Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339510 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Ik moet het allemaal nog maar zien of dat het volgende week "even" kouder zal gaan worden, momenteel kan het alle kanten op en niets is er beslist
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Thunderfreak

Je zou haast willen zeggen dat het Laag bij schotland nooit meer weg gaat,zo hardnekking is dat geval.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

GFS run loopt -  strijd ten top mogelijk ...... rond 20/21 Dec -Hogedrukopbouw N-NO houdt opstuwing "warmte" tegen (tijdelijk?)


Johann

Citaat van: Dennis op zo 16 dec 2012 - 16:09
Nieuwste 30Hpa kaartje voor de komende 10dgn

Geheel actueel zijn deze kaarten niet maar hetgeen al l langer werd aangeduid (zie eerdere topics) zien we ook nu nog steeds mooi terug. Voor morgen verwacht ik daarom nog interessantere kaarten. Het proces van de SSW is nog steeds in volle gang en uiteindelijke zal dit resulteren in een enorm bolwerk van hogedruk boven vrijwel geheel Noord Amerika (Canada). Het centrum van de Polar Vortex en de Canadese koudepool verplaatsen zich langzaam maar zeker steeds meer richting Siberië, een aparte "koude put" bevindt zich iets meer richting het westen ten zuiden van Nova Zembla.

De PV  is zwak en de kans op een terugval naar een meridionaal stromingspatroon is groot en wordt ook steeds meer door de modellen gevolgd. De vraag is nu wanneer en in hoeverre koude stratosferische en troposferische zeer koude luchtmassa's vanuit het noorden (EC00-240h, laag Fennoscandinavië !) naar het zuiden toe zullen uitbreiden (positie hogotetrog)! Hoe dan ook, we konden  wintertechnisch wel eens heer interessante tijden gaan beleven en laten we zeggen...to be continued  :D





Thunderfreak

Citaat van: Dennis op zo 16 dec 2012 - 17:03
GFS run loopt -  strijd ten top mogelijk ...... rond 20/21 Dec -Hogedrukopbouw N-NO houdt opstuwing "warmte" tegen (tijdelijk?)

Blijft gewoon onveranderd tot Zaterdag,verder kijken heeft geen zin. Zeer grijze winter kaarten helaas,lagedruk blijft te krachtig en word gewoon in onze omgeving tot staande geroepen door het Hoog in het Noord Oosten,zo zal het blijven kwakkelen,sterker nog lekker door herfsten.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Jan van Ooijen

Winters weertje flirt met Nederland



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Johann op zo 16 dec 2012 - 17:17
**knip**

Ik mag je stukken over the stratosferische gesteldheid altijd graag lezen. Maar zwakke PV en een meanderende stroming in de troposfeer staan voor NL uiteraard niet altijd garant voor winterweer. Er wordt soms teveel aandacht besteed aan de stratosfeer naar mijn idee.
Ik kan me legio voorbeelden indenken waarbij we een slingerende polaire jet hebben (met uiteraard zwakke PV) zonder dat het compleet winter wordt. Dat de kans op kouder weer wordt met meridionaal stromingspatroon uiteraard groter, maar de puzzelstukken zullen uiteindelijk tot in de troposfeer tot aan de grond goed moeten komen te liggen willen wij hier iets van significant (zoals februari 2012) winterweer mee pikken.
Begrijp me niet verkeerd, uiteraard zijn de in de stratosfeer spelende processen van belang op het weer aan de grond. Maar de ligging van de grootschalige (hoogte)troggen en -ruggen in troposfeer zijn daarbij even belangrijk, of eigenlijk nog veel belangrijker, voor het slagen van onze winter.
Grootschalige schetsen maken van het al dan niet meridionale/zonale stromingspatroon in de troposfeer zijn aan de hand van de verwachte positie en sterkte van de PV wel redelijk te maken.

Overigens was het zojuist aangenaam toeven buiten, vrij zacht en niet te veel wind. Mja, dit weertype heeft zo af en toe ook haar charmes.

Marsel

Citaat van: MichaelvdPoel op zo 16 dec 2012 - 17:37
Er kan nog zoveel kou aanwezig zijn stroomopwaarts, poolwervelsplitsing enz enz. Alles valt of staat met een gunstige positie van de
anticyclonale rugas. Een Scandihoog is bv geen garantie voor een invallende winter. De winterse puzzle-stukjes moeten gewoon op zijn plaats vallen. Zo simpel is het

Is een rugas niet altijd anticyclonaal  :P::) Haha.

vossejongk

Euh, iets minder vaktermen zou wel heel prettig zijn :P

Johann

Citaat van: Marsel op zo 16 dec 2012 - 17:34
Ik mag je stukken over the stratosferische gesteldheid altijd graag lezen. Maar zwakke PV en een meanderende stroming in de troposfeer staan voor NL uiteraard niet altijd garant voor winterweer. Er wordt soms teveel aandacht besteed aan de stratosfeer naar mijn idee.
Ik kan me legio voorbeelden indenken waarbij we een slingerende polaire jet hebben (met uiteraard zwakke PV) zonder dat het compleet winter wordt. Dat de kans op kouder weer wordt met meridionaal stromingspatroon uiteraard groter, maar de puzzelstukken zullen uiteindelijk tot in de troposfeer tot aan de grond goed moeten komen te liggen willen wij hier iets van significant (zoals februari 2012) winterweer mee pikken.
Begrijp me niet verkeerd, uiteraard zijn de in de stratosfeer spelende processen van belang op het weer aan de grond. Maar de ligging van de grootschalige (hoogte)troggen en -ruggen in troposfeer zijn daarbij even belangrijk, of eigenlijk nog veel belangrijker, voor het slagen van onze winter.
Grootschalige schetsen maken van het al dan niet meridionale/zonale stromingspatroon in de troposfeer zijn aan de hand van de verwachte positie en sterkte van de PV wel redelijk te maken.
Overigens was het zojuist aangenaam toeven buiten, vrij zacht en niet te veel wind. Mja, dit weertype heeft zo af en toe ook haar charmes.

Ik probeer ook telkens weer te benadrukken in de diverse uiteenzettingen dat wij voor wat betreft winterweer (kansen) afhankelijk zijn van hetgeen zich laag in troposfeer afspeelt. Daarbij is het uiteraard van evident belang waar zich de hoogterug dan wel de hoogtetrog zich gaat ophouden. De uiteenzettingen v.w.b. de ontwikkelingen SPV geven dan ook slechts indicatie over hetgeen ons mogelijk te wachten staat. Niets meer, niets minder

Zie ook http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34520.html#msg34520
Citaat daaruit:
//Deze ontwikkelingen kunnen (met de nadruk op kunnen bij ons tegen of rond de feestdagen een koudegolf gaan inluiden. Veel zal daarbij gaan afhangen waar de hoogteruggen en troggen dan wel de sturende hogedrukgebieden zich gaan ophouden. De kans op hogedruk Scandinavië dan wel Groenland-IJsland schat ik als vrij hoog in. De kans op een zonaal patroon (westwind) is daarbij duidelijk kleiner dan die van meridionaal (noord). De komende dagen maar een verder gaan vervolgen en niet vergeten: de winter, die moet nog beginnen.  //




Johann

Citaat van: MichaelvdPoel op zo 16 dec 2012 - 17:37
Er kan nog zoveel kou aanwezig zijn stroomopwaarts, poolwervelsplitsing enz enz. Alles valt of staat met een gunstige positie van de
anticyclonale rugas. Een Scandihoog is bv geen garantie voor een invallende winter. De winterse puzzle-stukjes moeten gewoon op zijn plaats vallen. Zo simpel is het

Garanties hebben we niet en zullen we ook nooit krijgen  ;D. En uiteraard moeten de stukje van de puzzle op de juiste plaats vallen, iets wat ik ook steeds weer probeer te benadrukken.   



Unknown-user1778

afhankelijk van de sturende druksystemen, zegt johann altijd  :)

bliksems

Citaat van: vossejongk op zo 16 dec 2012 - 17:50
Euh, iets minder vaktermen zou wel heel prettig zijn :P

wat ze denk ik proberen te zeggen is: het kan vriezen,het kan dooien;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Even een citaat uit eerder artikel waar Johann ook duidelijk naar verwijst:

CiteerDeze ontwikkelingen kunnen (met de nadruk op kunnen bij ons tegen of rond de feestdagen een koudegolf gaan inluiden. Veel zal daarbij gaan afhangen waar de hoogteruggen en troggen dan wel de sturende hogedrukgebieden zich gaan ophouden. De kans op hogedruk Scandinavië dan wel Groenland-IJsland schat ik als vrij hoog in. De kans op een zonaal patroon (westwind) is daarbij duidelijk kleiner dan die van meridionaal (noord). De komende dagen maar een verder gaan vervolgen en niet vergeten: de winter, die moet nog beginnen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: MichaelvdPoel op zo 16 dec 2012 - 18:28
Ben jij goed in Sudoku puzzles oplossen Johann?  ;D

Geen idee, hou me daar nooit mee bezig. (langweilig ;D)
Jij dan ?  ;D

winter


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Thunderfreak

Citaat van: winter op zo 16 dec 2012 - 18:48
Is er een kans op sneeuw?
En dus een sneeuwstorm??

Storm? Jazeker zoals het er nu voor staat ;-)
Sneeuw? Zeker niet 0,0 bij een storm uit het Zuiden tot Zuid Westen en 9 graden. Zoals het er nu voor staat ;-)


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal