Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 340014 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Misschien brengt 21december weer (start van winter zoals we leren :D) echt winter??:DD

boucheron

goedendag,

vandaag hier maar een account aangemaakt nadat ik o-o forum een aantal mensen die ik vlede jaar daar volgde niet meer voorbij zag komen

hoop dit jaar weer een hoop leuke berichten te mogen lezen en uiteraard hoop ik ook op een winter met veel kou en sneeuw

gr jan (zuid-holland)

maarten89

Citaat van: Bacci op wo 12 dec 2012 - 15:04
Blijkbaar viel er toch best wat sneeuw in het oosten, rond arnhem bijvoorbeeld http://www.nu.nl/binnenland/2980791/natuurgebied-posbank-afgesloten-wegens-sneeuw.html

Raar dat ik hier verder niets over hoor..
Klopt arnhem zuid had rond 11 uur zelfs sneeuwdek van 6 cm!! Nu nog steeds gesloten sneeuwdekje. 1 a 2 cm. Helaas nog niet alles weg :( De straat word vanacht weer ijsbaan met al die bluber

snow!

Hier lag vanmorgen ook zo'n 6 cm , nu ongeveer nog 3 cm

jorentje1997

Momenteel verwachten ze de sneeuw morgen over het Oosten en centrum van Belgiƫ maar daar is nog heel veel onzekerheid over. Hopelijk pikt dat neerslagbandje ook het Westen mee...

marctsm

jammer voor ons jorentje, maar voor morgen enkel neerslag te zien voor het oosten van het land. Centrum zou ook al niets krijgen.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Modellen zitten op synoptische schaal op dezelfde lijn. Aandacht gaat uit naar de neerslagvorm van morgenavond en de daaropvolgende nacht. Wat timing en hoeveelheden betreft zijn er weinig verschillen tussen de diverse modellen, wat temperatuuropbouw betreft zijn er kleine maar cruciale verschillen zichtbaar. Hirlam blijft het langst koud met temperaturen die pas in de nacht naar vrijdag vanuit het zuiden langzaam wat gaan oplopen. Harmonie laat de temperatuur op veel plaatsen een paar uur eerder al boven nul uitkomen. Beide modellen geven in de neerslagsoort dat eigenlijk alles mogelijk is. Gladheidkans is dan ook vrij groot, waarbij het nog steeds onzeker is waardoor de gladheid precies veroorzaakt zal gaan worden en hoe lang de gladheid zal gaan duren.

Nabij de trog nog buiige neerslag. De meeste neerslag valt als regen, in het noordoosten ook soms als natte sneeuw. Morgenavond bereikt de neerslag van de occlusie het zuiden van het land. Intensiteiten zijn gering volgens alle modellen. De kans is groot dat de eerste neerslag begint als lichte sneeuw en dan na enkele uren overgaat in lichte regen of mogelijk zelfs ijsregen of onderkoelde regen. Zowel Hirlam als Harmonie geven aan dat er verschillende neerslagvormen mogelijk zijn. Wanneer de lichte neerslag in de vorm van sneeuw valt zal dit weinig problemen opleveren, "echte" gladheid ontstaat pas wanneer de sneeuw overgaat in de andere neerslagvormen. Dan kunnen geringe neerslagintensiteiten wel verraderlijke gladheid opleveren. De progtemps van beide modellen laten meerdere smeltlagen zien. Weliswaar is het slechts nipt boven nul in die lagen, ze zijn wel circa 1500-2000 voet dik. Meestal is de druppelgrootte bij dit soort lage intensiteiten gering, waardoor smelt- en bevriezingsprocessen makkelijker/sneller verlopen. Mengvormen met ijsregen en onderkoelde regen zijn al met al niet geheel onmogelijk. Toch is de onzekerheid nog steeds vrij groot, omdat een klein verschil in het verticale temperatuurprofiel (van enkele tienden van graden) een heel ander beeld kan betekenen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dondertje127

Hier is het nog steeds wit, ondanks het sneeuwdek weer aardig is geslonken. Het heeft gelukkig niet al te hard gedooit, dus zo genieten we er toch nog eventjes iets langer van dan 1 dag :)

Oele

Jammer dat het over een kleine 36 uur van dat chaga weer wordt,en dan op naar de 10 graden!!

Weatherman

De temperatuur gaat wel ineens fors stijgen , morgen rond 0 en de dag erna 7 / 9 graden.

knmi
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Wat zal het morgen worden? In Belgiƫ word het overdag zeker sneeuw? Maar waar die zal vallen en de hoeveelheid zijn nog heel onzeker toch?

Ben toch benieuwd.

Weerfreak 1337

Oper staat er samen met de control en een paar leden alleen voor.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

hoffies

Citaat van: Chase-Stormer op wo 12 dec 2012 - 11:19
Regen, regen en nog eens regen in het puntje van Noord Holland :(

Yep mijn noordelijke vriend!
Twitter: @hoffnar2911

SniperEye

Het gros van de leden in de nieuwe pluim blijven voor temperaturen boven 0 gaan. De oplossing die Johann beoogde wordt nog niet gezien door de leden.

gilleeesss

Je merkt toch wel mooi het verschil in drukte als er iets winters voor de deur staat of nu, dat er dooi   komt.. :(

Bacci

Citaat van: gilleeesss op wo 12 dec 2012 - 22:30
Je merkt toch wel mooi het verschil in drukte als er iets winters voor de deur staat of nu, dat er dooi   komt.. :(

Tja valt niet zoveel meer over te praten

Pluim gaat weer terug naar 5 graden gemiddeld


Jan van Ooijen

Komt allemaal wel goed ;) Gaan al meer lijntjes voor koude dan gisteren
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 dec 2012 - 23:39
Komt allemaal wel goed ;) Gaan al meer lijntjes voor koude dan gisteren

Absoluut. Ik heb het volste vertrouwen in een witte kerst en een elfstedentocht.  :D
Ik ben ook niet van steen.

dondertje127

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 dec 2012 - 23:39
Komt allemaal wel goed ;) Gaan al meer lijntjes voor koude dan gisteren

Bring us the good news!

Weerfreak 1337

Ik heb eens bij de recente GFS gekeken naar de straalstroom tot op lange termijn. Is natuurlijk erg onbetrouwbaar, maar ik kon opmaken dat we vaak aan de noordelijke kant liggen. En wat ook opvalt is dat de straalstroom behoorlijk blijft zwabberen.(meridionaal) Wat al een goed teken is dat de mogelijke westdrift mogelijk niet sterk zou kunnen zijn. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal