Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339518 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

harmenst

In Lichtenvoorde sneeuwt het goed door. Dikke vlokken, goede plaksneeuw  ;)

Erwin82

Hier in Ulft ook prachtige dikke vlokken  :D

Kres


Eveline

Ik moet zeggen dat ik deze pluim niet verkeerd vind.. We weten dat het komende week wat warmer wordt, en op LT gaat het toch weer naar beneden.. Ok, lange termijn, maar goed, er zijn in elk geval leden die weer hun weg naar beneden vinden ;)


SniperEye

Pluim van gisteravond was een fractie beter. Hoewel de control nu weer onder 0 duikt.

Farid_A

Nou, vanaf vrijdag gaat de winter voorlopig de ijskast in. Niet dat ik hier in het Westland veel heb gemerkt van dit mini-wintertje. KNMI geeft in ieder geval wel een waarschuwing voor sneeuwval voor Zuid Holland.
"Gladheid door sneeuwval. Geldig: donderdag 13 december 2012 vanaf ca 22 uur gedurende ca 7 uur"

Bacci

Nou hier valt gewoon regen met natte sneeuw erdoor, lig weer net verkeerd. Trekt dat gebiedje boven het midden weer noordwaarts?

5 cm sneeuw Jan? leg uit :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Farid_A op wo 12 dec 2012 - 10:36
Nou, vanaf vrijdag gaat de winter voorlopig de ijskast in. Niet dat ik hier in het Westland veel heb gemerkt van dit mini-wintertje. KNMI geeft in ieder geval wel een waarschuwing voor sneeuwval voor Zuid Holland.
"Gladheid door sneeuwval. Geldig: donderdag 13 december 2012 vanaf ca 22 uur gedurende ca 7 uur"

Tot nu toe inderdaad vrij weinig. Enkel wat drapsneeuw vorige week vrijdag en 3 nachtjes vorst. :P
Word tijd voor meer :D Maargoed, de zee is al flink afgekoeld de afgelopen weken, wat voor ons voor winterweer voordeliger kan zijn.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Chase-Stormer

Regen, regen en nog eens regen in het puntje van Noord Holland :(

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Gerard1995

aahh dit is niet leuk.. begon het eindelijk zwaar te sneeuwen gaat het aan het eind over in regen!!! laagje sneeuw is al weer bijna weg:-(
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

xzaz

Citaat van: Chase-Stormer op wo 12 dec 2012 - 11:19
Regen, regen en nog eens regen in het puntje van Noord Holland :(
Ik weet dat 2m temp niet heel belangrijk is maar bij 5 graden kan je er wel vanuit gaan dat je de komende tijd geen vlok zou zullen zien ;)

Waterremp is wel erg gedaald afgelopen week, dat is wel mooi.
De winter is nog niet eens begonnen!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 23:38
Voor de Belgische leden op ons forum:



het zou mooi zijn,, als afsluitertje ;) vrijdag bak regen dusja

Btw, effe lange termijn, kerstmis voorspellen ze hier 12 graden.. JOOO wat een sfeer zou dat toch zijn op kerstmis..lekker kerstmis sfeer zal er zijn (niet dus)...

Remy

Hier regent het de hele dag al,niet hard maar wel koud en nat.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marsel

Morgenavond op basis van de laatste modeluitvoer van GFS, Hirlam en EC vanuit het zuiden op nadering van een geoccludeerd frontaal systeem toch even goed oppassen mensen. Dit systeem is de voorste begrenzing van zachtere lucht.
De koude lucht welke morgen met een zuidoostelijke stroming over ons land uitstroomt lijkt erg plakkerig te zijn en kan zich tot diep in de nacht in de grenslaag handhaven.
Terwijl de grondwind in heel het land vrij lang zuidoostelijk blijft (waardoor de kou in grenslaag onaangetast blijft) komt morgenavond op hoogte beduidend zachtere lucht binnen en draait daar de wind al naar zuid tot zuidwestelijke richting. De warme wig leunt als het ware over de nog koude PBL heen en vormt zo een vooruit leunend frontvlak. Uiteraard gaat dit proces met neerslag gepaard, al lijkt de frontale zone boven onze gebieden niet bijzonder actief.
Probleem in deze situatie is dat er van alles kan vallen: sneeuw, onderkoelde regen en ijsregen. Uiteraard afhankelijk van het aanwezig zijn van één of meerder smeltlagen én de dikte van de koude lagen onderin.
NESO geeft aan dat vrijwel alle neerslagsoorten morgenavond mogelijk zijn. Gelukkig in niet al te grote hoeveelheden. Maar als het om ijzel gaat hoeft er ook niet veel te vallen om het spekglad te laten worden.
Oppassen dus morgenavond!

