Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339711 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Iemand een verklaring voor de kortstondige windtoename?

Overigens fijne kerstdagen iedereen!

weerinkatwijk

iedereen fijne kerst! vanuit een stormachtig katwijk

Henk1976

Zo, wat een stuk wind buiten!  :o Fijne dagen gewenst!

Gerard1995

hier ook lekkere woei, en er komt weer eens een lekker actief gebied met regen/buien onze kant op...!

Allemaal hele fijne dagen toegewenst namens mijn kant!! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Ramon Oost

Volgens GFS windstoten rond de 60 - 70km/h vanavond. Ook van mijn kant: Fijne feestdagen :)


Remy

Het is te merken,ene grote bulderende herrie hier buiten :)
Het waait voor hier echt heel hard.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Diesel2011

Iedereen fijne kerstdagen toegewenst en hopen dat dit lente achtige weer snel verdwijnt en dat het rap kouder
gaat worden blijf hopen op een heerlijke winter.  ;) Nogmaals fijne dagen

WinschoterWeer

Wat een bende in de Kerststal.....alle stro is weggewaaid door die enorme wind van vanavond! ;-) Een "stormachtig" begin van deze Kerst! Ook vanaf deze kant Fijne Dagen toegewenst!

Dennis

KNMI Guidance 25/12/12

Een golvend front trekt vannacht en vanochtend van zuidwest naar noordoost over het land. Later vannacht wordt de golftop actiever door interactie met de linker uitgang van de jet. Een complex laag heeft een kern ten noorden van Schotland. Deze kern beweegt noordoostwaarts richting de Noorse kust. Rondom dit laag zwaait een aantal troggen en restanten van occlusies richting het aandachtsgebied. Een eerste trog bereikt morgenmiddag het westen en verlaat in de avond het noordoosten. In de nacht naar tweede kerstdag (woensdag) trekt een kleinschalige trog (nu nog ten noordwesten van Ierland) net zuid van ons langs. Woensdagochtend bereikt een occlusie het westen, 's middags verlaat deze het oosten. Een frontaal systeem boven de westelijke Atlantische Oceaan ontwikkelt snel en het warmtefront bereikt aan het begin van woensdagavond het zuidwesten, waarna het systeem occluderend over het land trekt. Het occlusiepunt lijkt over het zuiden te zullen gaan. Voor dit systeem uit zit nog een andere occlusie.

De komende 48 uur valt op veel plaatsen 15-25 mm water, in het zuidoosten iets minder. Hirlam, EC en Harmonie wijken qua hoeveelheden niet veel van elkaar af. Met name bij de trog geeft Harmonie Proxy enkele ontladingen, meest actieve boven zee. Actueel worden bij de trog al enkele ontladingen gemeld en gezien de onstabiliteitsdiepte (temperatuur op 500 hPa dalend naar -25 tot -30 C) is het niet onwaarschijnlijk dat er ontladingen zullen plaatsvinden boven het aandachtsgebied. Winter-KOUW komt voor vanmiddag 09-15 UTC met hoge kansen op meer dan een ontlading. Tevens kans op korrelhagel.


Dennis

The Channel region, Benelux countries

Western Europe is affected by a strongly-forced synoptic situation today. Latest water vapor satellite image indicates a dark region associated with the cyclonically-sheared flank of the mid-level jet stream. Strong QG forcing is expected and low-level winds have turned to south ahead of the cold front. A tongue of rich low-level moisture (6 g/kg) and neutral to slightly unstable lapse rates have lead to CAPE in the order of 200 J/kg as indicated by latest Brest sounding.

Latest radar images indicate groups of thunderstorms that have developed across the Channel region moving north-eastward. Although a line of thunderstorms did not evolve, storms may organize in the strongly sheared environment, and bowing segments are not ruled out. These may be capable of producing severe wind gusts given strong low-level winds and vertical wind shear (10-15 m/s in the lowest kilometer). However, the potential seems to be too low for a risk level. Main convective activity is expected to spread into the Benelux countries before the trough weakends across the North Sea and north-western Germany.

Across the British Isles, another trough will lead to QF forcing in a convectively mixed air mass from late Tuesday into early Wednesday. Showers and thunderstorms are expected. Given the strong vertical wind shear, isolated severe wind gusts are not ruled out. Tornadoes seem to be rather unlikely given the relatively weak low-level moisture.



TaL

Eindelijk eens een lichtpunt van GFS, zal Jan dan toch gelijk krijgen met vanaf de 2de week van januari winter? Er bieden zicht terug kansen aan, ok ja het is LT maar de vorige run was hopeloos dus liever zo'n kaarten nu, de tijd zal het uitwijzen hoeveel het erin blijft staan ;)

En bijna vergeet ik het hier nog: Prettige feestdagen :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

MS-94

Het gaat zoals 't gaat ;)

jorentje1997

Fijne feestdagen!

Echt vreemd om vannacht terug te keren naar huis bij zo'n 10°c

Jelte

Tot nu toe gaat de winter redelijk zoals verwacht. Maar het meest veelbelovende gedeelte moet nog komen! Ik hoop dat mijn verwachting daar helemaal de mist in gaat! ;) Eh... De sneeuw in gaat bedoel ik dan.
Nouja, hoe dan ook komt er weer een compleet wit canvas aan wat 2013 heet en waarop zeker weer veel prachtige weermomenten geschilderd zullen worden! Winter of geen winter, het wordt hoe dan ook weer lol met zn allen!
Fijne feestdagen!

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op di 25 dec 2012 - 11:45
Eindelijk eens een lichtpunt van GFS, zal Jan dan toch gelijk krijgen met vanaf de 2de week van januari winter?

Ik mag het hopen, hier het artikel nog een keertje voor de mensen die het niet gezien hebben

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

studio dewolf


grizzrh

Doenrade, Limburg

Erik V

Betere pluim. Meer spreiding en langzaamaan richting de "0"

jones

Gelukkig terug een lichtpuntje bij GFS. Gisteren werd liefst 18,9°gemeten in Freiburg, Duitsland (en in een onofficiëel station nabij München zelfs meer dan 20°...) en dat vindt ik toch wel extreem :o trouwens kan op onweer met kerst, 't is eens iets anders !

arjanbruggink

Citaat van: jones op di 25 dec 2012 - 13:52
Gelukkig terug een lichtpuntje bij GFS. Gisteren werd liefst 18,9°gemeten in Freiburg (Duitsland) en dat vindt ik toch wel extreem :o trouwens kan op onweer met kerst, 't is eens iets anders !
Extreem wel, maar vreemd is het niet. Kijk er zelf niet van op met zo'n stevige Z tot ZW, Föhngevalletje.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal