Het grote vuurwerk topic

Topic gezien door 38743 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 17 dec 2012 - 16:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

De titel spreekt voor zich denk ik.
Ik maak dit topic aan omdat er de laatste dagen steeds meer mensen over de jaarwisseling posten. In deze tijd van het jaar is het een onderwerp wat breeduit in de media wordt uitgemeten.
Het woord 'vuurwerkfreak' wordt hier zo her en der zelfs genoemd.

Eerlijkheidshalve moet ook ik bekennen naast meteorologie een voorliefde voor vuurwerk te hebben.
Het begint ergens halverwege de jaren 90...als opgroeiende jochie word ik gegrepen door de fenomeen vuurwerk. Aan mijn vader z'n zijde mocht ik onder toeziend oog van mijn beide ouders mijn eerste stapjes in het vuurwerkwereldje zetten.
Door de jaren heen groeit deze hobby uit tot een nog jaarlijks terugkerende traditie waarbij ik elk jaar meer en meer wilde.
Ik ben overigens nooit over de schreef gegaan en heb mijn vuurwerk altijd binnen de landsgrenzen gekocht (wel zo veilig én goed voor de economie :) ).
Obsessief kijk- en koopgedrag en ongekend hard toeslaande kruitstress zijn bekende symptomen van de kruitkoorts die bij mij vanaf begin september weer toeslaat.  Bij het ruiken van de vuurwerkrook alleen krijg ik tegenwoordig al kippenvel.
Ach, iedere gek heeft z'n gebrek wordt in de volksmond wel eens gezegd. Tja, dit is mijn gebrek denk ik dan ;).

Mijn vraag aan de forumleden.
Zijn er nog meer vuurwerkfreaks of -liefhebbers onder ons?
Lucht hier je hart over de mooiste dag van het jaar (31 december) en over hoe je de aanloop naar deze dag toe ervaart.
Veel plezier!

Bron foto: vuurwerkcrew.nl

Reutel

Met een heerlijke fles champagne in de ene hand en een half leeg glas in de andere hand kom ik er graag naar kijken!  8)

Ooh, niet vergeten...: Liever de veiligheid checken, dan van de pijn verrekken!

Marsel

Citaat van: Reutel op ma 17 dec 2012 - 16:11
Ooh, niet vergeten...: Liever de veiligheid checken, dan van de pijn verrekken!

Absoluut! Veiligheid staat voorop, alleen dan kun je er van genieten naar mijn idee.
Vuurwerkbril, geen alcohol en goed met je gedachten erbij blijven. Het zijn van die kleine dingen waar ontzettend veel profijt van kunt hebben. Zelfs toeschouwers, zoals familie en vrienden, krijgen van mij altijd een bril...ik moet er niet aan denken dat het fout gaat.

Fren

Ik zal het niet onder stoelen of banken steken maar ik ben zo'n vuurwerkfreak... het fascineert me, geen idee waarom... heb het niet van mijn ouders mee of anderen maar als kind kon ik de dagen voor oud en nieuw niet slapen...

Destijds was de vuurwerkverkoop nog op één verkoopdag, namelijk de 31e... en kon je om 04.00 uur al afhalen bij de grootste vuurwerkverkoper van Enschede, Hartman. Normaliter was het zo dat de folder op de zaterdag na Sinterklaas al in de bus lag maar incidenteel kwam het voor dat dit pas maandags was en owee wat was ik dan chagrijnig of teleurgesteld. Dagenlang foldertjes uitpluizen en bestellingen maken, opnieuw en opnieuw, meer en goedkoper, toch weer anders en weer alles opnieuw. :P

En dan op de dag zelf uiteraard om 04.00 uur voor de winkel staan en je pakket met rotjes en babypijlen ophalen. Uiteraard ook van die enorme gilpotjes die je bij de buurman een straat verderop in de tuin zette zodat die om 04.30 uur in zijn pyjama al achter je aan zat...

In de jaren daarna ging ik het siervuurwerk steeds meer waarderen. Elk jaar mooier en meer leek het wel met als hoogtepunt de jaren 2000 en het dieptepunt van de vuurwerkramp in Enschede in 2001. 

Ik stunt er niet mee en doe ook geen rare dingen of koop ook geen zwaar link vuurwerk. Heb zelfs de strijkers vroeger ontlopen. Maar tegenwoordig moet de Silver Salute, de Brilliant Outblast of een Panther/Sniper gewoon in mijn assortiment zitten...

Ik merk aan mezelf dat ik elk jaar zeg: dit jaar minder... en elk jaar ontwijk ik de vuurwerksites en folders waar ik kan. Maar in december ontkom ik er niet meer aan. Het gaat weer kriebelen en elk jaar koop ik toch weer voor de nodige honderden euro's in. Jammer geld? , tja, misschien wel.... maar ik vind roken ook jammer geld... of zuipen...  ach iedere gek zijn gebrek... :)

Dus ja.. het kriebelt... de eerste bestelling is al de deur uit maar ik weet nu al dat het daar niet bij blijft en dat ik in die drie dagen nog wel wat winkels zal aflopen...al dan niet bij onze oosterburen of hier in de regio.

Pyromania for life!
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Marsel

Citaat van: Fren op ma 17 dec 2012 - 17:12
Pyromania for life!

Mooi verhaal Fren. Heel herkenbaar :).

Er moeten er hier toch meerdere ronddwalen zou je zeggen?

zorba

Citaat van: Fren op ma 17 dec 2012 - 17:12

Maar tegenwoordig moet de Silver Salute, de Brilliant Outblast of een Panther/Sniper gewoon in mijn assortiment zitten...

Pyromania for life!

Hehe, die zitten elk jaar ook standaard in mijn pakket, mooie stukken vuurwerk! Dit jaar heeft importeur waar ik altijd haal, ook nieuw spul uit DUI en BE gehaald, dit jaar maar eens naar kijken, zag dat ze vlinders hebben. Altijd leuk voor overdag ff knallen xD
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Fren

Ik heb inmiddels mijn 2e bestelling de deur uit en heb me voorgenomen om niet meer rond te kijken in folders en zo weinig mogelijk op de twee bekende vuurwerkfora te komen :')

Anyway, ik zag ineens dat ik korting kreeg bij de dealer in enschede van 25% als ik voor de 22e bestelde dus daardoor werd de Outblast nog een betaalbare pot. Bij diezelfde dealer heb ik ook voor het eerst wat potten van PANDA (Duits merk) besteld. Ben benieuwd, de filmpjes waren best aardig.



In de week daarvoor had ik al in Hengelo een bestelling geplaatst en daar viel mijn oog op een geweldige pot voor een absurd dure prijs, maar wtf... voor twee minuten kijkplezier heb je dan ook wat...



Ik kan al niet wachten tot de 28e.. dan mag ik alles ophalen :P
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jur

Vorig jaar m'n hand lelijk verbrand door andermans vuurwerk. Ik ben er helemaal klaar mee :)

Leon Eikenaar

Als ik die video's zie krijg ik er weer zin in.
Helaas kan ik niet de hele ouderjaars dag ervan genieten want overdag moet ik werken...
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marlieke

Nou, hier nog een vuurwerkfan! Vroeger al net als Fren lekker veel vuurwerk kopen. Zo goedkoop mogelijk met als resultaat dat ik vaak klamme rotjes e.d. had. Maar o wat een feest toen de verkoop ineens 3 dagen voor oud en nieuw begon... Kon je het goedkoop inslaan en dan bij de verwarming leggen zodat alles goed droog was en flink knalde!  ;D Ik heb ook veel voetzoekers gemaakt van lillyputter-vuurpijltjes... Wat een leuke tijd!  ;D

Tegenwoordig kijk ik nog graag in de folders, maar ik houd het binnen de perken. Ik besteed ongeveer 50 euries aan het vuurwerk. Dat is inclusief een pakje astronauten en sterretjes en pistoolschijfjes voor mijn kids. Sinds ik 'volwassen' ben (ben ik dat eigenlijk wel?  ;D :o) ga ik voor siervuurwerk voor mezelf en mijn man. Stars over Paris was altijd zo'n pot die ik er bij had, maar het feit wil dat degene met het beste vuurwerk van Rijssen hem niet meer in het assortiment heeft. (niemand trouwens in Rijssen) Jammer want hij is best wel leuk voor dat geld...
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

SnowBoots

Yep, hier nog 1.. (Incognito weliswaar..  ;D)


Het mooiste is siervuurwerk (hoge, grote en gekleurde effecten) dat 's nachts met prachtig helder vriesweer zn ding doet, waarbij alle geluid ook nog eens ongedemt haar gang kan gaan. Die Event 6 Element mag er wel zijn zeg, gelukkig verkopen ze die hier nergens in de buurt!

ThaGhostNL

Ook hier in schiedam ontbreekt het niet aan vuurwerk. Ook dit jaar weer een project, hopelijk eentje die niet de mist in gaat zoals vorig jaar.

Uiteraard ontbreekt mijn favoriete doos niet.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jur

Citaat van: Tha-Ghost op do 20 dec 2012 - 13:57
Uiteraard ontbreekt mijn favoriete doos niet.

Ik hoop inderdaad dat je daar oud en nieuw mee viert ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marlieke op do 20 dec 2012 - 10:10
Nou, hier nog een vuurwerkfan! Vroeger al net als Fren lekker veel vuurwerk kopen. Zo goedkoop mogelijk met als resultaat dat ik vaak klamme rotjes e.d. had. Maar o wat een feest toen de verkoop ineens 3 dagen voor oud en nieuw begon... Kon je het goedkoop inslaan en dan bij de verwarming leggen zodat alles goed droog was en flink knalde!  ;D Ik heb ook veel voetzoekers gemaakt van lillyputter-vuurpijltjes... Wat een leuke tijd!  ;D

Tegenwoordig kijk ik nog graag in de folders, maar ik houd het binnen de perken. Ik besteed ongeveer 50 euries aan het vuurwerk. Dat is inclusief een pakje astronauten en sterretjes en pistoolschijfjes voor mijn kids. Sinds ik 'volwassen' ben (ben ik dat eigenlijk wel?  ;D :o) ga ik voor siervuurwerk voor mezelf en mijn man. Stars over Paris was altijd zo'n pot die ik er bij had, maar het feit wil dat degene met het beste vuurwerk van Rijssen hem niet meer in het assortiment heeft. (niemand trouwens in Rijssen) Jammer want hij is best wel leuk voor dat geld...

Inderdaad, die "Stars over Paris" hoort geloof ik bij de Dynasty Collection (Wollf's Vuurwerk)
Die hebben ze hier helaas ook uit het assortiment gehaald, terwijl dat betaalbaar, prachtig, hardknallend vuurwerk is. :(

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Heerlijke verhalen dames en heren. Keep 'm comin'!
Heel herkenbaar allemaal :).

Dit jaar ben ik erg gecharmeerd van Garden of Eden van Royal en de 4 seasons van Rubro. Mogen eigenlijk niet ontbreken bij de gemiddelde freak ;).

zorba

Citaat van: Weerfreak op do 20 dec 2012 - 17:14
Inderdaad, die "Stars over Paris" hoort geloof ik bij de Dynasty Collection (Wollf's Vuurwerk)
Die hebben ze hier helaas ook uit het assortiment gehaald, terwijl dat betaalbaar, prachtig, hardknallend vuurwerk is. :(

Krijg nou wat, zie dat mijn leverancier m ook niet meer heeft :(
Op zoek naar wat anders dan. Zit te denken aan de Zena Master pakket met 4 cakes van 500g

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Giso84

Vuurwerk van anderen bekijken vind ik meer te genieten.
Op een afstandje kijken geeft toch naar mijn mening de mooiste effecten en de kans op een ongeluk(je) is ook beperkter.

Btw) een vuurpijl mag vandaag officieel de lucht in voor het behalen van het 1000ste lid  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

zorba

Ja ik ben eruit voor dit jaar. Mijn Lijstje

1. Wondertollen (vind m'n vriendin altijd leuk :p)
2. Thunderking 2.0 (standaard elk jaar)
3. Multi Salute (supervlinder nieuw in assortiment, dus proberen!)
4. Reaper (ook nieuw, goedgekeurde vlinder voor de NL markt met keiharde knal beloven ze, dus ff uittesten)
5. Big Messier (3e jaar op rij, blijft leuk)


6. Zena Cakebox (mooie aanbieding voor 99,95)


En dan bij de bestelling gratis:

7. Crystal
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: zorba op do 20 dec 2012 - 19:05
Ja ik ben eruit voor dit jaar. Mijn Lijstje


3. Multi Salute (supervlinder nieuw in assortiment, dus proberen!)
4. Reaper (ook nieuw, goedgekeurde vlinder voor de NL markt met keiharde knal beloven ze, dus ff uittesten)


Lol, die zitten hier ook in het assortiment. Zag ook nog iets staan van: Nederlandse Nitraatcrackers
Ga ze alledrie ook eens proberen, de rest moet ik nog ff verzinnen/bekijken. ;D
Trouwens, bij "superkanonslagen XXXL" <<(voorbeeld) beloven ze ook een "keiharde" knal... :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ries

Enorme pyrojunk hier...zit dagelijks op de vwforums en heb al héél wat in de bestelling staan voor dit jaar... wordt gaaf! Hopen op wat aardig weer; al vrees ik de oudjaarssingulariteit...mist...die dan weer nét voor twaalven optrekt!

Powered by EzPortal