Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339517 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

klapper

Citaat van: jorentje1997 op di 11 dec 2012 - 16:31
Man man man wat een dag hier.

Vanmorgen stond ik op met een heeel dun sneeuwlaagje... maar echt heel weinig dat het eigenlijk niet te benoemen valt. Dus het zag er allemaal wit uit en ik ga met de fiets naar school dus dat ging wel gaan...

Tot ik buitenkwam. Onder dat dun laagje sneeuw lag een dikke laag ijs. Maar echt ijs, alle fietspaden waren spekglad waardoor ik ook verschillende fietsers heb zien vallen. Ook de wegen lagen er glad bij waardoor de auto's met een slakkentempo vooruit gingen.

Rond 9uur kwam er dan nog een leuke sneeuwbui bij met nog een beetje sneeuw (maar ook zeer weinig). Ik weet niet of het hier een echte ijsdag is geweest maar de sneeuw en het ijs liggen hier nog altijd (wel in mindere mate)

Dit was mijn super winterdag :D

Ja hier ook kwam waarschijnlijk nogal onverwacht want er was geen strooiwagen te zien :P
Maar goed met glibberen en glijden kom ik ook wel op t werk 8)

Jan van Ooijen

Citaat van: Duitje op di 11 dec 2012 - 16:44
Schauer is buien toch?
Ik weet het, dit is een hele domme vraag :P

Domme vragen bestaan er bijna niet! Maar klopt zijn buien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

Heerlijke sneeuwbuien hier sinds een uur of 13u! Prachtig! Komt niet heel dikke laag te liggen nog, maar is toch heel leuk wit. En zie dat het nu alweer lekker gaat; wat een begin van de winter, kan nie stuk!

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 16:40
Huhh, vanavond vanaf pak hem beet een uurtje of 9 als regen vanaf het noorden langzamerhand naar t N/O uitbreidend?
Hopelijk komt dit niet uit, levensgevaarlijk.
Ga zelf meer voor (natte) sneeuw ;D
Wat vindt je zelf van deze oplossing Jan?
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Rayonhoofd

Citaat van: Bernardo op di 11 dec 2012 - 16:51
Wat ik niet snap, hele dag sneeuwt het. En dan geven ze voor vanavond/vannacht regen aan, hoe kan dat?

Aangezien het overdag warmer is, als in de nacht...

Dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Bij nadering van een front kan de temperatuur  ook stijgen en een front houdt zich niet aan een bepaald dag / nachtritme  ;).  Het komt regelmatig voor dat je de laagste etmaal temperatuur aan het eind van de middag hebt en deze dan gedurende de nacht gewoon oploopt.

Verder baal ik ervan dat de sneeuwbuien ongeveer boven Drenthe "leeg" zijn en dus onze regio (laat staan onder de rivieren) niet van een laagje wit poeder voorzien.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Marcellang

Volgens mij zijn de temperaturen op hoogte wel aardig voor (natte) sneeuw GFS 12Z 8)
edit; Oeiii, ben er niet helemaal zeker van temperatuur loopt bovenin gedurende de periode wat op....
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weerfreak 1337

Alles goed voor sneeuw hier nu, komt er een bui op de radar, bereikt de neerslag de grond niet, helaas..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: albalinda op di 11 dec 2012 - 17:09
Volgens mij zijn de temperaturen op hoogte wel aardig voor (natte) sneeuw GFS 12Z 8)
edit; Oeiii, ben er niet helemaal zeker van temperatuur loopt bovenin gedurende de periode wat op....

Oorzaak moeten we zoeken denk ik op de onderstaande kaart

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 17:27
Oorzaak moeten we zoeken denk ik op de onderstaande kaart

Het dauwpunt bederft de sneeuwpret! ;o

Hoe zit het eigenlijk met donderdag? In de loop van de dag komt neerslag opzetten maar het zal bijna in het hele land een ijsdag worden. Word dit dan tijdelijk sneeuw die in de loop van de nacht zal overgaan in regen?

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

De verschillen in tussen de modellen en de runs onderling zitten hem in de troggen en kleine lagedrukgebieden boven de Noordzee, die voor timings- en positieverschillen zorgen in de neerslagpatronen, neerslagsoorten (en daarmee samenhangende gladheid). Hirlam heeft voor komende nacht in het noordoostelijk kustgebied meer wind (maritieme aanvoer), hetgeen van belang is voor de neerslagsoort en daarmee met het al dan niet optreden van mogelijke ijzel. Voor het westen en noordwesten nu meer regen dan (natte) sneeuw. Het ijzelsignaal wordt nog wel gegeven voor het noordoosten van het land. Naar het oosten toe blijft de kans op sneeuw gewoon bestaan.

Een eerste buienlijn is actueel aanwezig boven het noorden van het land. Hierin wordt (natte) sneeuw waargenomen en zowel Hirlam als Harmonie onderschatten deze lijn. Verder landinwaarts nemen deze buien in activiteit af. Vanavond zien we in het kustgebied bij de buien weer meer natte sneeuw en waarschijnlijk ook regen, verder landinwaarts lijkt de neerslag gewoon als sneeuw te vallen. De temperatuur ligt in het oosten snel weer onder nul en in combinatie met de winterse neerslag levert dat gladheid op. Op uitgebreide schaal ijzel (in de vorm van onderkoelde neerslag die bevriest op de grond) zit vooralsnog niet overtuigend in de modellen. Progtemps laten vooral in het noordoosten een kleine ijsdriehoek zien. Woensdag overdag vooral natte sneeuw, dieper landinwaarts misschien nog droge sneeuw.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Johann

Citaat van: jorentje1997 op di 11 dec 2012 - 17:29
Het dauwpunt bederft de sneeuwpret! ;o

Hoe zit het eigenlijk met donderdag? In de loop van de dag komt neerslag opzetten maar het zal bijna in het hele land een ijsdag worden. Word dit dan tijdelijk sneeuw die in de loop van de nacht zal overgaan in regen?

Donderdag wat sneeuw, geleidelijk in de loop van de dag weer droog. Denk dat het donderdag dus meest bij sneeuw blijft, misschien hier en daar af en toe ook natte sneeuw.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 17:31
KNMI Guidance:
De verschillen in tussen de modellen en de runs onderling zitten hem in de troggen en kleine lagedrukgebieden boven de Noordzee, die voor timings- en positieverschillen zorgen in de neerslagpatronen, neerslagsoorten (en daarmee samenhangende gladheid). Hirlam heeft voor komende nacht in het noordoostelijk kustgebied meer wind (maritieme aanvoer), hetgeen van belang is voor de neerslagsoort en daarmee met het al dan niet optreden van mogelijke ijzel. Voor het westen en noordwesten nu meer regen dan (natte) sneeuw. Het ijzelsignaal wordt nog wel gegeven voor het noordoosten van het land. Naar het oosten toe blijft de kans op sneeuw gewoon bestaan.

Precies Jan, zoals ik dus al in de chat zei: "gevalletje wind"  (nav EC-MOS voor de Kooy regen, Leeuwarden en Eelde sneeuw, eigenlijk landinwaarts gewoon sneeuw.  ;)  Woensdag dan tijdelijk weer regen. Donderdag kouder en meest weer sneeuw. Vanaf donderdavond dan voorlopig over en uit.  :(

Roan

Citaat van: Bernardo op di 11 dec 2012 - 16:51
Wat ik niet snap, hele dag sneeuwt het. En dan geven ze voor vanavond/vannacht regen aan, hoe kan dat?

Aangezien het overdag warmer is, als in de nacht...
dat is alleen in de zomer, in de winter kan het ook 's nachts warmer zijn dan overdag, door bijvoorbeeld warme lucht wat het land binnentrektt

gilleeesss

Tis nu al kouder dan het gistern op z'n koudst was ;). -1.5°C. toch leuk winters gevoel op zich al ;)..

Nopie

Net een sneeuwbui gehad, een beetje wit geworden is in ieder geval gewoon droge sneeuw.

jorentje1997

Voorspelde minimum temperatuur Oostende van het KMI = -1°c

Actuele temperatuur Oostende om 18.45 = -1.8°c

En de nacht moet nog beginnen... Die -10°c (volgens GFS zelf -12°c) in de Belgische Ardennen zal ook nog wel wat kouder worden...

Ries


Pascal Soomers

Ziet er goed uit voor mijn regio hier. Leuke sneeuwbuien opkomst :-).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marcellang

Citaat van: jorentje1997 op di 11 dec 2012 - 18:54
Voorspelde minimum temperatuur Oostende van het KMI = -1°c

Actuele temperatuur Oostende om 18.45 = -1.8°c

En de nacht moet nog beginnen... Die -10°c (volgens GFS zelf -12°c) in de Belgische Ardennen zal ook nog wel wat kouder worden...
Minimum temperatuur legt vaak aan hoeveelheid bewolking en luchttemperatuur/windkracht.
Mocht bijvoorbeeld vanavond de lucht betrekken bij je dan zit je zo weer rond de 0.
Trekt de lucht daarna wer open dan vriest het vrij snel weer.
Is altijd een beetje koffiedik kijken ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Powered by EzPortal