Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339501 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vdweste

Helaas weer een slechte pluim van GFS. Dan snap ik toch niet helemaal waarom die van de 12u ineens zo koud was, ik heb pluimen eigenlijk nog nooit zo zien schommelen als vandaag. Alleen voor het noorden heel misschien een witte, of in ieder geval een koude kerst. Op naar 2013! (A)

MSB

Citaat van: vdweste op wo 19 dec 2012 - 00:24
Helaas weer een slechte pluim van GFS. Dan snap ik toch niet helemaal waarom die van de 12u ineens zo koud was, ik heb pluimen eigenlijk nog nooit zo zien schommelen als vandaag. Alleen voor het noorden heel misschien een witte, of in ieder geval een koude kerst. Op naar 2013! (A)

Dit is de pubrun of borrelrun van het GFS, meestal niet de betrouwbaarste (correct me if i'm wrong)
Lang leven de winter

Marcel1976

Gfs totaal ongeloofwaardig, met zulke verschillen tussen de 12u run en de 18u run.  Het zal 'm wel net niet gaan worden, wb kou en sneeuw. Heb namelijk een schurfthekel aan grensgevalletjes, zoals zo vaak in onze omgeving.   Dat lagedruk moet gewoon naar beneden, en minimaal 300 km, anders krijgt de winter geen kans.

Harry de Hond

Gfs is in de run van vanmorgen wel weer eerder koud, vanaf de 21e nu. De koude is alleen minder streng. Lijkt wel weer tot 144+ aan te houden. Mij benieuwen wat EC brengt in deze run. Die is nu nog niet (helemaal) binnen. Stiekem hoop ik dat EC er onder duikt. Dat het laag bij Groenland toch weg geblazen wordt. Maarja, hoop hè. Het doet wel leven. Het geeft weinig zekerheid. :P Het blijft spannend en dat is alweer mooi om mee te maken.
Fijne dag iedereen en maar duimen voor super kaarten.
Juist.

Serge

Citaat van: Cdtj3 op di 18 dec 2012 - 21:42
Donderdag word de alles beslissende dag! Kijk maar, ong 45% gaat dan naar boven en 45% naar beneden, en 10% blijft gewoon rond het gemiddelde :O

klopt, dat zeg ik ook al een week
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Laagje pal boven NL - noordkant sneeuwkansen


ron12

Op 21 december om 11.12 uur begint de winter dat weet ik zeker,alleen met welk weer he.gewoon rustig afwachten.Wat ik gister ergens hoorde op de radio komt die kou niet verder dan Hamburg blijft daar zo beetje daar hangen in NOORDOOST DUITSLAND,tot na de kerst.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Nog ff verder en het hele landje is blauw op de kaart......

Jan van Ooijen

Voorlopig laat GFS ook een einde komen aan de koude dmv  een ijzelfrontje

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jeroenve

Goedemorgen  :)

Zag vanochtend de eps en gens pluim, en viel me op dat de Control trend van de laatste vanaf gisterenavond toch al wat rare sprongen aan het maken is ..

Eens kijken hoe lang dat stand houdt, 10 graden tussen Control en gemiddelde is, met hooguit 30 lijntjes onder 0, toch wel apart, niet?



Wat is trouwens het verschil tussen de Oper en Control, als ik vragen mag? Beide zijn gebaseerd op huidige waarnemingen toch? Is er een verschil in resolutie? Zit zelf totaal niet in de "weer-scene", maar volg het uit interesse, dus neem me niet kwalijk als ik naar de bekende weg vraag ;)

Reutel

Citaat van: Jeroenve op wo 19 dec 2012 - 09:50
Wat is trouwens het verschil tussen de Oper en Control, als ik vragen mag? Beide zijn gebaseerd op huidige waarnemingen toch? Is er een verschil in resolutie? Zit zelf totaal niet in de "weer-scene", maar volg het uit interesse, dus neem me niet kwalijk als ik naar de bekende weg vraag ;)

Je mag best naar de bekende weg vragen, en eerst even Google gebruiken is ook toegestaan ;).

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?id=450&option=com_content&task=view

http://www.knmi.nl/exp/pluim/

Jeroenve

Wat mij trouwens ook opviel, is dat er redelijk grote onzekerheid is op korte termijn, maar de onzekerheid rond de kerst weer wat afneemt, waardoor de pluim als het ware op de midden-lange-termijn wat "insnoert", om vervolgens weer in onzekerheid toe te nemen.

Met andere woorden, op de korte termijn is het spannend of het winters of zacht wordt, na het botsen van de winterse en zachte lucht door een storing die boven Nederland tot stilstand komt, maar hoe dan ook wel vrij zeker dat de zachte lucht het winterweer na het weekend weer verdringt. Dat klinkt voor mij tegen-intuïtief (en doet tevens de naam "pluim" geen eer aan :p)

Als ik het goed begrijp is de kans dat deze storing boven NL blijft hangen dus erg klein, en is het alleen de vraag of hij nou net voor zacht, of winter weer gaat zorgen?

Edit: Reutel, bedankt voor de linkjes, die 1e had ik nog niet gevonden


Bacci

Dat de onzekerheid weer afneemt in de pluim heeft denk ik te maken met dat de leden terug gaan naar de normale temp. voor deze tijd van het jaar.

Reutel

Citaat van: Jeroenve op wo 19 dec 2012 - 11:07
Wat mij trouwens ook opviel, is dat er redelijk grote onzekerheid is op korte termijn, maar de onzekerheid rond de kerst weer wat afneemt, waardoor de pluim als het ware op de midden-lange-termijn wat "insnoert", om vervolgens weer in onzekerheid toe te nemen.

Met andere woorden, op de korte termijn is het spannend of het winters of zacht wordt, na het botsen van de winterse en zachte lucht door een storing die boven Nederland tot stilstand komt, maar hoe dan ook wel vrij zeker dat de zachte lucht het winterweer na het weekend weer verdringt. Dat klinkt voor mij tegen-intuïtief (en doet tevens de naam "pluim" geen eer aan :p)

Als ik het goed begrijp is de kans dat deze storing boven NL blijft hangen dus erg klein, en is het alleen de vraag of hij nou net voor zacht, of winter weer gaat zorgen?

Edit: Reutel, bedankt voor de linkjes, die 1e had ik nog niet gevonden

De onzekerheid die we nu zien op de korte en middellange termijn is vrij uniek. Het gaat er puur om hoe ver de grenslaag, tussen warme en koude lucht, ons land in kan stromen vanuit het noordoosten. De modellen zijn er nog niet over uit, maar het lijkt er op dat het noorden in ieder geval goed zit en waarschijnlijk een wit begin van de kerst gaat krijgen. Tijdens de kerst gaat het Laag het winnen van de koude lucht, maar het is de vraag hoelang dit zal gaan duren... Kortom een heel spannende situatie de komende dagen!

Bacci

Wordt spannend morgen/vrijdag, Jan heb je al nieuwe GFS gifje?

gilleeesss

zotezien was gfs 12z gister een koudje.. We gaan wel zien :)

grizzrh

Doenrade, Limburg

Bacci

Citaat van: grizzrh op wo 19 dec 2012 - 13:08
nieuwe pluim is toch weer wat beter!


Hehe, dat is de oude :) nieuwe is ongeveer hetzelfde.

Powered by EzPortal