Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339943 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Farid_A

Hoe zit het eigenlijk met donderdag? Voorafgaand aan de dooi-aanval valt er nog een beetje sneeuw toch? Ik wil gewoon wat zien liggen, ook als het voor heel kort is. Vrijdagochtend was het al zo snel weg dat ik amper wat heb gezien.

Dutchstormchaser

Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

xzaz

Jammer, die neergaande trendt is wel aardig te nomen maar de maand dec is qua ijs al verloren te nomen. Hopen dat de rest van de winter wat meer in zijn mars heeft en dat de H een beetje stand weet te houden tegen die aanvallen van die L's.
De winter is nog niet eens begonnen!

Bacci

Oei, temp. begint al flink te stijgen in het noordwesten.


just0408

Citaat van: Bacci op di 11 dec 2012 - 22:45
Oei, temp. begint al flink te stijgen in het noordwesten.

Temperatuur is hier nu gedaald naar 0.4 °C. Een prima temperatuurtje voor een sneeuwbui, lijkt mij.  :)
Ik ben ook niet van steen.

Bacci

Nou pluim is op lange termijn niet heel slecht, beter dan de vorige :P


Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op di 11 dec 2012 - 22:45
Oei, temp. begint al flink te stijgen in het noordwesten.



Komt door de aanwakkerende wind, die ook nog eens uit west tot zuidwestelijke richtingen waait. Helaas voor ons kustbewoners :(
Komt vast nog wel eens een laag sneeuw, noordoosten nu aan de beurt, de rest van het land had al, dus over een tijdje  het zuidwesten en westen... hoop ik ;D  Alleen dat zal nog wel even duren. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Voor de Belgische leden op ons forum:



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

samverhoeven


WinschoterWeer

*noteert nu 2 cm sneeuw in 't Oldambt, terwijl het nog lekker doorgaat. Mooi wit tapijtje! Temp -0 gr.  :D Goedmakertje ivm vorige week toen wij een portie sneeuw misliepen... ;D

Ramon Oost

Citaat van: WinschoterWeer op di 11 dec 2012 - 23:54
*noteert nu 2 cm sneeuw in 't Oldambt, terwijl het nog lekker doorgaat. Mooi wit tapijtje! Temp -0 gr.  :D Goedmakertje ivm vorige week toen wij een portie sneeuw misliepen... ;D

Het is jullie van harte gegund daar in het noorden ;)


dondertje127

Ik zie het momenteel op de verschillende cams vrij aardig sneeuwen. Hier nog droog en temperatuur iets onder -0°c graden.
Alles valt net ten Noorden van de grote rivieren (Overijssel).

dondertje127

Citaat van: Bacci op di 11 dec 2012 - 23:26
Nou pluim is op lange termijn niet heel slecht, beter dan de vorige :P

Jouw bijbehorende pluimkaart, wie weet toch stiekem nog een witte kerst? Die blauwe lijn bij neerslag is precies met kerst.

Ik keek ook op weer.nl, daar zag ik de temperatuur ook weer iets dalen richting kerst, en in Döttesfeld (waar een oud collega van mij woont) kijk ik ook geregeld, en daar staan de prognoses op winterse buien en 4 graden richting kerst. Döttesfeld, hemelsbreed gezien niet zo heel ver van Nederland vandaan, iets ten Noorden van Koblenz.

En volgens de radar zou het hier allang moeten sneeuwen, maar ik zie helemaal niks :-\

Edit: Nu sneeuwt het dan toch. De radar gedroeg zich raar of het weer. Zal de radar wel even zijn geweest. Alles wordt al snel wit.

Ries

potje sneeuwdump heeft Stad Groningen gisteravond net gemist! Niks meer bijgevallen na gistermiddag, en ligt gewoon nog die 3cm. Jammer dat die ook snel weg zal zijn  :-\ stomme warme periode.

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 23:38
Voor de Belgische leden op ons forum

Hirlam houd wel van de Benelux :D

Sneeuw is altijd welkom!

SnowBoots

Nou, het sneeuwt hier (Ede) momenteel gestaag, dikke vlokken!

zorba

KNMI Guidance

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Tussen een laag boven Zuid-Scandinavië en een hoog boven Centraal-Europa staat een noordwestelijke stroming, waarmee polaire lucht wordt aangevoerd. In deze polaire lucht bevinden zich verschillende kleine storingen. Een CAD, mede getriggerd door de zuidpunt van Noorwegen, trekt als laagje in de ochtend naar de Duitse Bocht en daarna verder Duitsland in. Bijbehorende neerslagband trekt in de ochtend vanuit het noorden ons land binnen. Het genoemde hoog neemt in betekenis toe, waardoor in komende nacht de stroming bij ons oostelijk wordt. Hiermee wordt koude en aanmerkelijk drogere continentale lucht aangevoerd. Op de nadering van een occlusie wordt op hoogte met een zuidelijk stroming iets warmere en vochtigere lucht aangevoerd. Door het proces van opglijding valt er donderdagavond wat lichte sneeuw.

MODELBEOORDELING:
De neerlag vandaag behorende bij de CAD zit goed in de modellen. De neerslag op donderdag hebben alle modellen laat op de dag maar op verschillende tijden (Harm+ HiRLAM: 15 UTC Zeeuws-Vlaanderen, EC: 18 UTC). De hoeveelheden zijn in alle gevallen klein, namelijk < 1 mm water.

Aandachtspunten.

BEWOLKING:
Overdag vooral in het midden en noorden van het land convectieve bewolking, ook dan nog steeds TCU's met toppen tot FL080, mogelijk in lijnvorming. Op de plekken waar de neerslag in vaste vorm valt is ST niet uit te sluiten. Bewolking op donderdag zal vooral middelbaar zijn.

NEERSLAG:
Neerslag behorende bij de CAD is vooral natte sneeuw, dieper landinwaarts misschien nog tijdelijk droge sneeuw. Het vreemde neerslagbandje dat vanuit het Kanaal komt, en in alle modellen voorkomt (mogelijk kustconv. ?), is een aandachtspunt. Actueel is het nog niet terug te vinden. Neerlag morgenavond (na de avondspits) lijkt vooral lichte (mot)sneeuw te zijn.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Hier valt heel af en toe een verdwaalt korreltje/ vlokje sneeuw uit de lucht.

ron12

sneeuw in nijmegen bij precies 0 graden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal