Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268041 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

jones

Volgens mij is het foutje in GFS recht gezet :)

gilleeesss


vdweste

Citaat van: jones op vr 11 jan 2013 - 00:11
Volgens mij is het foutje in GFS recht gezet :)

Toppunt van optimisme is bij deze bereikt! :P En dan klagen mensen nog steeds op dit forum dat men negatief post, haha!
Ik betwijfel uberhaupt of er wel een foutje was. Het was nou ook weer niet zo dat de oper van GFS er constant helemaal alleen voor stond in de pluimen. De kans is niet groot dat wanneer het 50/50 is, er 4 keer achter elkaar een warme run uit komt, maar statistisch gezien is die kans er natuurlijk wel! Nu zijn er ook weer 2 koude na elkaar en misschien worden dat er ook wel 4. :)

Roland

Het stoutste jongetje van de klas heeft berouw getoond en heeft hard gewerkt aan zijn pluimpjesrapport. Wij vergeven het GFS.

We kunnen vrijdag 11 januari officieel uitroepen als De Dag Dat De Winter Begon (de donderdag tel ik nog niet echt mee). Het enige wat nu nog nodig is, is een klein laagje wit op strategische  plaatsen en momenten, zodat het écht koud kan worden!

gilleeesss

Citaat van: Roland op vr 11 jan 2013 - 00:23
Het stoutste jongetje van de klas heeft berouw getoond en heeft hard gewerkt aan zijn pluimpjesrapport. Wij vergeven het GFS.

We kunnen vrijdag 11 januari officieel uitroepen als De Dag Dat De Winter Begon (de donderdag tel ik nog niet echt mee). Het enige wat nu nog nodig is, is een klein laagje wit op strategische  plaatsen en momenten, zodat het écht koud kan worden!

Dat is gesproken :) Ik zie ook 11 januari als het begin van een mooie winterperiode(hoelang is nog lang niet duidelijk, maar alvast zeker tot woensdag denkik (90% naa rmijn mening)). Sneeuw in duitslan, en nabij die visbak (dus westgebieden benelux) is denkik het beste voor afkoeling enzo ;)

jones

Zowat heel Europa onder de sneeuw behalve NL volgens de laatste GFS, zou toch goed moeten zijn voor de ijsaangroei daar ;)

Roland

Zowat heel Europa onder de sneeuw behalve NL volgens de laatste GFS, zou toch goed moeten zijn voor de ijsaangroei daar ;)
[/quote]

Ik zou zeggen: laat de wind maar over de Poolse en Duitse vlakten zwieren. Wacht hem hier bij Kleve wel op!

Marcel1976

Citaat van: Roland op vr 11 jan 2013 - 00:23
Het stoutste jongetje van de klas heeft berouw getoond en heeft hard gewerkt aan zijn pluimpjesrapport. Wij vergeven het GFS.

We kunnen vrijdag 11 januari officieel uitroepen als De Dag Dat De Winter Begon (de donderdag tel ik nog niet echt mee). Het enige wat nu nog nodig is, is een klein laagje wit op strategische  plaatsen en momenten, zodat het écht koud kan worden!
Laagje van 2-3 cm is al genoeg om de temperatuur dermate te kunnen laten uithalen dat geen enkel kaartje daar iets over kan voorspellen.  :)

Roland

Citaat van: Marcel1976 op vr 11 jan 2013 - 00:32
Laagje van 2-3 cm is al genoeg om de temperatuur dermate te kunnen laten uithalen dat geen enkel kaartje daar iets over kan voorspellen.  :)
En dat laagje zal er de komende dagen heus wel komen. Hoeft inderdaad echt geen 10 centimeter of zo te zijn!

Zou overigens helemaal mooi zijn als in bijvoorbeeld Friesland morgen al een centimetertje valt. Maakt het nog ijsvrije water kouder en bij de voorspelde zwakke wind de komende dagen zou dit een eerste aanzet tot iets moois veel later kunnen zijn.

Henk1976

We zien wel hoeveel sneeuw er gaat komen. Het pakt op het moment suprême altijd anders uit. Maar wel opvallend dat NL als een groene oase in een verder wit Europa ligt. Maar sneeuw boven la France en veel bij de Oosterburen. Dat kan alleen maar veel kou betekenen.

Bacci

Citaat van: jones op vr 11 jan 2013 - 00:29
Zowat heel Europa onder de sneeuw behalve NL volgens de laatste GFS, zou toch goed moeten zijn voor de ijsaangroei daar ;)

Haha wat een geniale afbeelding, haha, maar even serieus ik wil wel sneeuw zien.

Weatherboy

Citaat van: Henk1976 op vr 11 jan 2013 - 00:46
We zien wel hoeveel sneeuw er gaat komen. Het pakt op het moment suprême altijd anders uit. Maar wel opvallend dat NL als een groene oase in een verder wit Europa ligt. Maar sneeuw boven la France en veel bij de Oosterburen. Dat kan alleen maar veel kou betekenen.

Nou als dat zo is, dan stop ik met het weer bekijken. Wat een ellende is dat dan.....

grizzrh

Doenrade, Limburg

just0408

Kijk, zo moet het er eigenlijk uitzien.  :)

Ik ben ook niet van steen.

glenn

Aan de hand van 00 u run dinsdag kans op uitgebreide sneeuwval in belgie omwille van een dooifront vanover zee .
Plaatselijk volgens deze run 10 cm en meer maar gellukig blijft het ook na het dooifront gewoon koud !

JPP78

Noord NL boven nul, denk onder invloed van de warme noordzee. Bij NO wind blijft die altijd alng invloed uitoefenen, dat kan de hele komende periode behoorlijk parten gaan spelen, zolang de noord component er in blijft!

fijne dag verder
JP
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

zorba

KNMI Guidance Lange Termijn

Synoptische ontwikkeling
Zondag bevinden we ons in een koude oostelijke stroming tussen een hogedrukgebied boven Scandinavië en een lagedrukgebied boven het Middellandse Zeegebied. Tegelijkertijd zien we bij IJsland een lagedrukgebied dat zuidoostwaarts beweegt en maandag over de Britse Eilanden onze kant op komt. Dinsdag komt het laag boven onze omgeving aan, alwaar het opvult. Woensdag komt het hoogtelaag boven onze omgeving te liggen, de dagen daarna zien we een omvangrijk hoogtelaag boven Noord-Europa. Wat opvalt is dat de licht meanderende straalstroom vanaf dat moment vrij zuidelijk komt te liggen, rond 45 graden NB. Daarbij trekt er een aantal actieve lagedrukgebied over Frankrijk oostwaarts, rond 48 graden NB. Ons land blijft door deze ontwikkeling in de koude lucht zitten met afwisselend weinig stroming en dan weer een oostelijke stroming. De vorst van volgende week is dus toe te schrijven aan het onder ons land door trekken van lagedrukgebieden in plaats van de aanwezigheid van een krachtig hoog boven Scandinavië. Het beschreven patroon blijft min of meer in stand tot het weekeinde van 20/21 januari, vanaf dan lijken lagedrukgebieden boven de Atlantische Oceaan of de Britse Eilanden toch de overhand te krijgen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De onzekerheid in de verwachting is tot en met maandag klein, gezien de geringe spreiding in de EPS-pluim. Dinsdag zien we een duidelijk grotere spreiding, hetgeen alles te maken heeft van het genoemde lagedrukgebied dat dinsdag boven onze omgeving aanwezig is een hier ook opvult. De meeste leden laten de lagedrukkern over het zuidwesten van ons land lopen of laten het net ten zuidwesten van ons land. Hierbij blijft ons land in de koude lucht en valt de meeste neerslag in de vorm van sneeuw. Bij een iets oostelijker koers komen we (tijdelijk) in wat zachtere lucht terecht en kan ook regen vallen. De eerste optie ondervindt de meeste steun in het ensemble, waaronder ook de Oper. De kans op meer dan 1 cm sneeuw bedraagt ca. 60%, meer dan 3 cm ca. 40% en meer dan 10 cm ca. 10%. In de tweede helft van volgende week zien we een meerderheid van de leden het scenario van de Oper te volgen (straalstroom en lagedrukgebieden over Frankrijk). Dit zorgt er dus voor dat het merendeel van de leden aanhoudende vorst laten zien tot in ieder geval het weekeinde van 20/21 januari. De kans op sneeuw ligt daarbij rond de 30%. Op de termijn na het weekeinde van 20/21 januari is er een groeiend aantal leden (uiteindelijk een meerderheid) dat voor een cyclonale stroming gaat onder invloed van Atlantische of Britse lagedruk. De kans op ijsdagen zakt naar 20%, waarbij opgemerkt dient te worden dat er nog enkele bijzonder koude leden aanwezig zijn.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jorentje1997

Ik weet niet of er al mensen zijn opgestaan met een wit tapijtje? Laat het ons weten :D

Hier nu volop regen, maar daar maak ik me niet druk om :)

MamaAs

Citaat van: JPP78 op vr 11 jan 2013 - 06:30
Noord NL boven nul, denk onder invloed van de warme noordzee. Bij NO wind blijft die altijd alng invloed uitoefenen, dat kan de hele komende periode behoorlijk parten gaan spelen, zolang de noord component er in blijft!

fijne dag verder
JP

Ja ben er ook een beetje bang voor. En het zal ook nog wel even duren voordat 'ie is afgekoeld.

Erik V

Goedemorgen. Lekker afgekoeld hier vannacht. Krabben!

Powered by EzPortal