Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339525 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

21 december 2012 komt er een sneeuw dump van 1m in nederland :P hohoho
Doenrade, Limburg

Marcellang

Citaat van: grizzrh op ma 17 dec 2012 - 02:16
21 december 2012 komt er een sneeuw dump van 1m in nederland :P hohoho
Show me the cards 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Aris

Is het nog te vroeg voor een "told you so"?

bliksems

nou,wat een bagger runs weer zeg..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

bliksems

Citaat van: Aris op ma 17 dec 2012 - 07:33
Is het nog te vroeg voor een "told you so"?

is nog wel IETS te vroeg denk ik.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

SniperEye

Vergeet niet dat winters in Nederland vaak hoogtij vieren in januari & februari. Ben blij dat de winter zijn kruit nog niet verschoten heeft.

JPP78

Off.T. Leuke tweet van Gerrit Hiemstra. Vrijdag is de kortste dag. De astronomische winter begint op 21.12.12 om 12:12. zouden de Maja's dat bedoelen??? LOL ;D

On.T.
Kans op witte kerst is nagenoeg nul, maar het blijft toch interessant om te zien dat er nog steeds wat koude uitbijters zijn, vooral voor het NO. Giga verschillen op de T kaarten, tussen ZW en NO. spannende hoor. Maar de echte kou zal waarschijnlijk toch echt pas weer in het nieuwe jaar voet aan land zetten.Tot die tijd, pakken we ieder 'nachtvorstje' mee, toch?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Erik V

Ik denk ook dat we het met dit weertype moeten doen voorlopig....

Fren

Citaat van: Ramon Oost op ma 17 dec 2012 - 00:27
15 daagse (EC12):

kut, als het oudjaarsnacht maar droog en mistvrij is
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Serge

ik denk dat alles nog steeds afhangt van wat er op 20-21 dec gaat gebeuren, de sneeuw staat tenslotte voor die dagen al zeker een week wel/niet/wel/niet op de kaarten. Krijgen we een sneeuwdek die dagen, dan word het koud,.. kun je mijn inziens ook goed op de pluim zien, die weet nu nog steeds niet welke kant hij op moet
Waar is mijn cape

Ramon Oost


Arend

Citaat van: Ramon Oost op ma 17 dec 2012 - 10:29
Betere pluim vergeleken met die van gisteravond

Noordoost gemiddeld in het weekend zelfs even onder nul. De tweedeling (bifurcatie?)  vanaf vrijdag in de pluim lijkt weer wat scherper. Toch weer interessant om te zien hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

WinschoterWeer

 ? Pluim geeft iets meer hoop voor de winterliefhebbers! Het NO krijgt steeds meer kans op (wat) sneeuw (Witte Kerst). Wat een verschil met het Westen momenteel. In mijn geval is er dus hoop voor 't Oldambt!  :D Let it Sn?W !  ;) Hoop doet leven, maar ik zet mijn verwachtingen niet te hoog...., teleurstelling is dan minder klein mocht het alleen maar een natte Kerst worden! ?

Johann

Citaat van: Marsel op ma 17 dec 2012 - 01:10
Het was niet als aanvallend bedoeld mannen ;). Meer een constatering. Sinds een jaar of twee zijn we met z'n allen in hoger sferen (de stratosfeer welteverstaan). Maakt verder niet uit, maar laten we niet vergeten dat de sturende weersystemen in de troposfeer nog steeds ons weer 'maken'. Ik heb nu gelukkig het idee dat, na de verschillende stukken doorgelezen te hebben, dat item in ieder geval niet te veel uit het oog verloren wordt ;).

Zag het ook niet als aanval hoor, np. Wel even de kanttekening dat ik in alle uiteenzettingen (vaak ook op verzoek van geïnteresseerden) steeds weer heb benadrukt dat het hier geen verwachting betreft en we het niet 1 oo 1 moeten kopiëren naar de grond toe). 

Ik ben van mening dat er veel te vaak en alleen wordt gekeken naar bodemdrukkaarten ,  500hPa en  pluimen en dat soort modeluitdraai (vaak ook nog zonder enig commentaar of poging tot een analyse). Daarbij wordt zelden een  link gelegd naar de "hogere sferen" in de atmosfeer en in die zin wordt hetgeen zich daar afspeelt  juist "onderbelicht".  Zijn het niet (veelal nog onbegrepen) wisselwerkingen en terugkoppelingen tussen de troposfeer en stratosfeer die uiteindelijk bepalend zijn voor ons  weer (sturende druksystemen) en wat zich vervolgens aan de grond gaat afspelen ?!  Daarnaast geeft deze materie een extra interessante dimensie aan het geheel.

Johann

Lekker wakker worden zo te midden van 87cm sneeuw en elke nacht 5 tot 10cm verse sneeuw hier bij ons op Rosswald (1800m)
Alvast een "winters voorproefje".  Meer  winterse beelden van gisteren zie ook Facebook >> http://on.fb.me/UK37rM




Jenkie

Citaat van: WinschoterWeer op ma 17 dec 2012 - 10:46
? Pluim geeft iets meer hoop voor de winterliefhebbers! Het NO krijgt steeds meer kans op (wat) sneeuw (Witte Kerst). Wat een verschil met het Westen momenteel. In mijn geval is er dus hoop voor 't Oldambt!  :D Let it Sn?W !  ;) Hoop doet leven, maar ik zet mijn verwachtingen niet te hoog...., teleurstelling is dan minder klein mocht het alleen maar een natte Kerst worden! ?

Hoort het uiterste oosten van Twente in dit geval ook nog net bij het NO???

Johann

Maandag 24 december, het kan nog scherper maar we mogen hier toch wel spreken van een mooie zgn "LuftMassenGrenze". Op deze termijn en met deze onzekerheid alles nog volledig open. Het kan dus vriezen het kan dus dooien en wie het weet mag het zeggen.  :-\

Overigens ook daarvoor al heel interessante ontwikkelingen en minstens net zo spannend bij bv het ECMWF (onderste kaart) . Vrijdag koppelt zich een laag los van de Atlantische Oceaan en koerst via de Benelux (?) naar het zuidoosten ! Let ook op de vrij zuidelijke verlopende jet te herkennen aan de 552Dam, de dikke zwarte lijn tussen groen en oranje. Dit soort kleinschalige verstoringen kunnen de weerkaarten totaal op de kop zetten en in plaats van zachte oceaan lucht krijgen we te maken met Scandinavische (diep)vrieslucht.

In de beruchte winter van 1978-1979 zagen we op de 14 februari een soortgelijke ontwikkeling. Alle modellen (behalve de DWD in Offenbach) waren het er over eens dat het  markant zachter zo gaan worden met regen. Het laagje trok destijds echter net onder Nederland door en kon ook de koude lucht aan aantappen. In plaats van regen en zacht weer kregen we te maken met een heuse sneeuwstorm en temperaturen die midden op de dag van de 14e februari tot -7 daalden ! Het kan verkeren !  :P

Kaarten GFS T850hPa /Theta-E/ ECMWF vriidag

arjanbruggink

Weer een interessante update Johann. We gaan het zien wat er van terecht komt.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Johann

Citaat van: arjanbruggink op ma 17 dec 2012 - 11:44
Weer een interessante update Johann. We gaan het zien wat er van terecht komt.

Ach ja wat heet "update". Meer een eerste snelle indruk van de modellen en ff neerpennen hier. Maar hoe dan ook, wat een interessante kaarten voor de komende dagen en wat een onzekerheid. prachtig !

arjanbruggink

Citaat van: Johann op ma 17 dec 2012 - 11:53
Ach ja wat heet "update". Meer een eerste snelle indruk van de modellen en ff neerpennen hier. Maar hoe dan ook, wat een interessante kaarten voor de komende dagen en wat een onzekerheid. prachtig !
Ach, soms moet je het beestje een naam geven  ;D
Maar het is zekers een interessante situatie. 1e helft NL in de kou andere helft in de "warmte", of geheel NL in de kou of in de warmte. 't Kan alle kanten op.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal