met een oosten wind. In de omgeving van Scandinavië opbouw van een hogedrukgebied.


Powered by EzPortal