Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339731 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

just0408

Het lijkt er op dat we toch wel even een ijsdagje meepikken vandaag.  :P
Ik ben ook niet van steen.

glenn

De stratosfeer boven Siberië gaat op de termijn van 7 naar 14 dagen geweldig opwarmen, de temperatuur die op die hoogte daar "normaal" tussen de -50C en -80C ligt gaat tot 80 graden! stijgen.

Op de kaart hieronder zie je de verwachting voor de dagen na Kerst, een enorm gebied(vrijwel geheel Azië) komt uit tussen de -40C en +12C.

Wat voor effect dit heeft op het weer in onze omgeving weet ik niet, maar dé giga-opwarming start toevallig juist op 21 december...
stukje van weerwoord !


Dennis

Citaat van: glenn op do 13 dec 2012 - 16:41
De stratosfeer boven Siberië gaat op de termijn van 7 naar 14 dagen geweldig opwarmen, de temperatuur die op die hoogte daar "normaal" tussen de -50C en -80C ligt gaat tot 80 graden! stijgen.
Op de kaart hieronder zie je de verwachting voor de dagen na Kerst, een enorm gebied(vrijwel geheel Azië) komt uit tussen de -40C en +12C.

Wat voor effect dit heeft op het weer in onze omgeving weet ik niet, maar dé giga-opwarming start toevallig juist op 21 december...
stukje van weerwoord !


@MattHugo81 hi what it could mean for europe?

Kreeg vanochtend dit antwoord erover:

Matthew Hugo ?@MattHugo81
@dnnsdebruin - Could just increase the risk of northern blocking and potential significant cold incursions, but where/when impossible to say

Serge

Citaat van: glenn op do 13 dec 2012 - 16:41
De stratosfeer boven Siberië gaat op de termijn van 7 naar 14 dagen geweldig opwarmen, de temperatuur die op die hoogte daar "normaal" tussen de -50C en -80C ligt gaat tot 80 graden! stijgen.

Op de kaart hieronder zie je de verwachting voor de dagen na Kerst, een enorm gebied(vrijwel geheel Azië) komt uit tussen de -40C en +12C.

Wat voor effect dit heeft op het weer in onze omgeving weet ik niet, maar dé giga-opwarming start toevallig juist op 21 december...
stukje van weerwoord !






Dat is de Maya energie, het nieuwe tijdperk lol
Waar is mijn cape

Harry de Hond

Citaat van: glenn op do 13 dec 2012 - 16:41
De stratosfeer boven Siberië gaat op de termijn van 7 naar 14 dagen geweldig opwarmen, de temperatuur die op die hoogte daar...
heel stukje met plaatje.

Lijkt een beetje op een yin/yang teken zo. Wel erg off topic, sorry daarvoor, maar het viel mij op...
Juist.

Weerfreak 1337

Citaat van: Harry de Hond op do 13 dec 2012 - 17:11
Lijkt een beetje op een yin/yang teken zo. Wel erg off topic, sorry daarvoor, maar het viel mij op...

Lol, dat viel mij dus ook op :P

Edit: Af en toe een off-topic antwoord mag geen probleem zijn lijkt me. Als het maar geen slowchat word :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

wesleylollol

kunnen die sneeuwbuien die belgien nu binnen komen ook nederland bereiken of lossen ze op

ff oftopic: wat nou als die depressie niet kwam dan zaten we nu nog in dat winter weer (lol)

Johann

Citaat van: glenn op do 13 dec 2012 - 16:41
De stratosfeer boven Siberië gaat op de termijn van 7 naar 14 dagen geweldig opwarmen, de temperatuur die op die hoogte daar "normaal" tussen de -50C en -80C ligt gaat tot 80 graden! stijgen.
Op de kaart hieronder zie je de verwachting voor de dagen na Kerst, een enorm gebied(vrijwel geheel Azië) komt uit tussen de -40C en +12C.
Wat voor effect dit heeft op het weer in onze omgeving weet ik niet, maar dé giga-opwarming start toevallig juist op 21 december...
stukje van weerwoord !

Heb daar recentelijk al over geschreven. Zie >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34520.html#msg34520

Citaat daaruit
//Tegelijkertijd zien we de komende dagen in de de stratosfeer boven oost Siberië -Azië en later het westen van de Verenigde Staten en Canada een doorslaan van de Rossby golven tot in de hogere troposfeer met daardoor hogerop een markante opwarming. Daarnaast zien we dat het centrum van de SPV zich op 30 tot 50 hPa verplaatst van NO Canada richting noord Siberië. Door deze ontwikkelingen worden de zonale stratosferische "winden" gedwongen zich meer naar het oosten te verplaatsen (Rusland) en zien we in het gebied van NO Canada -Groenland- IJsland een meer NO-ZO gerichte "windveld". In een later stadium zal ook op 100 hPa de stroming gaan draaien.//

gilleeesss

Nja das wel opvallend daar van die kaart! Ben benieuwd of het zal invloed hebben in januarie voor ons ;)

EDIT: ow johann zei hier net al iets voor. Das dus daarover dat het gaat. Oke nu ben ik mee xd

emil


4seasons

Beetje offtopic

Uit het weerbericht:
CiteerVanavond wordt de bewolking vanuit het zuiden uit steeds dikker, gevolgd door lichte sneeuw.

Dus geen kans om vannacht de meteorenzwerm Geminiden te zien ?
Verwachting is zo'n 100 stuks per uur.

Johann

Niemand over GFS12   ???
Kaartje 22 december :P


Dennis

Citaat van: Johann op do 13 dec 2012 - 18:05
Niemand over GFS12   ???
Kaartje 22 december :P


jawel Johann  :) je bent nu de eerste met GFS12 - Jan en ik zagen dit vanochtend in de modellen reeds/ook http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34751.html#msg34751

Marcellang

Citaat van: Johann op do 13 dec 2012 - 17:39
Citaat daaruit
//Tegelijkertijd zien we de komende dagen in de de stratosfeer boven oost Siberië -Azië en later het westen van de Verenigde Staten en Canada een doorslaan van de Rossby golven tot in de hogere troposfeer met daardoor hogerop een markante opwarming.

Is dit een uitzonderlijke opwarming of gebeurt dit wel vaker ( zo veel graden tegelijk ) ???
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

winter

Gebeurt het dan toch nog een kans op een late koude inval in december!
En een witte kerst, wie weet?

samverhoeven

Ik kan heel lichte sneeuwval melden.

Zynex

Laten we hopen dat die kaartjes uitkomen :D
We hebben in elk geval weer wat om te volgen :P

mauriceb

Citaat van: Johann op do 13 dec 2012 - 18:05
Niemand over GFS12   ???
Kaartje 22 december :P

Altijd mooi dat laag op die kaart van GFS 12Z boven Italie, dat wordt de motor voor de kou aanvoer wellicht.

Dennis

Citaat van: Zynex op do 13 dec 2012 - 18:38
Laten we hopen dat die kaartjes uitkomen :D
We hebben in elk geval weer wat om te volgen :P

Heb er nog een leuke verrassing bij ........ ;)


Marcellang

Citaat van: Dennis op do 13 dec 2012 - 18:45
Heb er nog een leuke verrassing bij ........ ;)
Ach dan trek ik die 8 a 9 dagen Wc wel ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal