Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339685 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Het is LT maar of dit een eerste gevolg is van de pv-split.......


Joep

Europa groene oase op wit Noordelijk Halfrond

Met temperaturen vandaag in Nederland tussen 11 en 13 graden en een bijna lenteachtig zonnetje erbij is de winter bij ons voorlopig natuurlijk ver te zoeken. Toch kun je in kranten en op internet her en der nog verhalen lezen over de gevolgen van winterweer op andere plaatsen, zoals in Rusland waar het onlangs wel erg koud is geweest.

Het is nog maar een week geleden dat we op de grens lagen van een gebied met kou, dat een groot deel van Europa in de greep had, en zachte lucht die onze omgeving uiteindelijk snel veroverde. Hierna is er bij ons, op een koude nacht in het noordoosten en oosten na, op wintergebied niet veel meer gebeurd. Op andere plaatsen ging het echter verder.

Zweeds Lapland koud

Zo meldt weerman Jan Visser vanochtend op zijn site dat Zweeds Lapland waarschijnlijk de koudste decembermaand in 25 jaar tijd heeft beleefd. Kvikkjokk was er in de voorbije periode de koudste plaats. De temperatuur daalde er een nacht tot -38,5 graden. Ook in grote delen van Rusland en Siberië heeft de winter even behoorlijk toegeslagen. Moskou kwam korte tijd in de buurt van -30 graden, in Siberië werd de grens van -60 graden aangetikt. In een immens land als Rusland, waar lang niet iedereen de beschikking heeft over een warme woning, valt dan een behoorlijk aantal slachtoffers als gevolg van het winterweer. Dat lees je dan ook terug.

Inmiddels zijn de scherpste kantjes van de kou in Europees Rusland er wel weer af. In Moskou vroor het vanochtend 2 graden. Ook in Siberië is de kou getemperd. In de plaats Bujaga daalde de temperatuur de afgelopen nacht tot -49,8 graden, net geen 50 graden onder nul dus. In Zweden was Aelvsbyn de koudste plek met een minimumtemperatuur van -30,6 graden. En in ons eigen land moesten we naar het altijd koude Nieuw-Beerta voor de laagste temperatuur. Daar stond de thermometer de afgelopen nacht nog even op een minimum van 4,6 graden.

Drukverdeling oude bekende

Op de weerkaarten zien we een drukverdeling die we van situaties als deze kennen. Diepe en uitgestrekte lagedrukgebieden treffen we aan in het zeegebied rond IJsland, in het zuidwesten van Europa ligt een hogedrukgebied. Na een erg natte herfst is er in Spanje en in Portugal de afgelopen weken dan ook hoegenaamd geen regen meer gevallen.

Straalstroom

Op wat grotere hoogte in de atmosfeer bevindt zich de straalstroom, een snel stromende rivier van lucht met de kou aan de noordkant en het zachtere weer aan zijn zuidkant. Op de kaartjes naast dit verhaal is de straalstroom terug te zien op de plaatsen waar de lijnen dicht op elkaar staan. Opvallend is de zuidelijke positie van de straalstroom aan de andere kant van de oceaan, bij de VS en Canada. Daar komt de koude lucht ver naar het zuiden en is de straalstroom sterk. In de VS zijn er tot in het zuidelijke Texas aan toe al winteruitbraken geweest.

Naarmate de straalstroom verder over de oceaan naar het oosten gaat, wordt hij minder sterk en trekken er grote golven in. Een zo'n golftop ligt boven het Europese continent. Aan de westkant ervan brengen zuidwestelijke winden in Nederland voorlopig zacht weer. En ook iets minder wisselvallig weer dan we de laatste tijd hebben gehad, door de nabijheid van hogedrukgebieden in de regio van Spanje en Portugal via de Alpen naar het noordoosten. Aan de oostkant van de golftop boven Rusland voeren noordwestelijke winden juist koude lucht naar het zuiden. Daar houdt de winter natuurlijk wel stand. En ook Noord-Scandinavië blijft wel winters.

Voor de volledigheid hebben we ook het kaartje voor over 9 dagen, 7 januari erbij gezet. In grote lijnen wordt de straalstroom dan nog steeds op dezelfde plaats berekend. Een klein verschil is dat golftop boven Europa net wat westelijker wordt ingetekend. Dat lijkt van gering belang, maar zou hij nog wat westelijker uitkomen, dan kunnen we in Nederland wel aan de koude kant ervan terechtkomen. De afgelopen dagen is dat al eens een enkele keer berekend, maar ook net zo snel weer uit de kaarten verdwenen. In de pluimverwachtingen duiken voor de langste termijn nog steeds wel enkele koude berekeningen op. Dat zijn de berekeningen met die westelijke rug.

Europa groene oaseE

en grappig gevolg van het zachte weer in onze omgeving is dat, als je naar de sneeuwbedekking op het Noordelijk Halfrond kijkt, Europa een beetje een groene oase is op een verder vooral wit Noordelijk Halfrond. Ten noorden van de 40ste breedtegraad ligt vrijwel overal op dit moment sneeuw, zelfs in de Verenigde Staten. Behalve bij ons dus. Kijk maar eens op het kaartje naast dit verhaal. Het ziet er toch wel grappig uit. Hier zie je hoe sterk de invloed van de in de winter altijd warme oceaan is als de je de wind daar vandaan Europa in laat blazen. Met uitzondering van Scandinavië en de hogere berggebieden is het dan zo gedaan met de sneeuw.

Voorlopig is het zacht en nog steeds ook wisselvallig dus in onze omgeving. In ieder geval de rest van dit jaar en zoals het nu lijkt ook de eerste week van het nieuwe jaar 2013. Maar de winter duurt nog even. Vorige winter moesten we ook tot eind januari wachten voordat het koud werd.

weer.nl




Erik V

Saai, irritant, kolereweer is het haha. Gisteren een aanbieding gehad om een weekendje te gaan snowboarden in Noorwegen. Ik denk dat ik lekker de kou op ga zoeken.....

Bacci


Erik V

Steeds aan het eind van de pluim koudere leden maar ook steeds weer uitstel of, beter gezegd, afstel.
Het is niet anders maar wel erg jammer. Maar goed, januari en februari komen er nog aan dus ik geef de hoop niet op.

grizzrh

Citaat van: Erik V op zo 30 dec 2012 - 13:07
Steeds aan het eind van de pluim koudere leden maar ook steeds weer uitstel of, beter gezegd, afstel.
Het is niet anders maar wel erg jammer. Maar goed, januari en februari komen er nog aan dus ik geef de hoop niet op.

Je bedoeld januari tot maart(april) moet nog komen!! kan nog Heel veel gebeuren
Doenrade, Limburg

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Joep op za 29 dec 2012 - 18:39

Straalstroom

Op wat grotere hoogte in de atmosfeer bevindt zich de straalstroom, een snel stromende rivier van lucht met de kou aan de noordkant en het zachtere weer aan zijn zuidkant. Op de kaartjes naast dit verhaal is de straalstroom terug te zien op de plaatsen waar de lijnen dicht op elkaar staan. Opvallend is de zuidelijke positie van de straalstroom aan de andere kant van de oceaan, bij de VS en Canada. Daar komt de koude lucht ver naar het zuiden en is de straalstroom sterk. In de VS zijn er tot in het zuidelijke Texas aan toe al winteruitbraken geweest.

Naarmate de straalstroom verder over de oceaan naar het oosten gaat, wordt hij minder sterk en trekken er grote golven in. Een zo'n golftop ligt boven het Europese continent. Aan de westkant ervan brengen zuidwestelijke winden in Nederland voorlopig zacht weer. En ook iets minder wisselvallig weer dan we de laatste tijd hebben gehad, door de nabijheid van hogedrukgebieden in de regio van Spanje en Portugal via de Alpen naar het noordoosten. Aan de oostkant van de golftop boven Rusland voeren noordwestelijke winden juist koude lucht naar het zuiden. Daar houdt de winter natuurlijk wel stand. En ook Noord-Scandinavië blijft wel winters.

Voor de volledigheid hebben we ook het kaartje voor over 9 dagen, 7 januari erbij gezet. In grote lijnen wordt de straalstroom dan nog steeds op dezelfde plaats berekend. Een klein verschil is dat golftop boven Europa net wat westelijker wordt ingetekend. Dat lijkt van gering belang, maar zou hij nog wat westelijker uitkomen, dan kunnen we in Nederland wel aan de koude kant ervan terechtkomen. De afgelopen dagen is dat al eens een enkele keer berekend, maar ook net zo snel weer uit de kaarten verdwenen. In de pluimverwachtingen duiken voor de langste termijn nog steeds wel enkele koude berekeningen op. Dat zijn de berekeningen met die westelijke rug.

