Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267426 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

grizzrh



ziet er toch echt wel lekker uit die pluim :P
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Kleine tip, kijk naar datum van de kaart en kijk dan op de 2m temp op wetterzentrale. Dan heb je het antwoord ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 12:59
Kleine tip, kijk naar datum van de kaart en kijk dan op de 2m temp op wetterzentrale. Dan heb je het antwoord ;)

In het westen lichte dooi, in het oosten zo'n -4, terug bij af?

Dennis

De kans op deze blok-situatie krijgt al meer intrede in de kaarten laatste tijd


gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 12:59
Kleine tip, kijk naar datum van de kaart en kijk dan op de 2m temp op wetterzentrale. Dan heb je het antwoord ;)

Oke ;) KT maar blijven bekijjken dan :D

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 12:59
Kleine tip, kijk naar datum van de kaart en kijk dan op de 2m temp op wetterzentrale. Dan heb je het antwoord ;)

wow wat een koude in Europa :D

gilleeesss

Citaat van: Joep op za 05 jan 2013 - 13:12
wow wat een koude in Europa :D

Jan had het wel over 0z run waarschijnlijk? dan zie je idd dat het weer weg is met winter . maar Zoals je nu ziet is het weer verbetert LT van gfs. Maarja. Is zelf een run met redelijk wat sneeuwkansen ook :). Maar tis LT. Nu kijken of de puzzelstukjes helemaal goed gaan vallen ;)

vdweste

Citaat van: gilleeesss op za 05 jan 2013 - 13:19
Jan had het wel over 0z run waarschijnlijk? dan zie je idd dat het weer weg is met winter . maar Zoals je nu ziet is het weer verbetert LT van gfs. Maarja. Is zelf een run met redelijk wat sneeuwkansen ook :). Maar tis LT. Nu kijken of de puzzelstukjes helemaal goed gaan vallen ;)

Nee hoor, Jan had het over de 06 run (staat namelijk ook op zijn kaartje ;)) En dit is inderdaad even een dipje in de koude temperaturen op diezelfde run. Echter blijft ook daarna hogedruk in het noorden regeren en lijkt het slechts een tijdelijke opwarming te zijn (helaas helemaal aan het einde van de run en daardoor is het vervolg niet te zien (maar dat helemaal aan het einde van de run zegt natuurlijk ook genoeg over de betrouwbaarheid ervan en zal over pak hem beet 4 uur weer totaal anders zijn)).


vdweste

Citaat van: Dennis op za 05 jan 2013 - 13:51
06H ENS  :)

2m temperatuur is misschien wat handiger en zegt voor veel mensen denk ik wat meer :) :


Johann


Dennis

Citaat van: Johann op za 05 jan 2013 - 14:56
Zo...MeteoConsult zoekt de "winter" het nu ook in hogere sferen. Komt me bekend voor dat verhaaltje  ;D



ja mij ook  :) toen ik het las -> trouwens GFS gaat helemaal los


Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

grizzrh

zo hey, Johann had dus mooi gelijk he!
laten we hopen dat het goed gaat kraken vanaf komend week einde!
Doenrade, Limburg

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 04 jan 2013 - 18:07
Even in het kort wat de vinger inhoud, stukje van Meteoconsult:

De vinger: Een krachtige smalle rug van hoge luchtdruk, bij voorkeur aanwezig in de bovenlucht, met een noord-zuid oriëntatie op de oceaan richting IJsland. Bij ons komt de stroming dan uit noordelijke richtingen, waarmee dan koude lucht, maar ook sneeuwbuien kunnen worden aangevoerd. Kromt die 'vinger' zich vervolgens richting Scandinavië, dan kan er wellicht een mooie vorstperiode in de steigers worden gezet.

Ik zie de vinger op LT toch niet echt naar het Scandinavisch gedeelte krommen, eerder de andere kant op, betekent dat dat de winterprik niet lang aanhoudt?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Dennis

Citaat van: matroesjka-world op za 05 jan 2013 - 15:54
Ik zie de vinger op LT toch niet echt naar het Scandinavisch gedeelte krommen, eerder de andere kant op, betekent dat dat de winterprik niet lang aanhoudt?

dat betekent het zeker niet : er zijn verschillende modeluitvoeringen voor koud winterweer bv Hoog boven groenland en lagedruk NW rusland waardoor een glijbaan ontstaat van zeer koude lucht uit de noordpoolstreken:  mss daardoor veel betere kansen omdat west-toevoer dan volledig wordt gebaricadeerd

zie kaart http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.msg36449/topicseen.html#msg36449

bliksems

vanavond om 19:00 op nostalgienet:

"Maandthema: Weer en wind 1

Beelden van ijspret, overlast van winters weer en dooi na strenge vorst. Met een speciale terugblik op het weer van de winters van 1963, 1979 en 1990 aan de hand van oude weerkaarten."
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Johann

Citaat van: matroesjka-world op za 05 jan 2013 - 15:54
Ik zie de vinger op LT toch niet echt naar het Scandinavisch gedeelte krommen, eerder de andere kant op, betekent dat dat de winterprik niet lang aanhoudt?

Geen plaatjes en tekst van gisteren met kaarten van vandaag vergelijken.
Ging hierover....




Marsel

Nu maar hopen dat de boel in de troposfeer goed komt te liggen, want wat is dit een triest weertype.
Die poolwervel splitsing laat alleen een meer meanderend stromingspatroon toe. In hoeverre WIJ dan vervolgens een forse vorstperiode waar we allemaal van dromen krijgen is, zoals eerder genoemd, nog maar even de vraag.

Is het trouwens al lente?.....nee, nog steeds niet?....hmzzzz toch maar weer even die winterslaap in denk ik. Zzzzz.
:P

Pascal Soomers

Jep. Mooi stuk weer Johan! Bedankt. De kaarten zijn inderdaad een stuk interessanter geworden. Ik bekijk ze zelf weer met veel plezier. GFS12Z loopt inmiddels weer. Ben benieuwd wat deze run gaat neerzetten.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal