Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339552 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

WinschoterWeer

Citaat van: Henk1976 op vr 21 dec 2012 - 16:19
Stuur maar wat richting Assen. Hier in Groningen Stad wat motsneeuw.. Maar wel onder nul!! ;D
Tis onderweg denk ik, want hier is het gestopt met sneeuwen haha.

*edit : Tis nu net 17.00 u geweest en t sneeuwt nu weer flink. Stoepen wit aan het worden! En het vriest 1 graadje! :-)

Remy

Hier is het momenteel gestopt met sneeuwen maar de temperatuur is tegen het eind van de sneeuwval omlaag gegaan.
Dat kan de dagelijkse gang zijn natuurlijk(tegen vieren begon het te vriezen)(ijspegels ontstaan en autoruiten hebben inmiddels hard vriesijs met een lagje sneeuw er op),maar met dit weer denk ik eerder dat de koude onderlucht nu terrein wint wegens de verminderde turbulentie bij het vallen van de avond en hopelijk ook omdat de lage druk het gaat verliezen...
Foto bijgevoegd,onze tuin zoals die nu is :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ries

wat...gaat de lage druk het verliezen?! Vertel! Ben hele dag op pad geweest dus heb forum niet kunnen volgen, link naar laatste update van één der meteorologen hier?

Heeft hier in Grunn gesneeuwd van 9u tot 14u ongeveer, het was half nat half droog oftewel plaksneeuw. Veel bleef er niet liggen, paar centimeter, maar door het plakvermogen zijn natuur (en verkeersborden, puien ed) prachtig wit! Nou hopen dat het niet ál te snel wegsmelt...

Remy

Citaat van: Ries op vr 21 dec 2012 - 17:30
wat...gaat de lage druk het verliezen?! ...enzenzverhaal
Dat is waar dat nowcasten om draait.
Het loopt al erg traag naar wat de prognose van gisteren was dus ik heb er zo'n beetje mijn twijfel aan of dat front nog doorzet vannacht.
Het gaat hier om een temperatuurverschil van een graadje of drie met kijk op de omgeving zie ik Zeeland/Limburg bijna de tien graden in de plus en legoland chillend bij min drie terwijl het hier nu ook een ijspegelvormende min un beetje doet...(net geen min 1).
En er is al een volgend front dat voor zondag op de kaarten staat maar daar heb ik nu niet mee te maken :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

Net zoals het weer vandaag ben ik een beetje in tweestrijd..
Het was hier bijna 10 graden vandaag, dus ik wil OF lente, OF ook winterweer :P

Henk1976

Bloedjelink buiten. Temp. net onder nul hier en het regent. Net op de fiets over een paar bruggetjes gegleden hier. Schuttingen beginnen een ijslaagje te krijgen. Verschil met Groningen net. Daar een dikke centimeter sneeuw en ruiten krabben en hier bijna geen  sneeuw en regen. Nu opwarmen!

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op vr 21 dec 2012 - 13:53
denk dat we de winter al gehad hebben

Je zult het nooit weten in Nederland ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Citaat van: ron12 op vr 21 dec 2012 - 12:03
hoera,sinds 11.16 uur is de winter in het land op kalender althans.

Citaat van: ron12 op vr 21 dec 2012 - 13:53
denk dat we de winter al gehad hebben

;D

Dit weekend lijkt vooral in het teken van veel neerslag te gaan staan. Meeste modellen komen met flinke hoeveelheden voor morgen en zondag. Op sommige plaatsen zouden hoeveelheden van meer dan 40 mm kunnen gaan vallen. Hieronder een kaartje van NAE met de neerslagsom van 12z + 48. Waar de grote hoeveelheden uiteindelijk gaan vallen is natuurlijk afwachten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: Weerfreak op vr 21 dec 2012 - 18:54
Je zult het nooit weten in Nederland ;)
Toen ik nog in Hoofddorp woonde dacht ik er net zo over.
250KM verderop woon ik nu en... hier is het gewoon een winterdag...
De verschillen zijn groot en daarom pleit ik nogmaals voor een dijk in het kanaal.
Koelt de Noodzee alof je er duizend keer de wereld aan airco op zou zetten ;)
Iig het vriest hier nog steeds,net nog ff hout gepakt en de ijspegels zijn weer langer...
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 21 dec 2012 - 13:37
Vergelijk ten opzichte van vorig jaar en oordeel dan even

even een vraagje,volgens mij klopt de onderste kaart niet wat het maand gemiddelde betreft moet zijn is 3.2 graden voor deze maand tot nu toe ipv 0 graden,bron knmi klimaatdata,ik kan het fout hebben hoor

Edit Ramon Oost: even plaatjes uit quote gehaald ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op vr 21 dec 2012 - 19:56
even een vraagje,volgens mij klopt de onderste kaart niet wat het maand gemiddelde betreft moet zijn is 3.2 graden voor deze maand tot nu toe ipv 0 graden,bron knmi klimaatdata,ik kan het fout hebben hoor

Inderdaad, moet iets fout gegaan zijn bij het genereren van het grafiekje. Inmiddels vermelden de grafieken op de KNMI-site wel de juiste waarden.

http://knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand_260_grafiek.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ries

damn, stond net buiten in een snowpocalypse; begon met ijsregen, toen hevige sneeuwval en eindigend met beetje regen. Was best kickuh.

Nopie

Wat een grote verschillen in een klein land, af en toe sneeuw en onder nul in het noorden terwijl het in het zuiden 8 graden is ???

PatrickM


Reutel

Pff... wat een run van ECMWF... Koude wordt de komende weken terug gedrongen tot ver in Rusland als dit uit mag komen...

GHkstra

Code Oranje

In het noordoosten op uitgebreide schaal gladheid door ijzel.
Ten noorden van een lijn Leeuwarden-Emmen komt op uitgebreide schaal gladheid voor door IJZEL.
De gladheid houdt tot zaterdagochtend aan.

arjanbruggink

Is maar goed ook die code oranje. Alles zit hier onder het ijs, is al een mooi laagje. Maar de straten zijn nog vorstvrij hier in Smilde.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

grizzrh

Zo te zien gaan we na de kerst weer richting een vorst periode ??
begint er weer beter uit te zien!

Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal