Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339709 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: Erik V op wo 19 dec 2012 - 20:59
Is dit dan weer de zgn "pubrun"?
Ik heb begrepen dat dat de GFS  1800Z is die met een slokkie op een run geeft...
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Korte termijn onzeker, lange termijn zacht


De onzekerheid voor de periode van donderdag tot en met maandag, blijft nog in de weermodellen zitten. Over de periode daarna heerst er meer zekerheid: de laatste dagen van december lijken vrijwel zeker zacht te zullen verlopen. De onzekerheid op de kortere termijn heeft alles te maken met de precieze koers van een depressiekern. Na het weekend trekt die kern weg en zijn de modellen veel zekerder van hun zaak.

Al dagenlang bepalen twee hoofdrolspelers ons weerbeeld: een complexe depressie boven de noordelijke Atlantische Oceaan en een stevig hogedrukgebied boven Rusland, dat zich uitstrekt tot boven Oost-Europa en Scandinavië. De vorstgrens valt ongeveer samen met de grenzen van dit hogedrukgebied en lag deze middag boven Polen. De Atlantische depressie stuurt zeer zachte oceaanlucht naar West-Europa. Zo was het deze middag ruim boven de +10°C in Bretagne.

Het koufront van de Atlantische depressie ligt momenteel nog ten westen van Ierland, maar komt onze richting uit. Donderdag bereikt het ons met veel neerslag. Het komt vervolgens west-oost georiënteerd boven onze omgeving te liggen. Door golfvorming onstaat er een aparte depressiekern op dit front. Ten noorden van de kern zuigt de randdepressie de koude, continentale lucht aan van boven Oost-Europa. Ten zuiden van de kern begint de zeer zachte lucht van boven Frankrijk aan een opmars. Het front zelf vormt de haarscherpe grens tussen beide luchtsoorten.


ijsverwachting

Reutel

woensdag 19 december 2012
++ 19/12 19Z: ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR SNEEUWVAL IN NOORD NEDERLAND OP VRIJDAG A.S. ++

Een storing, verbonden aan een complex lagedrukgebied over de Atlantische Oceaan, trekt maar erg traag noordoostwaarts. De storing wordt tegengewerkt door een uitgestrekt Russisch hogedrukgebied, maar vooral in de hoogte door de tijdelijke opbouw van een rug over West-Europa. De grens tussen de zachte Oceaanlucht en de koude landlucht bevindt zich de komende dagen over Duitsland en raakt nog net het uiterste noorden van Nederland.

Wanneer vrijdag de neerslagzone (tegen dan geoccludeerd) over het noorden van NL aankomt, zijn de temperaturen er waarschijnlijk rond het vriespunt. Volgens de laatste modelruns zou het verticaal temperatuurprofiel zo zijn dat de neerslag er valt onder vaste vorm, waarschijnlijk overgaand in smeltende sneeuw. Ijzel is evenwel ook niet uitgesloten wanneer de onderste luchtlaag nog negatief genoeg is. Cruciaal wordt uiteraard de locatie van de vorstgrens, welke volgens GFS vrijdag ten noorden van NL ligt maar volgens ECMWF, UKMO en WRF bevindt deze zich over noordelijk NL en is de kans op algemene gladheid daar groot. Ik volg voorlopig de laatstgenoemde modellen en voorzie dus een level 2 waarschuwing. Doordat de neerslagzone stagneert over deze zone en de warme lucht moeizaam opschuift kan daar 10 tot 15 cm sneeuw vallen in het slechtste geval. Details zijn nog niet te geven uiteraard.

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Joep


Joep


Erik V

Wat een rare pluim weer. Hoop spreiding dus niet overtuigend onder de "0"!

Reutel


Ramon Oost

Citaat van: Bacci op wo 19 dec 2012 - 20:05
Wordt spannend morgen, waar blijft de neerslag hangen, hoeveel? hoelang? neerslagvorm?

Is een plaatje van Hirlam12 voor vrijdag ;)

winter

Waar kan ik deze pluim bekijken??

Bacci



Reutel


Bacci

Damn, erg veel neerslag in het weekend, als dat nou allemaal sneeuw zou zijn....


xzaz

In Amerika (USA) Utah en Idaho gaat het wel lekker met de sneeuwval:
De winter is nog niet eens begonnen!

Farid_A

Het was spannend voor hoe lang de onzekerheid duurde, maar het is nu wel duidelijk. Het blijft toch kwakkelen, met veel neerslag in het weekend. Groene kerst is ook een feit. Op naar januari! Ik hoop dat we dan weer Koning Winter, en geen klein prinsje ;D, op bezoek krijgen.

Remy

Citaat van: Bacci op wo 19 dec 2012 - 22:48
Damn, erg veel neerslag in het weekend, als dat nou allemaal sneeuw zou zijn....

Ik kom net terug van een dagje ufo's kijken maar wat ik nu zo allemaal lees ziet er goed uit :)
Morgen nog even hier in de gaten houden en evt weer de buitenkraan leegblazen...voor de zekerheid.

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

just0408

Citaat van: Remy op wo 19 dec 2012 - 23:50
Ik kom net terug van een dagje ufo's kijken maar wat ik nu zo allemaal lees ziet er goed uit :)
Morgen nog even hier in de gaten houden en evt weer de buitenkraan leegblazen...voor de zekerheid.

Ach.. zo nu en dan een dagje ufo's kijken kan - op zich - geen kwaad.
Ik ben ook niet van steen.

Ries

Citaat van: Bacci op wo 19 dec 2012 - 22:48
Damn, erg veel neerslag in het weekend, als dat nou allemaal sneeuw zou zijn....

Kom maar hierheen; ik heb nog hoop. Maar eigenlijk denk ik dat de beruchte Kerstsingulariteit weer gaat toeslaan: dat het ook hier nét voor/tijdens Kerst wegsmelt tot drab/groen.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:



Vanaf zo'n 06 UTC de eerste neerslag tegen het zuidwesten in alle nieuwe modelruns. De neerslag loopt langzaam naar het noordoosten. In de middag krijgt het midden van het land de (mot)regen en tegen middernacht komt ook het noordoosten er onder. Een belangrijk aandachtspunt is de neerslagsoort. Het noordoosten wordt uiteindelijk koud genoeg om als daar uiteindelijk neerslag gaat vallen, dit dan in de vorm van (natte) sneeuw zal zijn. Het zuiden en midden van het land krijgt gewoon regen en dan zal er ook nog een gebied zijn waar verschillende mengvormen kunnen voorkomen. De uiteindelijke koers van net laag bepaalt waar de verschillende grenzen (sneeuw-natte sneeuw-regen) komen te liggen. Verder geven met name Harmonie en Hirlam voor vrijdagmiddag en -avond een ijzelsignaal. Op zich niet verwonderlijk met onderin dan nog steeds de koude aanvoer en op geringe hoogte de zachte lucht die binnenkomt vanuit het zuiden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal