Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267129 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

just0408

Citaat van: Coreupt.nl op vr 11 jan 2013 - 09:58
Topshelf Megastores in Cruquius ( bij Hoofddorp) of via hun webshop!! Www.topshelf.nl

Dank.  :)
Ik ben ook niet van steen.

Harry de Hond

Citaat van: Ramon Oost op vr 11 jan 2013 - 10:07
Nieuwe pluim
Spreiding is wat groter geworden tov vorige pluim. Er is toch wat onzekerheid over het vervolg na de 16e. Het is gelukkig nog een eind weg, maar ligt het aan mij of komt het toch wat vaker terug in de kaarten/pluimen nu? Een vroegtijdig einde van de vorstperiode.
Juist.

Jan van Ooijen

Citaat van: Brisk op vr 11 jan 2013 - 09:32
@jan, waar moet die neerslag uit hirlam gif vandaan komen?



Dit komt door de visbak (Noordzee), door de steeds meer kouder wordende lucht zal dit over gaan in winterse buien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Op LT zal de pluim altijd neigen naar het jaargemiddelde. Zie je vaker dat de vorst gewoon elke dag een dag opschuift. WC is dusdanig verstoord dat ik die ook niet zo 1,2,3 terug zie komen. kan best een paar dagen tussen zitten die wat kwakkel geven met wat neerslag maar in denk dat we wel 2 weekjes winter houden.

zorba

Quote van Karim Hamid:

Koedegolf op komst?

...Waar het deze koude periode aan ontbreekt, is duidelijke structuren in de hoogte waarop een koudegolf op kan worden gebouwd. Wanneer we de weerkaarten bekijken van de modellen voor de komende dagen, dan mag het al een wonder heten dat de koude polaire lucht ons kan bereiken. Het lijkt allemaal eerder een opeenvolging van toevalligheden te zijn wat er kon voor zorgen dat de koude lucht, welke toch al ver van ons verwijderd was naar het oosten, ons kon bereiken. Een afzakkend Groenlandhoog van ocharme 1025 hPa richting Noorse Zee in combinatie met een uitdiepend lagedrukgebied over de Baltische staten was voldoende om de verre koude polaire lucht tot bij ons te brengen. Vervolgens is het een toevallig uitblijvende westelijke stroming die er voor zorgt dat deze aangevoerde koude lucht bij ons blijft slingeren. Echt sprake van transportkou is het eigenlijk niet. Maar veel winters hebben al bewezen dat we geen schoolvoorbeeld winterkaarten nodig hebben met de gekende Scandinavische hogedrukbeer, om dagenlang koud winterweer te kennen. Maar het blijft frapant dat een op het eerste gezicht onbenullig zwak hogedrukgebiedje in staat is de boel te doen kantelen naar koud winterweer.

Die weinig gefundeerde configuratie op de weerkaarten is uiteraard wel de reden waarom deze koude situatie gedoemd is om vrij snel (tijdelijk) te verdwijnen. Om echt systematische kou te krijgen zal er toch echt iets moeten veranderen op de weerkaarten.

Lees de hele tekst op Weerspinsels.blogspot
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Bacci

Net GFS 00 run bekeken, alle sneeuw in de run gaat gewoon langs ons heen....dat is echt niet grappig, hopelijk geeft 06 run wel weer sneeuw. EC pluim geeft ook minder sneeuwkansen, gaat toch nog tig keer veranderen.

Johann

Citaat van: Coreupt.nl op vr 11 jan 2013 - 09:58
Topshelf Megastores in Cruquius ( bij Hoofddorp) of via hun webshop!! Www.topshelf.nl

Zonder meer te adviseren - www.topshelf.nl - en een enorm aanbod ! Zelfs "onze" Jan is er (na volle tevredenheid) geslaagd voor zijn as. wintersport reisje naar "Breuil Cervinia" in het bella Italia. En de wintersportuitrusting zal ie nodig gaan hebben. Meters sneeuw en ijskoud ! Maandag gaan we vanuit Wallis opweg !

http://www.visitaosta.be/nl/skigebieden/skigebied-breuil-cerviniavaltournenche

Weatherboy

Nou, niet echt vrolijk wakker worden zo. Sneeuw weg voor dinsdag, kou weg vanaf woensdag bij EC en GFS. Ik vind het deze morgen toch weer teleurstellend :(

ron12

Vraag je, hoe moet de luchtdruk verdeling eigenlijk zijn om transport kou hier te te krijgen.BVD
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Erik V

Zo slecht is de pluim toch ook weer niet te noemen?

Bacci


boucheron

waarom zijn veel mesen hier op het forum als de kaarten 1 run iets minder zijn?
zoals ook al vaker aangegeven door andere hoe verder vooruit hoe onbetrouwbaarder
ik zou zeggen geniet van hetgene wat je krijgt en laat je niet snel teleurstellen
en tja als je zo bezeten ben van kou moet je denk ik tog maar denken aan emigreren richting siberie o.i.d

Weatherboy

Citaat van: boucheron op vr 11 jan 2013 - 11:29
waarom zijn veel mesen hier op het forum als de kaarten 1 run iets minder zijn?
zoals ook al vaker aangegeven door andere hoe verder vooruit hoe onbetrouwbaarder
ik zou zeggen geniet van hetgene wat je krijgt en laat je niet snel teleurstellen
en tja als je zo bezeten ben van kou moet je denk ik tog maar denken aan emigreren richting siberie o.i.d

Nou, omdat GFS een tijdje met een ZW circulatie kwam. En helaas is EC hem compleet gevolgd, en nog wat andere modellen gaan voor verzachting vana midden volgende week. Dit doet me dan angstvallig denken aan december 2012. Daar komt nog bij dat de sneeuw ook weer is verdwenen. Nee ben niet blij na deze runs....

Joep

NEERSLAG:
De lichte neerslag boven Zeeland verlaat spoedig het land. Verder worden er vandaag boven de Noordzee lichte buien aangemaakt, die met de steeds kouder wordende lucht steeds meer een winters karakter krijgen, zie NESO. Vooral vanmiddag en vanavond laten Hirlam en Harmonie een duidelijker signaal zien in het noorden van het land. Plaatselijk zou het in het noordoosten even wit kunnen worden. Later zaterdagmiddag en avond in het uiterste zuiden misschien lichte neerslag uit de frontale uitlopers, dit zal gezien de progtemps zal dit sneeuw zijn, hetgeen bevestigd wordt door NESO. Boven Belgiƫ worden zaterdagavond enkele cm's berekend, blijft aandachtspunt voor zuiden van het land.

knmi

Bacci

Citaat van: Weatherboy op vr 11 jan 2013 - 11:34
Nou, omdat GFS een tijdje met een ZW circulatie kwam. En helaas is EC hem compleet gevolgd, en nog wat andere modellen gaan voor verzachting vana midden volgende week. Dit doet me dan angstvallig denken aan december 2012. Daar komt nog bij dat de sneeuw ook weer is verdwenen. Nee ben niet blij na deze runs....

Zolang er in de pluimen niets geks gebeurt is er niets aan de hand. En die sneeuw komt vast wel.

Marco_Goes

Karim is niet erg positief dus. Hoe kijk jij er tegen aan Johann?

just0408

Citaat van: Johann op vr 11 jan 2013 - 11:04
Zonder meer te adviseren - www.topshelf.nl - en een enorm aanbod ! Zelfs "onze" Jan is er (na volle tevredenheid) geslaagd voor zijn as. wintersport reisje naar "Breuil Cervinia" in het bella Italia. En de wintersportuitrusting zal ie nodig gaan hebben. Meters sneeuw en ijskoud ! Maandag gaan we vanuit Wallis opweg !

http://www.visitaosta.be/nl/skigebieden/skigebied-breuil-cerviniavaltournenche

Inderdaad. Hij staat in de favorieten, ik ga even kijken wat ik ga doen.  :)
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Marco_Goes op vr 11 jan 2013 - 11:42
Karim is niet erg positief dus. Hoe kijk jij er tegen aan Johann?

Positief  :D
Althans als je van winter houdt  :P

Weatherboy

Citaat van: Johann op vr 11 jan 2013 - 11:47
Positief  :D
Althans als je van winter houdt  :P

Nou ik vind dit wel zorgelijk hoor. Kijk dat gezwabber van GFS is nog niet zo erg, maar dat EC er in mee gaat vind ik echt wel de moeite waard om in de gate te houden. Echt niet goed!

Powered by EzPortal