Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339776 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

glenn

Waarschuwing wordt van bij mij uit opgeschaald omwille van onophoudelijke regenval in een groot deel van noord België in de nacht van Zondag op Maandag door een slepend front die nog veel neerslag meebracht !


SniperEye

Ik snap dat nooit zo. Met dezelfde neerslagsommen bij de Belgen is er vaak meer overlast dan dezelfde neerslagsommen in Nederland. Ik denk dat dit komt omdat wij in Nederland veel bewuster bezig zijn met waterhuishouding.

glenn

Het is inderdaad zo dat ze in belgie niet goed voorbereid zijn op veel regen op korte tijd al bewijzen vaak de bufferbekken toch wel hun nut .
Momenteel wordt er deze week nog veel regen voorspeld en de toestand in belgie is op vele plaatsen nu al kritiek dus er gaan zowiezo problemen komen

Henk1976

Citaat van: glenn op ma 24 dec 2012 - 08:31
Het is inderdaad zo dat ze in belgie niet goed voorbereid zijn op veel regen op korte tijd al bewijzen vaak de bufferbekken toch wel hun nut .
Momenteel wordt er deze week nog veel regen voorspeld en de toestand in belgie is op vele plaatsen nu al kritiek dus er gaan zowiezo problemen komen

Ik denk dat NL straks ook wel weer problemen gaat krijgen. Gisteren liepen in de stad Groningen al een aantal kelders onder water.
Ik zie wel dat het water nog niet extreem hoog staat in de kanalen hier. Gezien vorig jaar kan er nog veel meer bij hier... :-\

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116499

Harry de Hond

Citaat van: SniperEye op ma 24 dec 2012 - 08:01
Ik snap dat nooit zo. Met dezelfde neerslagsommen bij de Belgen is er vaak meer overlast dan dezelfde neerslagsommen in Nederland. Ik denk dat dit komt omdat wij in Nederland veel bewuster bezig zijn met waterhuishouding.
Zou de samenstelling van de bodem hier een rol in kunnen spelen? Bij ons kan er nog veel via alle sloten/kanalen e.d. weggewerkt worden. In België heb je die eigenlijk niet, zeker niet in die mate als in Nederland. Daarnaast is onze bodem volgens mij beter in staat om water op te nemen. In België (en andere landen om ons heen) zie je veel meer steen e.d. Een rivier kan je nou eenmaal minder makkelijk voldoende ruimte geven om het water binnen de kades te houden. Zeker in de kleine en volle dorpen die er vaak aan liggen.

Maar goed, dat is wat mijn boerenverstand mij op dit moment ingeeft.... :P
Juist.

Remy

België heeft meer heuvels en ook kleine heuveltjes zorgen er voor dat water naar een laagste punt stroomt.
Zie ook Oosterhout als Nederlands voorbeeld,het gebied dat daar onderloopt ligt niet eens heel erg laag.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TaL

Interpretatie van de operator

Maandag 24 december 7u
De voorbije 2 dagen is er in nagenoeg heel Vlaanderen 30 tot 40mm neerslag gevallen. In de loop van de ochtend wordt het overal droog en kunnen wachtbekkens maximaal geledigd worden. De komende uren zullen langs de kleinere bovenstroomse onbevaarbare waterlopen de peilen verder dalen en de overstromingen in omvang afnemen. Langs de benedenlopen kunnen de niet kritieke overstromingen nog geruime tijd aanhouden.

Vanavond en vannacht trekt er een nieuwe regenzone over het land en wordt er op sommige plaatsen (vooral in het westen en het centrum) tot 10mm verwacht. Er worden momenteel geen nieuwe kritieke overstromingen meer voorspeld langs de onbevaarvare waterlopen, maar de situatie wordt nauwlettend opgevolgd. 

In het bekken van de Brugse Polders staan enkele traag reagerende waterlopen momenteel nog vrij hoog. De Rivierbeek heeft nipt het alarmpeil overschreden met beperkte kritieke overstromingen tot gevolg bij een loods van één lokaal bedrijf opwaarts van de Syslostraat in Oostkamp. De waterstonden zullen er de komende uren traag beginnen dalen.

In het Leiebekken staat het peil van de Heulebeek zeer hoog. Hoogste waakzaamheid is geboden voor een aantal woningen in de wijk Hemelhoek in Ledegem. Voorlopig worden er geen kritieke overstromingen verwacht. De hoge waterstanden kunnen nog geruime tijd aanhouden. De brandweer werd verwittigd, de situatie wordt verder opgevolgd.

In het Denderbekken zijn de waterpeilen op de onbevaarbare waterlopen dalend. De gevulde wachtbekkens worden momenteel geledigd. Kritieke overstromingen konden worden vermeden.

In het Dijle- en Zennebekken is het peil van de Zuunbeek inmiddels  ook beginnen dalen. De wachtbekkens van Volsembroek en Slesbroek hebben er kritieke overstromingen kunnen voorkomen.

In het Demerbekken zijn de wachtbekkens van Hoeleden en Schulen nog gevuld. Er worden nergens kritieke overstromingen verwacht.

In het noordelijk Maasbekken heeft het peil van de Mark zijn maximum bereikt.

Het HIC meldt dat, tenzij er komende nacht aanzienlijk meer neerslag dan verwacht zou vallen, geen ernstige kritieke overstromingen langs de bevaarbare waterlopen zullen plaatsvinden.

Van zodra de voorspellingen wijzigen wordt dit via deze website gecommuniceerd.

Bron: http://www.overstromingsvoorspeller.be/default.aspx?path=NL/Actuele_Info/InterpretatieOperator&KL=nl
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

SniperEye

Citaat van: Remy op ma 24 dec 2012 - 09:17
België heeft meer heuvels en ook kleine heuveltjes zorgen er voor dat water naar een laagste punt stroomt.
Zie ook Oosterhout als Nederlands voorbeeld,het gebied dat daar onderloopt ligt niet eens heel erg laag.

Maastricht staat ook niet bij de eerste beste regen onder water. Nederland doet al sinds jaar en dag aan waterhuishouding door de vele beken en sloten en kanalen te gebruiken voor afwatering (in de herfst en winter) en voor beregening in de zomer.

Inmiddels laat de pluim een flinke spreiding zien vanaf de periode na oud & nieuw. Steeds meer leden kiezen voor een kouder weertype. Nog geen -20 vorst maar -5 lijkt niet onwaarschijnlijk.

Henk1976

Hoeft niet gelijk enorm koud te worden, als we maar van deze smerige temperaturen af zijn. Slaapt niet echt lekker met een winterdekbed op dit moment. Sinds oktober niet meer zulke hoge temperaturen gehad. Een voordeel: Was gisteren, toen het droog was, wel lekker werken in de tuin(draineren). Heb de buitenkraan maar weer even aangesloten(Niet vergeten straks als Thialf toch weer op bezoek komt)

Erik V

Misschien heb ik dan de oude pluim op mijn "weerapp" maar ik zie weinig spreiding en alles dik boven de 0.

Nopie

Zuid Duitsland kan aan de barbeque de komende dagen http://nos.nl/artikel/455167-zuidduitsers-barbecuen-met-kerst.html  :P

Ik moet zeggen lijkt me ook wel eens leuk met kerst temperaturen rond de 20 graden.

MS-94

Voorlopig ga ik maar eens tijd maken voor andere hobby's er gebeurt nog niks bijzonders op dit weergebied, wel hou ik 31 december zeer goed in de gaten want keek net de kaarten en die geven een droge oudejaarsdag aan die van GFS die er nu nog alleen voor staat maar kan zo weer omslaan miss. Zolang het maar droog en natuurlijk ook mistvrij is met oud en nieuw.

Alvast wens ik jullie allemaal hele prettige kerstdagen! en maak er wat moois van zou ik zeggen, sneeuw of geen sneeuw  ;)

Gr Marc
Het gaat zoals 't gaat ;)

Bacci

Ik denk dat de winter alleen maar harder terug gaat slaan door dit zachte weer, net als vorig jaar maar dan wat eerder.

gilleeesss

ja ik volg het ook allemaal niet meer echt. Vandaag nog eens gekeken sinds paar dagen. En ik zie gewoon ZW stromingen vollen bak.. Naja, hopen dat het snel verandert.

SniperEye

Er zijn steeds meer signalen dat het begin januari zomaar winter kan worden. Er is al veel over geschreven hier op het forum. Daarnaast schijnen we het niet te beseffen dat vorig jaar de winter hoogtij vierde gedurende de maand februari. Aangezien we nu nog in december leven en de winter formeel op 21 december begon is er nog zat tijd om te winteren.

Dan gooi ik tot slot nogmaals het gezegde: "als de dagen gaan lengen gaat de winter strengen" erin. Niet wanhopig worden en navelstaren op de komende paar dagen. Ik denk dat het bestuderen van de kaarten vanaf de periode 1 januari nieuwe hoop kan bieden.

Ries

Nog 2 volle wintermaanden voor de boeg met februari van oudsher als strengste. Leukste gaat nog komen. En maart/april kan ook nog heel wat sneeuw brengen!

Zit nu wel te duimen en vooruit te kijken voor oudjaarsdag/nacht...enige vuurwerkstookdag in 't jaar!

glenn

een stukje van meteoconsult van toepassing voor belgie !

tot en met vrijdag valt er op grote schaal in belgie opnieuw 30 tot 40 liter regen per vierkante meter . dit zijn gebiedsgemmidelden de extremen zullen nog veel hoger uitkomen plaatselijk zijn er overstromingen op grote schaal mogelijk in belgie

Jan van Ooijen

Ineens een nachtje met vorst op de EC kaarten


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V


grizzrh

Flinke wind hier op het moment!
Fijne kerst allemaal!
Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal