Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339710 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hoffies

Als eerste de beste wensen voor 2013.
De winter is inderdaad nog ver weg, 2de week januari lijkt ook wel niet te gebeuren, dus Jan, kan je met gerust hart naar Italië... :)
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Citaat van: hoffies op di 01 jan 2013 - 13:05
Als eerste de beste wensen voor 2013.
De winter is inderdaad nog ver weg, 2de week januari lijkt ook wel niet te gebeuren, dus Jan, kan je met gerust hart naar Italië... :)

Dat ging ik toch wel, lijkt erop dat ik de winter maar mee moet nemen naar Nederland ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh



toch langzaam kruipend naar meer 0 en - waardes
Doenrade, Limburg

winter

Ten eerste wens ik iedereen een gezond en fijn 2013 gewenst.
Met hopelijk nog mooie en strenge winterse taferelen.
Lijkt toch dat er in de 2de week in januari iets gaat gebeuren met het weer.

Bacci

Citaat van: grizzrh op di 01 jan 2013 - 14:38
toch langzaam kruipend naar meer 0 en - waardes

Inderdaad, langzaam wordt het kouder en krijgen we eerst temp. rond normale waardes, hopelijk bouwt de winter zich langzaam op en niet dat het ineens weer zachter wordt.

4seasons

Iedereen de allerbeste wensen voor 2013  :)



Citaat van: Bacci op di 01 jan 2013 - 16:02
Inderdaad, langzaam wordt het kouder en krijgen we eerst temp. rond normale waardes, hopelijk bouwt de winter zich langzaam op en niet dat het ineens weer zachter wordt.
Kouder is het iig in Ijsland.

In Reykjavik staan ze op de schaatsen
http://www.livefromiceland.is/webcams/reykjavikurtjorn/


Korrektie:
Ik zie nog geen schaatser, maar ze lopen op het ijs, en zie 1 of anders scooter (lamp brandt) die als een razende rondjes rijdt op het ijs.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

grizzrh

Citaat van: 4seasons op di 01 jan 2013 - 16:54
Iedereen de allerbeste wensen voor 2013  :)


Kouder is het iig in Ijsland.

In Reykjavik staan ze op de schaatsen
http://www.livefromiceland.is/webcams/reykjavikurtjorn/


Korrektie:
Ik zie nog geen schaatser, maar ze lopen op het ijs, en zie 1 of anders scooter (lamp brandt) die als een razende rondjes rijdt op het ijs.

haha die zijn echt gestoord! ze lopen gewoon over t ijs en recht voor de camera is gewoon nog wat :P
Doenrade, Limburg

Ramon Oost


Bacci


arjanbruggink

Mooie dalende trend op de pluim. En Bacci, mooi rustig hogedrukweer met een No tot O aanvoer.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

grizzrh

Doenrade, Limburg

Bacci

Hier kunnen we niet zoveel mee met zulke pluimen, gemiddelde rond 5 graden, het duurt nog wel even voordat de pluim echt gaat veranderen, we moeten zoiezo nog een week doorbijten en daarna wordt het pas interessant. Rond 11 Januarie komt wel steeds terug met winterse settings.

zwoof

Ik weet niet of het hier reeds ergens benoemd was, maar NostalgieNet zend in de maand januari verschillende documentaires uit over weer en wind. Allerlei bijzondere weersituaties komen aan bod. Bijzondere winters als die van 1947, 1963 en 1979 zullen uiteraard ook uitgebreid aan bod komen.  ::)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Spreiding blijvend groot in de pluimen. Wellicht dat Johann in de gelegenheid is de situatie in de atmosfeer toe te lichten zodat wellicht die spreiding te verklaren is?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op wo 02 jan 2013 - 10:14
Spreiding blijvend groot in de pluimen. Wellicht dat Johann in de gelegenheid is de situatie in de atmosfeer toe te lichten zodat wellicht die spreiding te verklaren is?

Ik meen op te vangen dat hij daar vandaag enigszins tijd voor had, dit zal dan in een nieuw topic komen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: SniperEye op wo 02 jan 2013 - 10:14
Spreiding blijvend groot in de pluimen. Wellicht dat Johann in de gelegenheid is de situatie in de atmosfeer toe te lichten zodat wellicht die spreiding te verklaren is?

Die spreiding is goed te verklaren. Er gebeurt nog al het één en ander hoog boven onze hoofden. Zou mooi zijn wanneer we (en de modellen) wisten wat daarmee aan te vangen. Na  2 eerdere minor-warmings is de boel boven Siberie nog verder aan het  opwarmen met compleet "verval" van de Vortex (dipool, tripool ?) en ommekeer van het zonale patroon. (west-oost). Maar goed, rest de vraag wat dat voor een uitwerkingen in de troposfeer zal gaan hebben. Ik blijf ondanks de vertragende werkingsmechanismen optimistisch over een overgang naar koud winterweer (meridionaal). Laten we ons focussen op kantelpunt "midden van de maand".  ;D   

Mocht het lukken later vandaag nadere analyse van het geheel !

SniperEye

Thanks voor de eerste toelichting :) Mijn eerste observatie is dat ik nog geen echte koudereservoir heb kunnen waarnemen op de kaarten. Vind het in lapland ook nog betrekkelijk warm.


Harry de Hond

Geinig. Gfs 06 zegt nu ook winters vanaf 14/15 feb januari  ;).(alleen gekeken naar 2m temp, ben lui en moet de deur uit) Mij benieuwen of dat in de kaarten blijft in de aankomende run(s).
Juist.

Powered by EzPortal