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op wo 12 dec 2012 - 13:01
Morgenavond op basis van de laatste modeluitvoer van GFS, Hirlam en EC vanuit het zuiden op nadering van een geoccludeerd frontaal systeem toch even goed oppassen mensen  ....... alle neerslagsoorten morgenavond mogelijk zijn. Gelukkig in niet al te grote hoeveelheden. Maar als het om ijzel gaat hoeft er ook niet veel te vallen om het spekglad te laten worden.
Oppassen dus morgenavond!
Bedankt voor de duidelijke info Marsel. Zal het weer goed in de gaten houden aangezien ik morgen avonddienst heb.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherman

Voor Brabant is een waarschuwing geldig vanaf 17.00 gedurende 6 uur voor sneeuwval.

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=NB
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt is het neerslaggebied van morgenavond en de daaropvolgende nacht. Met name op het punt waarop de sneeuw overgaat in mengvormen/regen in combinatie met nog negatieve bodemtemperaturen kan er gladheid ontstaan. De modellen zitten actueel redelijk op één lijn qua timing en intensiteit, maar vooral Hirlam00 berekende meer neerslag.

Nabij de trog regenbuien, maar in het oosten ook sneeuw. Later kan ook het noordoosten nog (natte) sneeuw krijgen. Morgenavond gaat het van het zuiden uit licht (mot)sneeuwen. Belangrijk is het moment waarop de sneeuw overgaat in een andere neerslagvorm. NESO-Harmonie06 en -Hirlam06 laten enkele gebieden zijn met o.a. ijzel en ijsregen. Met name situaties met een geringe neerslagintensiteit kunnen verraderlijke gladheid opleveren. De progtemps van beide modellen laten meerdere smeltlagen zien. Weliswaar is het slechts nipt boven nul in die lagen, ze zijn wel circa 1500-2000 voet dik. Meestal is de druppelgrootte bij dit soort lage intensiteiten gering, waardoor smelt- en bevriezingsprocessen makkelijker/sneller verlopen. Mengvormen met ijsregen en onderkoelde regen zijn al met al niet geheel onmogelijk. Toch is de onzekerheid op deze termijn altijd vrij groot, omdat een klein verschil in het verticale temperatuurverschil (orde tienden van graden) een heel ander beeld kan betekenen. Doordat het even duurt voor de koude plaklaag opgeruimd is, blijven de grondtemperaturen achter bij de temperatuurtoename op hoogte. Daarom is dit in potentie toch een hinderlijke weersituatie.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rayonhoofd

Pluim tendeert volgens mij richting "normaalwaarden". De temperatuur van de noordzee (uit de kustlijn) ligt momenteel  rond een graad of 8 -9, misschien zelfs een fractie hoger. Met de verwachte ZW stroming zullen dit dan ook de maximaal haalbare temperaturen overdag zijn. In de nachten zal het dan afkoelen tot 3-5 graden. Samen met de te verwachten neerslag (regen) zal dit het overheersende (saaie) beeld van volgende week wel grotendeels zijn. Zoals we hier allemaal wel weten, is verder kijken in het GBB (Glazan Bol Bereik), maar dat maakt een forum als dit juist zo interessant ! 
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Bacci

Blijkbaar viel er toch best wat sneeuw in het oosten, rond arnhem bijvoorbeeld http://www.nu.nl/binnenland/2980791/natuurgebied-posbank-afgesloten-wegens-sneeuw.html

Raar dat ik hier verder niets over hoor..

Powered by EzPortal