Europa groene oaseE

en grappig gevolg van het zachte weer in onze omgeving is dat, als je naar de sneeuwbedekking op het Noordelijk Halfrond kijkt, Europa een beetje een groene oase is op een verder vooral wit Noordelijk Halfrond. Ten noorden van de 40ste breedtegraad ligt vrijwel overal op dit moment sneeuw, zelfs in de Verenigde Staten. Behalve bij ons dus. Kijk maar eens op het kaartje naast dit verhaal. Het ziet er toch wel grappig uit. Hier zie je hoe sterk de invloed van de in de winter altijd warme oceaan is als de je de wind daar vandaan Europa in laat blazen. Met uitzondering van Scandinavië en de hogere berggebieden is het dan zo gedaan met de sneeuw.

Voorlopig is het zacht en nog steeds ook wisselvallig dus in onze omgeving. In ieder geval de rest van dit jaar en zoals het nu lijkt ook de eerste week van het nieuwe jaar 2013. Maar de winter duurt nog even. Vorige winter moesten we ook tot eind januari wachten voordat het koud werd.

weer.nl

Wat mij altijd zo opvalt is dat het in de USA altijd ver zuidelijk gewoon dik winter is met veel sneeuw, op het kaartje wat je hebt bijgevoegd kun je zien dat op de breedtegraad waar Spanje en Portugal liggen, in de USA behoorlijk wat sneeuw ligt. New York   ligt ongeveer op de breedte waar Parijs ook ligt, en daar hebben ze nu decimeters sneeuw en is het behoorlijk koud.. Terwijl ze daar eind van de zomer met tropische stormen te maken kunnen hebben (remember Sandy).

Ik heb me wel een laten vertellen dat dit ook komt omdat de bergketens Appalachian en Rocky Mountains, noord zuid georienteerd zijn en daardoor de wind uit het noorden vrij spel heeft op het continent en tegelijkertijd een barrière vormt tegen de invloed vanaf de oceanen.

Maar goed, wij zitten hier met een nat zacht en winderige winter tot nu toe.. maar ik kan me herinneren dat dit enkele jaren geleden  ook zo was, en zaten we eind januari, begin februari met strenge vorst en veel sneeuw.. dus laat de moed ziet zakken mensen, het kan zomaar veranderen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

alfons

Net een flinke bui met hagel en zelfs onweer gehad.Wel appart onweer op 30 december in Deventer

jandeventer

hagel in deventer waren zo groot als knikkers wel lachen de vuurwerkjeugd effe tijdelijk voor de deur weg:p

Pascal Soomers

Pittige bui daar in het oosten inderdaad. Is wel een erg late ;-).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Bacci

Citaat van: MichaelvdPoel op zo 30 dec 2012 - 17:04

Hoi Marco,

De Verenigde Staten liggen geografisch totaal anders dan de west Europese landen. Zoals je terecht al opmerkte liggen ze op een flink zuidelijkere breedtegraad dan W Europa. New York ligt zelfs nog veel zuidellijker dan Parijs, namelijk op dezelfde breedtegraad als Rome!
De redenen van het vaak koudere winterweer daar zijn oa:
*aan de noordoostkust van de VS  heeft men te maken met een koude golfstroom, de zogenaamde Humbold stroom.
*het klimaat is er ondanks de zuidelijkere ligging veel continentaler. Ten noorden van de VS ligt het inmens grote Canada, wat s'winters vaak als een groot koudereservoir dient. Als de luchtdruk boven het westen van de VS hoog is kan de ijzig koude arctische vrieslucht aan de oostflank van het hoog gemakkelijk zuidwaarts gaan uistromen. Deze lucht kan zijn artische eigenschappen dan vrij gemakkelijk behouden, want deze wordt onderweg naar het zuiden amper meer opgewarmd.Soms dringt deze vrieslucht zelfs door tot het subtropische Florida, waardoor de complete citrusoogst mislukt! Als in Nederland de lucht uit het noorden instroomt zal hij onder invloed van de relatief warme Noordzee/ N Atlantische Oceaan in de onderste 1000 m altijd flink opgewarmd gaan worden.
*verder is het zo dat onder invloed van de aarderotatie en corioliskracht de wind op het noordelijk halfrond meestal westelijk georiënteerd is. Als bij ons de wind uit het westen waait, komt hij rechtstreeks van zee. In de VS echter kan deze westelijke wind veel minder goed opgewarmd gaan worden, waardoor deze veel makkelijker zijn (koude) continentale eigeschappen kan behouden.

Hoop dat deze uitleg de oorzaken inzake winters in de VS in relatie tot in W Europa in een wat duidelijker daglicht plaatst.
Gr,
Michael :)

Thanks voor de uitleg! dit vroeg ik me ook altijd af. We hebben gewoon teveel water om ons heen :( Achja elk nadeel heeft weer z'n voordeel.

Harry de Hond

Citaat van: MichaelvdPoel op zo 30 dec 2012 - 17:04
Lange uitleg veel boel leerzaam, dat wel.....

Gr,
Michael :)

En daarom ook mijn dank. Altijd leuk dit soort weetjes. Iedereen heeft zo zijn ideeën over hoe en waarom dingen gaan zoals zij lopen. Het is dan leuk om die gedachte te kunnen toetsen, zoals nu dankzij de uitleg.
Top.

En dan meteen laatste run Gfs maar benoemen:  :'(  :'(  :'( Tot zover hij gaat  :'( voor bijna heel Benelux steeds temps van 4 tot dik 8 graden, soms hoger. Ja, ik kijk nu alleen nog maar naar de 2m temps, ik heb het gevoel dat op hoogte kijken nu ook verder weinig op gaat leveren. Ben ik nu dan weer te kort door de bocht? Laat het mij dan gewoon weten hoor.


Juist.


klimascepie

Het schijnt dat ik in Deventer wat gemist heb. Ik zat op zolder te hobbyen en hoor op de 5hoek heel veel vuurwerk. Ze hadden net en grote mat aan gestoken en je weet hoe dat klinkt.
Ik had dus eerst niet in de gaten dat het onweerde, ik dacht aan een of andere zware vuurwerk wat af ging. Tot ik die donkere lucht zag en de donders maar bleven komen.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te


jones

CFS verwacht in januari temperaturen tussen 2 en 3°C hoger dan normaal (zie kaartje).

Dit is wat de nieuwe WSI forecast zegt:

"The very cold early December weather pattern is relenting, especially across western Europe, as a milder and wetter westerly flow regime returns," said Dr. Todd Crawford, WSI Chief Meteorologist. "With the exception of the Nordic Region, we do not expect much in the way of sustained cold weather in January. However, heading into February, it appears that the risk of cold weather returning will increase. Recent and expected trends in the stratosphere and in the tropical Pacific (Madden-Julian Oscillation) are both favorable for a transition back to an atmospheric blocking pattern late in January and into February."

In January, WSI forecasts:
Nordic Region* – Colder than normal
UK* – Warmer than normal
Northern Mainland* – Warmer than normal
Southern Mainland* – Warmer than normal

In February, WSI forecasts:
Nordic Region – Colder than normal
UK – Colder than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Warmer than normal

Oele

December sluit het jaar, maar opent de winter?

grizzrh

Citaat van: jones op zo 30 dec 2012 - 20:09
CFS verwacht in januari temperaturen tussen 2 en 3°C hoger dan normaal (zie kaartje).

Dit is wat de nieuwe WSI forecast zegt:

"The very cold early December weather pattern is relenting, especially across western Europe, as a milder and wetter westerly flow regime returns," said Dr. Todd Crawford, WSI Chief Meteorologist. "With the exception of the Nordic Region, we do not expect much in the way of sustained cold weather in January. However, heading into February, it appears that the risk of cold weather returning will increase. Recent and expected trends in the stratosphere and in the tropical Pacific (Madden-Julian Oscillation) are both favorable for a transition back to an atmospheric blocking pattern late in January and into February."

In January, WSI forecasts:
Nordic Region* – Colder than normal
UK* – Warmer than normal
Northern Mainland* – Warmer than normal
Southern Mainland* – Warmer than normal

In February, WSI forecasts:
Nordic Region – Colder than normal
UK – Colder than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Warmer than normal

but, you can never be certain ;)..

1 maand vooruit kijken ze weten niet eens es wat het over 4 dagen doet :P
Doenrade, Limburg

grizzrh



BTW ^^ wat vinden jullie ervan ?
Doenrade, Limburg

Bacci

Citaat van: grizzrh op zo 30 dec 2012 - 22:03
BTW ^^ wat vinden jullie ervan ?

Heerlijke pluim! yes hoop!!! Mooie dalende lijn!


Powered by EzPortal