Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339540 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Coreupt.nl

Homo sapiens non urinat in ventum!

Dennis

Graag iets aan info: welke windstroming gaat er door de split ontstaan?


Johann

Citaat van: Coreupt.nl op vr 28 dec 2012 - 21:00
way to go Jantje!!!  :o 8)

Is dat dat pak wat je vandaag bij Topshelf hebt aangeschaft !
Veel zon in bella Italia Jan maar dit is ietwat overdreven !  8)


Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op vr 28 dec 2012 - 21:02
Graag iets aan info: welke windstroming gaat er door de split ontstaan?


Oef, daar moeten we Johann voor hebben, zelf waag ik me niet aan die hoogte
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Dennis op vr 28 dec 2012 - 21:02
Graag iets aan info: welke windstroming gaat er door de split ontstaan?

Bovenin wrs draaiing oost (ipv west). Wat het troposferisch zal gaan doen is nog volstrekt onduidelijk. Veel zal gaan afhangen waar de koude "filialen" aan de rand van de vortex gaan "afdruppen". In ieder geval een interessante ontwikkeling met de PV-split die overigens al langere tijd gaande is resp zich aankondigde (waarover we al berichtten > SSW, minor warming)

Dennis

Citaat van: Johann op vr 28 dec 2012 - 21:22
Bovenin wrs draaiing oost (ipv west). Wat het troposferisch zal gaan doen is nog volstrekt onduidelijk. Veel zal gaan afhangen waar de koude "filialen" aan de rand van de vortex gaan "afdruppen". In ieder geval een interessante ontwikkeling met de PV-split die overigens al langere tijd gaande is resp zich aankondigde (waarover we al berichtten > SSW, minor warming)

TY Johann -  :)

Unknown-user1778

Jan en Johann, leuk om te lezen dat jullie ook ff op de lange latten stappen! voor Jan de eerste keer  :o
Gaat zeker leuk worden. ik zit rond diezelfde tijd dus in Saas Fee, niet ver van jullie vandaan!  :D
Houdt me maar goed op de hoogte van het weer via de alpenweerblogspot site!

Johann

Citaat van: dennis089 op vr 28 dec 2012 - 21:34
Jan en Johann, leuk om te lezen dat jullie ook ff op de lange latten stappen! voor Jan de eerste keer  :o
Gaat zeker leuk worden. ik zit rond diezelfde tijd dus in Saas Fee, niet ver van jullie vandaan!  :D
Houdt me maar goed op de hoogte van het weer via de alpenweerblogspot site!

Via Sneeuwhoogte.nl en de Alpenweerblog gaan we dagelijkse bloggen. Kijken dus !
Overigens kun je vanaf Zermatt (CH, Wallis) naar Breuil-Cervinia (Aosta, Italia) skiĆ«n, vanaf Saas wordt dat moeilijker  ;D

http://sneeuwhoogte.nl/
http://alpenweer.blogspot.ch/

Jan van Ooijen

De pluim, Oper niet eens de koudste in het geheel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Citaat van: Johann op vr 28 dec 2012 - 21:22
Bovenin wrs draaiing oost (ipv west). Wat het troposferisch zal gaan doen is nog volstrekt onduidelijk. Veel zal gaan afhangen waar de koude "filialen" aan de rand van de vortex gaan "afdruppen". In ieder geval een interessante ontwikkeling met de PV-split die overigens al langere tijd gaande is resp zich aankondigde (waarover we al berichtten > SSW, minor warming)

Heel bijzonder om te zien dat jij hiervan tot op heden correcte verwachting hebt gemaakt. Ik vind het allemaal spannend om het te zien ontwikkelen. Los van dat ik geen winterliefhebber ben blijf ik enthousiast :)

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 dec 2012 - 21:53
De pluim, Oper niet eens de koudste in het geheel

Kon wel eens een "kantelpunt" gaan worden. Ook het Canadese model kwam vanmorgen met een soortgelijke setting op de proppen. Ik vraag me af of de boel daarna weer "gladgestreken" gaat worden (zonaal) of dat we toch niet (eindelijk) de overgang gaan krijgen naar een (retrograd) geblokkeerde hoogtestroming (meridionaal). Volgende vraag is komen we aan de goede kant (koude) kant van de Rossby-golf resp. waar zullen hoogtetrog en hoogterug gaan verlopen?! Gezien de diverse ontwikkelingen blijf ik optimistisch voor een overgang naar belangrijk kouder winterweer in de eerste of anders tweede decade van januari !

Unknown-user1778

het gaan interessante en spannende tijden worden. gelukkig hebben we 21-12-12 overleefd  :D

Bacci

Pluim niet slecht op lange termijn maar nog lang niet overtuigend, ben benieuwd wanneer de omslag gaat komen.


Harry de Hond

Gfs run deze morgen geeft geen winter  :'( tot het eind van de run.  >:( Misschien en hopen op een (te) warme oper. Kijken wat EC er van vindt straks.
Juist.

Jan van Ooijen

Citaat van: Harry de Hond op za 29 dec 2012 - 07:09
Gfs run deze morgen geeft geen winter  :'( tot het eind van de run.  >:( Misschien en hopen op een (te) warme oper. Kijken wat EC er van vindt straks.

Niet alleen GFS, maar ook EC lijkt weer de warmere toer op te gaan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik zie het ook. Toch is de trend afkoelend (nog niet koud).

Henk1976

De winter 2012/2013 lijkt een kopie te gaan worden van vorig jaar. Ook destijds steeds uitstel van de kou. Frustrerend..

Ramon Oost

Lange termijn Beoordeling KNMI Guidance

"Op 4 januari trekt een actieve randstoring over zuiden van Scandinaviƫ zuidoostwaarts. Vervolgens trekt het hoog over Het Kanaal en onze omgeving oostwaarts, waarna we aan het begin van de week van 7 januari opnieuw onder invloed van een krachtige zuidwestelijke stroming. Hierna is de kans op het aanhouden van een meanderend zonaal patroon groot."

Bacci

Achja het is dat het vandaag nog redelijk mooi weer is, maar wat frustrerend inderdaad, zelfs als de pluim nu een vorstperiode zou aangeven kan dat elk moment weer veranderen, zuidwestelijke stroming is zoals zo vaak weer te sterk en dat gaat niet zo snel veranderen. Maar ik geef de hoop niet op want met dit onstabiele weer kan er van alles gebeuren. Gewoon weer geduld hebben want Januarie moet nog beginnen.

ron12

Volgens mijn is op 21 december echt de lente begonnen ipv van de winter,wat een heerlijk weertje is het nu bij 11.9 graden hier in nijmegen.En het is droog dat mag ook wel eens een keer.En o ja volgens de duitsers op de radio vanmorgen tot 10 januari KEIN WINTER WETTER IM SICHT,volgens de duitsers dan he.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal