Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339551 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: Rayonhoofd op di 11 dec 2012 - 15:04
FF weer on-topic:

Kan iemand mij precies uitleggen wat de kleurcodes op onderstaand kaartje betekenen ? Is het de werkelijke luchtdruk op het 500 hPa vlak (welke hoogte is dat in meter ?) en houdt dit dan in dat bv. donkerpaars (476) een zeer diepe depressie is en bv. oranje, (vanaf 570) een "stabiel" of goed ontwikkeld hogedrukgebied is, of praat ik nu hele grote onzin ?

http://weatherfaqs.org.uk/book/export/html/140 zeer uitgebreide uitleg (engels)

arjanbruggink

Citaat van: Rayonhoofd op di 11 dec 2012 - 15:04
FF weer on-topic:

Kan iemand mij precies uitleggen wat de kleurcodes op onderstaand kaartje betekenen ? Is het de werkelijke luchtdruk op het 500 hPa vlak (welke hoogte is dat in meter ?) en houdt dit dan in dat bv. donkerpaars (476) een zeer diepe depressie is en bv. oranje, (vanaf 570) een "stabiel" of goed ontwikkeld hogedrukgebied is, of praat ik nu hele grote onzin ?

http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn3601.png

Alvast bedankt !
Dat is de geopotentiale hoogte in decameters (gpdm). Dat is vrij vertaald het vlak waar de 500hPa zich bevind.

Stukje van Johanns site:
Op deze kaart staan in dikke witte lijnen de druk op zeeniveau (isobaren) en in kleuren de (geopotentiële) hoogte waarop de druk 500 hPa bedraagt ('z500') in decameters (1 decameter is 10 meter) geplot. Eigenlijk zijn dat dus de hoogtes van het '500 hPa-vlak'. Het 500 hPa-vlak is misschien een wat lastig begrip, maar je kunt je het een beetje voorstellen als een golvend laken, met bulten en kuilen, overal op het 'laken' is de luchtdruk 500 hPa. Bij de bulten ligt de plek waar de luchtdruk 500 hPa is wat hogerop in de atmosfeer en bij de kuilen wat lager. (Dit geldt trouwens voor alle drukvlakken, dus ook voor bijv het 850 hPa vlak, het 700 hPa vlak of het 300 hPa vlak)
Op hoogte mag je er van uit gaan dat relatief (tov de omgeving) hoge hoogten relatief hoge druk op dat niveau aanduidt en dat het ook vice versa geldt. Hoogten zeggen verder ook iets over de (gemiddelde) temperatuur van de luchtkolom eronder: warme lucht zet uit en zal de lucht boven zich ook omhoog duwen, waardoor drukvlakken ook hoger liggen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Chase-Stormer

Wederom even wit hier in Den Helder, kom net vanuit Schagen, pikdonkere lucht te zien. Begon met een hevige hagelbui die nu over gegaan is in een sneeuwbui met grove vlokken. Tis eindelijk eens wit  ;D

PatrickM

Vanochtend toch een mooi laagje sneeuw, ligt nu nog steeds wat van, en het sneeuwt ook weer goed door nu.

Kevinwinter


Bernardo


Rayonhoofd

Dank, Dennis en Arjan voor de uitleg.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weerfreak 1337

Motsneeuw hier van een oplossend sneeuwbuitje. Geen waarde :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Chase-Stormer

Inmiddels een natte drap hier, toen ik vanuit Schagen Den Helder kwam inrijden gaf een buiten thermometer aan dat het 5 graden was (toen Ik naar Schagen toe reed was het 1 graden btw) inmiddels is de temp weer gedaald naar 1. Voelt ook vies waterkoud aan buiten. Maar we hebben genoten !  ;D

xzaz

De watertemperatuur is erg gedaald de afgelopen 24 uur.
De winter is nog niet eens begonnen!

wesleylollol

Citaat van: xzaz op di 11 dec 2012 - 16:24
De watertemperatuur is erg gedaald de afgelopen 24 uur.
kaartje voor de leukigheid of link :)

Bacci


jorentje1997

Man man man wat een dag hier.

Vanmorgen stond ik op met een heeel dun sneeuwlaagje... maar echt heel weinig dat het eigenlijk niet te benoemen valt. Dus het zag er allemaal wit uit en ik ga met de fiets naar school dus dat ging wel gaan...

Tot ik buitenkwam. Onder dat dun laagje sneeuw lag een dikke laag ijs. Maar echt ijs, alle fietspaden waren spekglad waardoor ik ook verschillende fietsers heb zien vallen. Ook de wegen lagen er glad bij waardoor de auto's met een slakkentempo vooruit gingen.

Rond 9uur kwam er dan nog een leuke sneeuwbui bij met nog een beetje sneeuw (maar ook zeer weinig). Ik weet niet of het hier een echte ijsdag is geweest maar de sneeuw en het ijs liggen hier nog altijd (wel in mindere mate)

Dit was mijn super winterdag :D

wesleylollol


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Duitje

Schauer is buien toch?
Ik weet het, dit is een hele domme vraag :P
@Kees_Zwaan

emil

Dus deze avond nog meer buien! Hirlam tekent voor morgen regen in voor noord Nederland. Bij +3 lijkt me dat wel logisch, maar wordt het wel hier +3 morgen? Ik hoop in ieder geval niet dat het gaat regenen, wordt dan één grote blub zooi hier. Ik hou het maar even op natte sneeuw die op de bestaande sneeuw misschien blijft liggen.

pietjelol

vandaag zou het ook +4 graden worden veel warmer dan un graadje boven nul is het niet geweest. Dus nee zal wel mee vallen

Bernardo

Wat ik niet snap, hele dag sneeuwt het. En dan geven ze voor vanavond/vannacht regen aan, hoe kan dat?

Aangezien het overdag warmer is, als in de nacht...

Powered by EzPortal