Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339530 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: glenn op vr 14 dec 2012 - 08:40
Jan kan dit betekenen dat er een zeer zware winterprik ons mogelijk te wachten staat ?

Kans is aanwezig, ik zou dit recente stukje van Johann even lezen ;)  http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34520.html#msg34520
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

'zeer zware winterprik'...

Dat is lekker wakker worden. :)
Ik ben ook niet van steen.

Marcellang

Steeds meer koudere oplossingen voor t (N/O) in de pluim http://www.weerplaza.nl/gdata/eps/eps_pluim_tt_06280.png
Sorry ploatie lukt me niet direct te uploaden :-[
Thankx Eveline  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Eveline


Aern

De echte warmte gaat er ook langzaam uit in de pluim voor aankomende dagen valt me op.. In het begin stonden er temperaturen van 10 graden en meer in voor overdag, maar het gaat steeds meer richting de 5 graden overdag.

Spannend hoe de drukverdeling gaat worden na deze zachte(re) periode..

SniperEye

Hoe ik het lees (de pluim) is dat er het weekend voor kerst een temperatuurdipje komt maar daarna ook weer licht opwarmt. Maxima vanaf nu tot kerst blijven gemiddeld rondom de 5 graden.

Harry de Hond

Het is wel EC die inderdaad meer richting koude wil. Gfs is nog aan het aarzelen. Gaat later vandaag misschien wel weer mee.
Juist.

Fren

Zou wel fijn zijn... heb liever een heerlijke zondag bij -5  dan dat herfstachtige regenweer en +5  :{
Laat staan met oud en nieuw...dan moet het droog zijn... en GEEN MIST :(
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Johann

Citaat van: glenn op vr 14 dec 2012 - 07:37
Er blijft mij iets dwarszitten bij die plotselinge opwarming hoog in de statosfeer ! tis nu al zo erg dat ze de schaal hebben aangepast !
Er moet toch ergens een verband voor zijn ?

Glenn: Jazeker, dat is er ..
Zoals Jan ook al resumeerde lees nog even dit
>> Zie ook http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34520.html#msg34520

Citaat eruit //Tegelijkertijd zien we de komende dagen in de de stratosfeer boven oost Siberië -Azië en later het westen van de Verenigde Staten en Canada een doorslaan van de Rossby golven tot in de hogere troposfeer met daardoor hogerop een markante opwarming. Daarnaast zien we dat het centrum van de SPV zich op 30 tot 50 hPa verplaatst van NO Canada richting noord Siberië//.

Ter aanvulling, algemeen
Een krachtige polar-vortex heeft oa. invloed op de jetstream (straalstroom), we hebben in dit geval te maken we een krachtige jet boven het noordelijk halfrond die van zich dan van west naar oost voortbeweegt (zonaal, pos. NAO, high index). Een zwakke PV zorgt daarentegen voor het afzwakken van de jetstream. De zonale stroming gaat slingeren (meanderen) en er ontstaat een verhoogde neiging tot blokkades en retrograde (oost) stromingspatronen (meridionaal, neg NAO, low index). Aan de randen van de verzwakte PV kan vervolgens (zeer) koude stratosferische lucht in de troposfeer "afbrokkelen" (filamenten).



Ten aanzien van de opwarming
Plotselinge  temperatuurstijgingen in de stratosfeer (sudden stratosferic warming of SSW) zien we regelmatig en kunnen per winterseizoen meerdere keren optreden. Daarbij maakt met onderscheid tussen een sterke opwarming van de stratosfeer (major stratosferic warming) van meer dan 50 graden per week en zwakkere opwarming (minor  stratosferic warming) van tenminste 25 graden. De oorzaak voor de SSW heeft te maken met de wisselwerking (uitwerkingsprocessen) tussen de Atlantische Oceaan, de troposfeer en daarboven dus ook de stratosfeer. Daarbij zien we dat wanneer de warmte instroom in de hoogte (Rossbyglof) van de Atlantische Oceaan versterkt is. Meestal zien we dan ook een major warming in het tweede deel van de winter plaatsvindt wanneer steeds warme luchtmassa's vanuit zuidelijke breedtegraden (tropen) die extra warme instroom bevorderen. Een major stratosferic warming heeft invloed op de stabiliteit van de SPV,  een minor stratosferic warmings hebben dit niet. Tenslotte spreken we dan nog over een zgn. final warming (FM). Dit is de opwarming die aan het einde van de noord-hemisferische winter plaatsvindt (april-mei) en er voor zorgt dat de PV in elkaar zakt en dan tot de volgende winter, wanneer de stralingsbalans op de Pool weer negatief wordt, en het zaakje opnieuw kan gaan afkoelen.

Zoals ik al in andere Topics schreef zijn de wisselwerkingen tussen de lagere en hogere atmosfeer complex en veelal ook nog niet begrepen. Een feit is echter wel dat een afzwakken van de SPV er voor zal zorgen dat de drukverschillen tussen het IJslandlang en Azorenhoog kleiner worden (>> neg NAO, AO en zgn low-index) en daarmee de sterke westdrift (zonaal) uiteindelijk zal afzwakken of er geheel uitgaat.  We krijgen vervolgens te maken met een verhoogde neiging tot een geblokkeerde circulatie (meridionaal). Kortom: een afzwakken van de PV door SSW is gunstig voor koud winterweer (noord tot oost stromingen) in onze gebieden. Moet het nog wel allemaal even op de "goede plek" vallen, kwestie van tijd ... To be continued

Reacties, discussies, vragen en opmerking "nur hier damit"  :D

Dennis

24DEC 2m temp koudere lucht in NO zit over NO regionen NL ; zeer spannend omdat in ZW de "zachtere" lucht nog zit


mauriceb

Citaat van: Dennis op vr 14 dec 2012 - 12:13
24DEC 2m temp koudere lucht in NO zit over NO regionen NL ; zeer spannend omdat in ZW de "zachtere" lucht nog zit


Aan het eind van de GFS06Z zitten wel degelijk kansen voor een mega blokkade op de oceaan. rond kerst laat GFS06Z ook zien dat we op de grens zitten van de kou. Dit kan weleens wat sneeuw gaan geven.
Voor de echte barre kou moeten we nog wat langer geduld hebben tot na het nieuwe jaar denk ik.

Marcellang

Ok Johann en Jan, goede uitleg !!!!  ;)
We zullen het gaan zien, breekt een spannende tijd aan!
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

glenn

uit deze bespreking kunnen we dus uitmaken zoveel meer warmte er zich intwikkeld op 10 hpa hoogte hoeveelste meer kans wij maken op winter

Johann

Citaat van: glenn op vr 14 dec 2012 - 12:42
uit deze bespreking kunnen we dus uitmaken zoveel meer warmte er zich intwikkeld op 10 hpa hoogte hoeveelste meer kans wij maken op winter

Zo ongeveer ja: vergelijk de PV als een draaitol, hoe sneller de draaitol draait hoe stabieler hij blijft tollen (staan), dus hoe kouder de PV hoe stabiele hij is en  draait met als gevolg dus de sterke westdrift. Hoe langzamer de draaitol gaat draaien hoe meer hij gaat zwabberen en kiepen tot dat hij omvalt. Dus hoe warmer de PV wordt hoe minder snelt hij draait, gaat zwabberen ((meridionaal) totdat hij inzakt (voorjaar). Tijdens het zwakker worden (instroom warme lucht) gaat ook de PV als het ware kiepen (splitten) en aan de randen kunnen door de steeds minder worden draaikracht (centrifugaalkracht) grote gebieden met koude lucht uit de hoogte afsnoeren en de koudeinval(golf) veroorzaken.

GHkstra

Code oranje voor #IJzel is beëindigd. In Groningen nog code geel voor lokale gladheid. http://www.knmi.nl

hoffies

Een duidelijk verhaal, kan het alleen niet navertellen. ;D

Wel ontzettend bedankt, Johann.

Btw wat een sneeuw bij jouw, giga!
Twitter: @hoffnar2911

Rayonhoofd

Duidelijke uitleg weer, hartelijk dank.

Ver in het GBB van het GFS (de dagen tussen kerst en oudjaar) zie ik het Azorenhoog zich manifesteren boven het Iberisch schiereiland. Volgens mij is dit een dodelijke plek voor een winterse setting.
Kan iemand een inschatting maken (adhv de processen in de hogere luchtlagen) hoe reel deze optie is t.o.v. bovenstaand verhaal ?

Ik vind het wel interessant om te weten hoe dit Azorenhoog in stand wordt gehouden (want volgens mij is dit bijna continue aanwezig, dus een blokkade ?) en hoe komt het dat deze zich dan verplaatst naar een (voor ons ongunstige) positie boven het Iberisch schiereiland.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Bacci

Citaat van: Eveline op vr 14 dec 2012 - 10:38


Alsjeblieft Albalinda ;-)

Verschilt deze pluim nou met deze? (kijk maar goed naar de oper) :

Edit: Oh wacht laat maar! bovenste is voor het noordoosten en onderste voor De Bilt.


Marsel

Citaat van: glenn op vr 14 dec 2012 - 08:40
Jan kan dit betekenen dat er een zeer zware winterprik ons mogelijk te wachten staat ?

Haha die Glenn :). Zeer zware winterprik? Is dat dan niet gewoon invallende winter of iets dergelijks?
Een prik is naar mijn weten nooit zwaar, daarom heet het een winterPRIK ;). Juist omdat het geen total winter wordt. No hard feelings hoor Glenn, dat weet je denk ik ook wel, maar ik kon een glimlach even niet onderdrukken ;).

JPP78

Leuk stuk weer van MeteoConsult. Heerlijk zo'n weerinstituut die niet bang is om vooruit te kijken!

Witte Kerst?

14.12.2012 11:47

De kans op een Witte Kerst lijkt, nu het de komende dagen een stuk zachter wordt, klein. Toch moeten we niet alle hoop laten vervliegen want het duurt tenslotte nog anderhalve week voordat het zo ver is. Tot gisteren zagen de lange termijn verwachtingen er nagenoeg eenduidig zacht uit voor de komende 15 dagen. In de laatste modelberekeningen gloort echter weer een beetje hoop voor winterliefhebbers.

Spekglad


Vanochtend werd de laatste vrieskou uit het noorden van het land verdreven. De overgang naar een zachtere episode verliep niet zonder slag of stoot. Auto's glibberden in de noordelijke provincies massaal van de weg. Het opdringen van de zachte lucht zette gisteravond al in. Uit de dikker wordende bewolking viel eerst in Limburg en Brabant en later ook in Zeeland wat lichte sneeuw en regen op een bevroren ondergrond. In de nacht breidde de neerslag zich naar het noorden van het land uit. Intussen liep de temperatuur van het wegdek in grote delen van het land op tot boven het vriespunt met uitzondering van Friesland, Groningen en Drenthe. Toen het verkeer in deze noordelijk provincies in de late nacht en vroege ochtend op gang kwam werden de bestuurders op sommige plaatsen geconfronteerd met spiegelgladde wegen. Het KNMI kwam dan ook om 07:30 uur vanochtend met een 'code oranje', waarschuwing voor extreem weer.

Kwakkel winter

Het kwakkelwinterweer van de afgelopen week leverde niet alleen veel winterse ongemakken op maar ook winterse schoonheid. We hebben op veel plaatsen in het land even kunnen genieten van een mooie laag sneeuw. De meeste sneeuw viel op vrijdag 7 december. De grootste hoeveelheden van het witte goud kwam terecht op de Veluwe waar het op de zaterdag erna sprookjesachtig uitzag. Momenteel liggen er alleen nog maar restanten sneeuw verspreid over het land. Als vanmiddag de regen met bakken uit de lucht valt bij temperaturen die vanavond oplopen naar maarliefst een graad of 9, is het laatste wit van de aardbodem verdwenen. In het weekend en begin volgende week is het dan uitermate zacht voor de tijd van het jaar met 's nachts temperaturen ruim boven het vriespunt en overdag een graad of 8. Komt de winterkou dit jaar dan nog wel terug?

Kou op lange termijn


De verwachtingen op de middellange termijn blijven lastig te interpreteren ook al lijken ze in sommige situaties eenduidig. In het verhaal dat we gisteren publiceerden wordt verwezen naar de zogenaamde pluimverwachtingen. Deze lange termijnverwachtingen gaven de afgelopen dagen onomstotelijk aan dat we een langdurige zachte winterperiode tegemoet zouden gaan. Hoe zeker de verwachting ook lijkt, een kleine kans kan op termijn toch resulteren in een compleet ander weerbeeld. Uit de nieuwe berekeningen blijkt nu namelijk dat de enkele koude oplossingen die in de oude modelrun te zien waren, nu breder gesteund worden. Opvallend is ook de gestage daling van de temperatuur in de operationele uitvoer van het ECMWF model in de aanloop naar Kerst. Tussen een omvangrijk hogedrukgebied boven Scandinavië en een depressie op de Atlantische Oceaan, ten zuidwesten van de Britse eilanden, wordt met een oostelijke stroming steeds koudere lucht aangevoerd. Ook de neerslagkansen zijn toegenomen ten opzichte van de vorige modelrun. De grens tussen kou en warmte ligt rond Kerst heel dichtbij. Dit levert dan ook de spreiding op in de pluimgrafieken, tussen warme en koude oplossingen. Het is een wankel evenwicht waarbij de verwachting op lange termijn naar de zachte maar ook naar de koude kant kan uitslaan. De kans op een witte Kerst lijkt dus toch niet helemaal verkeken.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Powered by EzPortal