Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339495 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

grizzrh

Doenrade, Limburg

Arend

Best wel stevig wat GFS00 morgen voor het binnenland berekent. Windkracht 6 en windstoten boven 80 km/h.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Vergeet de Russische beer maar, Scandi hoog doet zijn werk wel. Helaas op de LT en nog niet zo sterk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Wel jammer dat het scandi-hoog zich gaat terugtrekken tijdens de Kerstdagen. Maar goed is LT. Kan raar lopen met het weer, kijk maar naar vanochtend. Alles weer wit bepoederd

Jan van Ooijen

Citaat van: Henk1976 op do 13 dec 2012 - 12:04
Wel jammer dat het scandi-hoog zich gaat terugtrekken tijdens de Kerstdagen. Maar goed is LT. Kan raar lopen met het weer, kijk maar naar vanochtend. Alles weer wit bepoederd

Inderdaad, deze run is al een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige runs. Het is lange termijn en nu even kijken of het erin blijft. Sluit mooi aan bij het stukje van Johann van de week. Het stukje is te lezen op: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34520.html#msg34520
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Ik ben meer een sneeuwliefhebber. Maar scandihoog is ook top ;)

mauriceb

Citaat van: Henk1976 op do 13 dec 2012 - 12:04
Wel jammer dat het scandi-hoog zich gaat terugtrekken tijdens de Kerstdagen. Maar goed is LT. Kan raar lopen met het weer, kijk maar naar vanochtend. Alles weer wit bepoederd

Dat is ook wat ik bedoelde aan te geven, aan een beer hebben we weinig. Scandihoog moeten we hebben. Maar dan wel een die getriggerd wordt vanaf de oceaan en niet een uitloper van de beer. die zijn zo weer verdwenen meestal.

Dennis


gilleeesss

Citaat van: Dennis op do 13 dec 2012 - 12:24
Sneeuwdump  rond 22/23 dec?



Wat een geluk dat dat LT is. weer niets voor belgie

arjanbruggink

Maar als er een koppeling plaatsvindt met de Russische beer, dan is de weg open voor de koude vanuit Rusland.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis


Serge

witte kerst,... dat willen we allemaal, maarja er zitten wel een paar regels aan verbonden

Witte kerst is de ultieme wens aan het einde van het jaar.
Sneeuwballen, een romantisch wandelingetje en een arrenslee door de straten.


een witte kerst is alleen van toepassing als er 25 en 26 december minimaal 1 cm sneeuw ligt in de Bilt.
Maar wat kan ons dat schelen, als het maar gewoon berig koud is met wat wit op de grond en een strak blauwe lucht, ben ik te vreden
Waar is mijn cape

Dennis

KNMI Guidance 13/12/2012 12.12 uur LT.

Een zuidelijke stroming voert continentaal polaire lucht aan. Twee samensmeltende occlusies boven midden-Frankrijk trekken noordwaarts en bereiken met bijbehorende frontale trog om 18 UTC het zuiden. en verlaten in de loop van vrijdagnacht het noorden.
Er zijn nog steeds min of meer dezelfde subtiele verschillen in de neerslagsoort en -timing, maar ook in de wijze waarop de temperatuur oploopt tijdens de passage van de genoemde occlusies.

Hirlam daarentegen laat toch een smeltlaag zien bij de occlusie met kansen op IJzel en IJsregen, dit wordt bevestigt door NESO, deze laat het in eerste instantie (mot)sneeuwen overgaand in ijsregen/IJZEL en daarna motregen. Kijkende naar de uitvoer van Harmonie zien we dat deze tussen EC en Hirlam inzit en wat meer neigt naar EC.

Hoe dan ook, het blijft een lastige en subtiele situatie die genowcast moet worden. De nachtdienst had kansen van ca 25%. Afgaande op de nieuwe info komt de kansinschatting van de vroege dienst uit op 36%.

WinschoterWeer

*noteert om 13.15 u in het Oldambt (Oost Groningen)  -4 !!! graden. Heldere hemel, pietsie bewolking, poederlaagje op de grond. Voortreffelijk winterweertje...zo mogen de Kerstdagen van mij worden!  ;D (iets meer sneeuw mag, haha)

grizzrh

Temperaturen beginnen heftig op te lopen op het moment!!!
zal wel een en al regen worden wat straks gaat komen, geen sneeuw meer!
Doenrade, Limburg

emil

Temperaturen in Oost-Groningen beginnen juist heftig te dalen, Nieuw-Beerta inmiddels -4,0. Ook Eelde daalt licht.

grizzrh

Citaat van: emil op do 13 dec 2012 - 14:09
Temperaturen in Oost-Groningen beginnen juist heftig te dalen, Nieuw-Beerta inmiddels -4,0. Ook Eelde daalt licht.

raar he in zoeen klein landje :P haha
volgens mij zijn ze flink aan het strijden hier boven :P misschien komt de beer toch stiekem terug  :-\
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op do 13 dec 2012 - 13:52
Temperaturen beginnen heftig op te lopen op het moment!!!
zal wel een en al regen worden wat straks gaat komen, geen sneeuw meer!

Ik zie op de sateliet dat het in Z-Limburg helder(zonnig) is. Straks koelt het wel weer af ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Dat worden weer een paar Hellmannetjes die er morgen erbij geschreven kunnen worden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis


Powered by EzPortal