Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339929 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Cdtj3

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

glenn


Weatherboy

Witte kerst? Voor mij niet hoor ;) Sowieso warm en bruin

Ik begeef me vanaf morgen hier:


Reutel

Citaat van: Weatherboy op ma 17 dec 2012 - 21:18
Witte kerst? Voor mij niet hoor ;)

Je hebt ook altijd baas boven baas...  >:(

;)

MS-94

@Cdtj3, WoW!! zoiets zie ik zaterdag graag gebeuren hier in oost en noordoost nederland!   ;D
Het gaat zoals 't gaat ;)

Weatherboy

Citaat van: Reutel op ma 17 dec 2012 - 21:24
Je hebt ook altijd baas boven baas...  >:(

;)

Haha, nou ik heb sowieso geen witte kerst, best lekker die zekerheid hoor ;)

Sven

Citaat van: Cdtj3 op ma 17 dec 2012 - 20:52
Laat maar komen:


Altijd heerlijk om iets uit Slovenië te zien :D Zeker filmpje van vorige week ergens, toen viel er bij me meissie (komt uit Slovenië) ook 40/50 cm sneeuw. Laat het er in Februari nog maar liggen, lekker snowboarden in Vogel (Triglav National Park)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Arend

Nieuwste pluim ziet er niet onaardig uit voor Groningen. Donderdag daar al kans op sneeuw.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Nja is ook altijd NO dat eerst sneeuw of vorst gaat krijgen he..

Marcel1976

Citaat van: Sven op ma 17 dec 2012 - 21:37
Altijd heerlijk om iets uit Slovenië te zien :D Zeker filmpje van vorige week ergens, toen viel er bij me meissie (komt uit Slovenië) ook 40/50 cm sneeuw. Laat het er in Februari nog maar liggen, lekker snowboarden in Vogel (Triglav National Park)
Kranska Gora!!!   Helemaal geweldig en heb er zelf leren skiën!

just0408

Geen enkele sneeuwkans in Kaapverdije? Ben ik ff blij dat ik daar niet zit, zeg!  :)
Ik ben ook niet van steen.

Marktwente

Een kort filmpje van de sneeuwstorm gister in Lviv (Ukraine).


Arend

Citaat van: gilleeesss op ma 17 dec 2012 - 22:32
Nja is ook altijd NO dat eerst sneeuw of vorst gaat krijgen he..

Andere delen van het land mogelijk ook, maar met de verwachte moeilijke setting leek mij deze pluim het meest veilig.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Citaat van: Marktwente op ma 17 dec 2012 - 22:37
Een kort filmpje van de sneeuwstorm gister in Lviv (Ukraine).



alleen jammer dat we dit in beneluxe winter nooit zullen krijgen zo'n sneeuwstorm ;)

Aern

Een meter sneeuw in Roemenie,
Sneeuw tot het dak in Ukraine,
Sneeuw in Iran,
Russisch-Georgische grens dicht door sneeuwval,
Bitter koud in Bulgarije,
500 mensen ingesneeuwd in India,
Zware sneeuwval in Japan.

en dat in 2 dagen tijd..

Laten we hopen dat wij ook nog aan de beurt komen!

http://iceagenow.info/

gilleeesss

Johan zei me wel niet op de details te letten. maar toch doe ik het nog keertje

12graden hier in westen belgie. en 0graden in NO nederland. Fijn (om 12u) 23dec.. Ik ga dat moment echt jaloers zijn!

Weatherboy

Citaat van: just0408 op ma 17 dec 2012 - 22:36
Geen enkele sneeuwkans in Kaapverdije? Ben ik ff blij dat ik daar niet zit, zeg!  :)

Agh, het heeft wel iets die warmte met de kerstdagen ;) We hebben wel kans op zandstorm omdat we 5 bft oostenwind krijgen direct uit de Sahara ;D

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op ma 17 dec 2012 - 22:44
alleen jammer dat we dit in beneluxe winter nooit zullen krijgen zo'n sneeuwstorm ;)

Het kan zeker wel, het komt alleen wat minder vaak voor. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Citaat van: gilleeesss op ma 17 dec 2012 - 23:15
Johan zei me wel niet op de details te letten. maar toch doe ik het nog keertje

12graden hier in westen belgie. en 0graden in NO nederland. Fijn (om 12u) 23dec.. Ik ga dat moment echt jaloers zijn!
De feiten stonden er ook: LMG oftewel Lucht Massa Grens. Maar een verschuiving kan al betekenen dat geheel Benelux in of uit de vorst e.d. is.


Citaat van: gilleeesss op ma 17 dec 2012 - 22:44
alleen jammer dat we dit in beneluxe winter nooit zullen krijgen zo'n sneeuwstorm ;)
Nee dank je... Sneeuw is leuk, maar dit is echt maatschappij ontwrichtend.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

JPP78

Warme oplossingen hebben weer iets terrein gewonnen. niet alleen GFS ook het KNMI(Hirlam/ ECMWF?) gaan voor verzachting na het weekend. Do- ma wordt spannend voor m.n. het noorden en noordoosten van NL


Beoordeling lange termijn, Beoordeling door meteoroloog, Geldig van donderdag 20 december tot dinsdag 01 januari
Synoptische ontwikkeling
We hebben de gehele periode met een zonale stroming op de Oceaan te maken. Boven Rusland ligt een omvangrijk hoog, dat langzaam oostwaarts trekt. Het heeft aanvankelijk een uitloper naar Scandinavië. Een sturend laag ligt op de Atlantische Oceaan. Het frontaal systeem passeert ons donderdag, boven onze omgeving blijft een lagedrukgebied achter dat langzaam opvult. In het komende weekeinde komt op ongeveer dezelfde positie op de Oceaan een nieuw sturend laag te liggen. Aan het begin van de komende week passeert het frontale systeem. In de loop van de volgende week trekt het sturend laag langzaam oostwaarts. Op de lange termijn houdt het zonale patroon aan.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is consistent. De cyclonale invloed van de Oceaan komt wat eerder dan in de vorige Uitvoer. Bij het frontale systeem van donderdag valt veel neerslag, de kans op meer dan 10 mm is circa 50%. In het noorden is er daarbij een ongeveer 50% kans dat een deel van de neerslag in de vorm van (natte) sneeuw valt. Het lijkt erop dat de sneeuw voornamelijk wordt veroorzaakt door afkoeling als gevolg van vallende neerslag, bij het begin van de neerslag is het niet koud genoeg. In het weekeinde ligt een uitloper van het lagedrukgebied op de Oceaan boven of dichtbij ons land. Er daarbij ongeveer een 40% kans dat het noorden onder invloed van de uitloper van hogedruk boven Scandinavië komt met koud weer (temperaturen rond of onder het vriespunt). De kans op significante sneeuwval (3 cm of meer) is daarbij in het N ongeveer 10%. In het zuiden is de kans op koud weer slechts 10%. Na het weekeinde neemt de kans op koud weer sterk af. De kans op (zeer) zacht weer is na het weekeinde groot. Oorzaak hiervan is het sturend laag op de Oceaan waardoor met een zuidwestelijke stroming maritiem tropische lucht over West-Europa stroomt. De hoge temperaturen in combinatie met de soms aanzienlijke neerslaghoeveelheden kunnen ervoor zorgen dat er veel water in het stroomgebied van de Rijn terecht komt. Op de lange termijn laten alle Leden een aanhoudend zonaal stromingspatroon zien waarbij de positie van het sturend lagedrukgebied steeds meer verschilt. De neerslagkans blijft met ongeveer 80% groot. De temperatuur ligt in het algemeen rond of boven normaal
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig. Donderdag in het noorden 50% kans op (natte) sneeuw. In het algemeen (vrij)zacht, maar in het weekeinde in het noorden ongeveer 40% kans op koud weer met temperaturen rond of onder het vriespunt. In het zuiden is die kans ongeveer 10%.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (90%) op wisselvallig weer. Temperaturen rond of boven normaal.

Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Uitgifte: 18/12/2012 03.38 uur LT
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Powered by EzPortal