Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339524 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: just0408 op wo 12 dec 2012 - 23:46
Absoluut. Ik heb het volste vertrouwen in een witte kerst en een elfstedentocht.  :D

Nou witte Kerst niet, maar heb in een artikel gezegd (komt 18 december en is eind oktober geschreven) dat de echte winter in de tweede week van januari zal gaan komen ;) Hieronder een klein stukje:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

marctsm

jan, kun je ook eens laten weten waar het artikel verschijnt, en dan eventueel voor een linkje zorgen?

Jan van Ooijen

Citaat van: marctsm op do 13 dec 2012 - 00:44
jan, kun je ook eens laten weten waar het artikel verschijnt, en dan eventueel voor een linkje zorgen?

Als het uitgebracht is zal ik het hier wel neerzetten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

ik moet zeggend e 18 u run is ook niet denderend hoor !

Marco uit Hangar 5

Het sneeuwt in Heerhugowaard.. heel raar zomaar zo'n 'vinger' vanuit het westen die over centraal NoordHolland heenkomt.. meeste ligt nog op zee (zie buienradar)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

just0408

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 13 dec 2012 - 01:06
Het sneeuwt in Heerhugowaard.. heel raar zomaar zo'n 'vinger' vanuit het westen die over centraal NoordHolland heenkomt.. meeste ligt nog op zee (zie buienradar)

Nou je het zegt. Zowaar wat sneeuw. Helemaal niet verwacht. En dat is wel een heel rare sneeuwbui, die exact gericht is op Heerhugowaard. Lol. Jammer dat ie wel richting het noorden trekt. Dus we gaan hem helaas in de gehele breedte missen.
Ik ben ook niet van steen.

glenn

om04.00 u vannacht meten we in arendonk een temperatuur van -3.5°c en een dauwpunt van maar liefst -6.5°c !

6.14u en een dauwpunt van maar liefst -8°c

Dennis


Roan

owww toch een verassing, het sneeuwt hier weer eens :) Er trekt net een mooi buiencomplexje van west naar oost, precies over Assen heen

Dennis


zorba

KNMI Guidance

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een zwakke rug trekt in de ochtend over het land. De zuidtak van een occlusie van Ierland naar het Iberisch schiereiland wordt meegenomen door een afsnoerend hoogtelaag boven de Golf van Biskaje dat opvullend als trog oostwaarts trekt. Gedurende dit proces bereikt dit deel van de occlusie in de avond het zuiden, om vervolgens noordwaarts over het land te trekken. Na passage van de occlusie wordt vooral op hoogte warmere lucht aangevoerd (opglijding over koude plaklaag). Morgenmiddag en avond trekt een volgend frontaal systeem vanuit het zuidwesten over ons land waarna de zachte lucht over onze omgeving uitstroomt en de winterse perikelen voorlopig tot het verleden gaan behoren.

MODELBEOORDELING:
Modellen zitten op synoptische schaal op dezelfde lijn. Aandacht gaat uit naar de neerslagvorm en neerslaghoeveelheid vanavond en komende nacht. De neerslaghoeveelheden zijn in alle modellen zeer klein: <1 mm. In de zomer zouden we dit signaal negeren. Wat timing betreft zijn er weinig verschillen tussen de diverse modellen, wat temperatuuropbouw betreft zijn er kleine, maar cruciale verschillen zichtbaar. Hirlam blijft het langst koud met temperaturen die pas in de nacht vanuit het zuiden langzaam wat gaan oplopen. EC is sneller. Bv. in EHDB: Hirlam 0 °C om 09 UTC, EC al om 21 UTC en Harmonie om 00 UTC. Dit maakt het lastig. Voorlopig houden we het op HiRLAM als slechtste scenario. Vandaar de waarschuwingen. Gladheidskans is dus aanwezig mits er voldoende valt, waarbij het nog steeds onzeker is waardoor de gladheid precies veroorzaakt zal gaan worden en hoe lang de gladheid zal gaan duren.

Aandachtspunten.

BEWOLKING:
In het noorden nabij de trog nog Sc/Cu/Tcu met toppen rond de FL100. In neerslag komt lokaal ook nog St voor. Elders in het land vooral wat hoge bewolking. Aan het einde van de dag vanuit het zuiden de toenemende bewolking op nadering van de occlusie. Daarbij zien we zowel in Hirlam als in Harmonie de ST-signalen toenemen.

NEERSLAG:
Nabij de trog nog buiige neerslag, het meest boven het noorden. Vanavond bereikt de neerslag van de occlusie het zuiden van het land. Intensiteiten zijn gering volgens alle modellen. De kans is groot dat de eerste neerslag begint als lichte sneeuw en dan na enkele uren overgaat in lichte regen of mogelijk zelfs ijsregen of onderkoelde/vastvriezende regen. Zowel Hirlam als Harmonie geven aan dat er verschillende neerslagvormen mogelijk zijn. Wanneer de lichte neerslag in de vorm van sneeuw valt zal dit weinig problemen opleveren, "echte" gladheid ontstaat pas wanneer de sneeuw overgaat in de andere neerslagvormen. Dan kunnen geringe neerslagintensiteiten wel verraderlijke gladheid opleveren. De progtemps van beide modellen laten meerdere smeltlagen zien. Weliswaar is het slechts nipt boven nul in die lagen, ze zijn wel circa 1500-2000 voet dik. Meestal is de druppelgrootte bij dit soort lage intensiteiten gering, waardoor smelt- en bevriezingsprocessen makkelijker/sneller verlopen. Mengvormen met ijsregen en onderkoelde regen zijn al met al niet geheel onmogelijk. Toch is de onzekerheid nog steeds vrij groot, omdat een klein verschil in het verticale temperatuurprofiel (van enkele tienden van graden) een heel ander beeld kan betekenen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Dennis

Gaan we de opbouw zien van een Scandi-Hoog voor laatste week December?


Marcellang

Het zou hier licht tot matig moeten sneeuwen via de radar, maar waarschijnlijk vangt net iemand boven mij de sneeuw op  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Nabij de trog nog buiige neerslag, het meest boven het noorden. Vanavond bereikt de neerslag van de occlusie het zuiden van het land. Intensiteiten zijn gering volgens alle modellen. De kans is groot dat de eerste neerslag begint als lichte sneeuw en dan na enkele uren overgaat in lichte regen of mogelijk zelfs ijsregen of onderkoelde/vastvriezende regen. Zowel Hirlam als Harmonie geven aan dat er verschillende neerslagvormen mogelijk zijn. Wanneer de lichte neerslag in de vorm van sneeuw valt zal dit weinig problemen opleveren, "echte" gladheid ontstaat pas wanneer de sneeuw overgaat in de andere neerslagvormen. Dan kunnen geringe neerslagintensiteiten wel verraderlijke gladheid opleveren. De progtemps van beide modellen laten meerdere smeltlagen zien. Weliswaar is het slechts nipt boven nul in die lagen, ze zijn wel circa 1500-2000 voet dik. Meestal is de druppelgrootte bij dit soort lage intensiteiten gering, waardoor smelt- en bevriezingsprocessen makkelijker/sneller verlopen. Mengvormen met ijsregen en onderkoelde regen zijn al met al niet geheel onmogelijk. Toch is de onzekerheid nog steeds vrij groot, omdat een klein verschil in het verticale temperatuurprofiel (van enkele tienden van graden) een heel ander beeld kan betekenen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Nieuwe pluim is uit. Vanaf het weekend voor kerst lijkt de verzachting langzaam teneinde te komen. Met de nadruk op lijkt. Dat de situatie in de atmosfeer mogelijk anders is wordt nog door zeer weinig leden ondersteund. Wat niet is kan nog komen natuurlijk :)

mauriceb

Citaat van: Dennis op do 13 dec 2012 - 07:40
Gaan we de opbouw zien van een Scandi-Hoog voor laatste week December?

volgens mij komt een echt Scandihoog zelden voort uit een russisch hoog. Als ik het goed begrepen heb komt een scandihoog altijd van het westen uit na een blokkade op de oceaan. een enigzins hoog boven scandi is bijna altijd zo vertrokken als een beer met de staart tussen de benen.

Dennis

Citaat van: mauriceb op do 13 dec 2012 - 10:27
volgens mij komt een echt Scandihoog zelden voort uit een russisch hoog. Als ik het goed begrepen heb komt een scandihoog altijd van het westen uit na een blokkade op de oceaan. een enigzins hoog boven scandi is bijna altijd zo vertrokken als een beer met de staart tussen de benen.

je beschrijving klopt als het gaat om "Scandinavisch Hoog" -  Dit wordt veroorzaakt doordat relatief warme lucht bij Newfoundland (Canada) door een depressie richting Groenland wordt gestuwd. Daardoor kan de luchtdruk op de (noord) Atlantische oceaan stijgen, waardoor er een luchtdrukblokkade ontstaat die vervolgens de depressieactiviteit tegenhoud Door de luchtdrukblokkade kan de luchtdruk boven Scandinavië stijgen - http://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavisch_hogedrukgebied


echter is het dus ook mogelijk om vanuit de Beer (uitbreiding/dubbele kern) een Hoog daar te krijgen ...

mauriceb

Citaat van: Dennis op do 13 dec 2012 - 10:51
je beschrijving klopt als het gaat om "Scandinavisch Hoog" -  Dit wordt veroorzaakt doordat relatief warme lucht bij Newfoundland (Canada) door een depressie richting Groenland wordt gestuwd. Daardoor kan de luchtdruk op de (noord) Atlantische oceaan stijgen, waardoor er een luchtdrukblokkade ontstaat die vervolgens de depressieactiviteit tegenhoud Door de luchtdrukblokkade kan de luchtdruk boven Scandinavië stijgen - http://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavisch_hogedrukgebied


echter is het dus ook mogelijk om vanuit de Beer (uitbreiding/dubbele kern) een Hoog daar te krijgen ...

Dat klopt ook, alleen houden die meestal niet echt lang stand dacht ik. Ik kan er naast zitten natuurlij, van mij mag tie wel stand houden :)

Dennis

Citaat van: mauriceb op do 13 dec 2012 - 10:55
Dat klopt ook, alleen houden die meestal niet echt lang stand dacht ik. Ik kan er naast zitten natuurlij, van mij mag tie wel stand houden :)

:) van mij ook - hebben we mogelijk goed schaatsweer

Jan van Ooijen

Citaat van: mauriceb op do 13 dec 2012 - 10:55
Dat klopt ook, alleen houden die meestal niet echt lang stand dacht ik. Ik kan er naast zitten natuurlij, van mij mag tie wel stand houden :)

We hebben meer aan een Scandi hoog dan die beer ;) http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/archive/2009/december/ch/cfcd98d34b/article/origineel_winters_vakjargon.html
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal