Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339826 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jelte

Inderdaad, het sneeuwt hier op Terschelling!
Webcams hier: http://www.skylgenet.nl/extra/webcams.php
Alleen webcams van West Terschelling, op het oosten is het een stuk witter!

Serge

wat een vreemde pluim voor 20 dec. lol mocht er dan een berg sneeuw komen dan kun je volgens mij opvolgend  rekenen op strenge vorst. = witte kerst, vooral omdat de maan dan bijna vol is (http://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html....

maarja,.. tis nog ver weg

Waar is mijn cape

Johann

Winterse Feestdagen?!

Los van hetgeen zich aan in de onderste atmosfeer afspeelt is wellicht toch ook interessant om zo af en toe (weer) eens even wat verder boven onze hoofden te kijken. Zoals ik al vaker schreef wordt ons weer vooral daar bepaald, niet direct maar laten we zeggen met terugwerkende kracht. Immers, er vindt niet alleen een uitwisseling van luchtmassa`s plaats in lenterichting maar tevens in hoogterichting (en vice versa). En jawel, dan komen we natuurlijk al weer snel uit bij de al eerder beschreven Polar Vortex of liever gezegd de Stratosferische Polar Vortex (SPV).  (Zie >> http://bit.ly/VPt5hX )

We zien nog steeds dat deze niet bepaald krachtig ontwikkeld is, getuige hiervan ook de negatieve AO en NAO en het steeds weer regenererende meridionale stromingspatroon op het noordelijk halfrond. Een zwakke SPV dus met weinig spin effect dus goede kansen op winterse kou (blokkades). Nu gaat het voor winterse jubelstemming er vooral om of we aan de koude kant van de planetaire golven(Rossby) terecht komen. Immers, dat biedt perspectief op "bibberweer", Elfsteden koorts" en sneeuwbalgevechten. Gaat dit lukken, een kleine "stratosferische analyse" desbetreffend:

Komt ie...   :P


De komende dagen krijgen we te maken met een oplevende zonale activiteit. Bij New Foundland -Labrador knalt een bel koude Arctische lucht over het warme water van de Atlantische Oceaan en in deze "kraamkamer" van "onze" depressies trekt een
complex laag richting IJsland (zaterdag kerndruk 955 hPA). Dit laag zal voor een tijdelijke zonale opleving gaan zorgen en een  mildere fase gaan inluiden.

Tegelijkertijd zien we de komende dagen in de de stratosfeer boven oost Siberië -Azië en later het westen van de Verenigde Staten en Canada een doorslaan van de Rossby golven tot in de hogere troposfeer met daardoor hogerop een markante opwarming. Daarnaast zien we dat het centrum van de SPV zich op 30 tot 50 hPa verplaatst van NO Canada richting noord Siberië. Door deze ontwikkelingen worden de zonale stratosferische "winden" gedwongen zich meer naar het oosten te verplaatsen (Rusland) en zien we in het gebied van NO Canada -Groenland- IJsland een meer NO-ZO gerichte "windveld". In een later stadium zal ook op 100 hPa de stroming gaan draaien.

SPV vandaag



over 10 dagen



Deze ontwikkelingen kunnen (met de nadruk op kunnen bij ons tegen of rond de feestdagen een koudegolf gaan inluiden. Veel zal daarbij gaan afhangen waar de hoogteruggen en troggen dan wel de sturende hogedrukgebieden zich gaan ophouden. De kans op hogedruk Scandinavië dan wel Groenland-IJsland schat ik als vrij hoog in. De kans op een zonaal patroon (westwind) is daarbij duidelijk kleiner dan die van meridionaal (noord). De komende dagen maar een verder gaan vervolgen en niet vergeten: de winter, die moet nog beginnen.  ;)

Dennis

Jaaaa  :) WC verhaal is maar "tijdelijk" modellen twijfelden al aan het doorzetten ervan ; nu "puzzelstukjes" goed nog

Als eerste kwam EC (LT) er vanmorgen mee ; onderstaande kaart


SniperEye

Scherpe analyse Johann. De verschillende leden in de pluimen zien dit vooralsnog niet zitten. Wat nog niet is kan nog komen natuurlijk :)

Farid_A

Duidelijke analyse inderdaad Johann. Geeft ons toch weer *iets* om naar uit te kijken. Ben benieuwd of en wanneer de modellen iets van dat gaan laten zien.

Citaat van: SniperEye op di 11 dec 2012 - 12:09
Scherpe analyse Johann. De verschillende leden in de pluimen zien dit vooralsnog niet zitten. Wat nog niet is kan nog komen natuurlijk :)

Ja inderdaad. Zoals we deze week ook zagen. De pluim zag er vorige week tot aan vrijdag eigelijk zeer consistent uit. Met weinig tot geen spreiding tot bijna vrijdag 14-12. Nu is dat totáál anders. Dit benadrukt maar weer de onzekerheid in de modellen.

Invicta

Citaat van: Johann op di 11 dec 2012 - 11:57
Winterse Feestdagen?!

*mooi verhaal*

Kijk, eindelijk weer een ietwat positieve post na al de "winter is voorbij"-posts. We (ik) ga het hele verhaal met smart afwachten!

arjanbruggink

Citaat van: SniperEye op di 11 dec 2012 - 12:09
Scherpe analyse Johann. De verschillende leden in de pluimen zien dit vooralsnog niet zitten. Wat nog niet is kan nog komen natuurlijk :)
Dan zal dit wel te zien zijn in de volgende pluim(en)?? Aangezien de pluim ook gebaseerd is op de ECMWF.
Maar weer een mooie uiteenzetting Johann, biedt enigzins perspectief voor de winterliefhebbers.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

gilleeesss

Wat een stuk van johan weer. Hopen dat het allemaal goed valt enzo ;) . Weer slimmer geworden ;)

+ Vandaag lag hier (denk van 5min lichte sneeuw) klein beetje sneeuw, zo echt, je kon de vlokken tellen in totaal :D dus 2x niets. Maar het was op plaatsen dan ook enorm gladdig ;) vooral in onze izegemse fietstunnel. Je zag de ene na de andere op de grond gaan ;) .. Wel grappig om te zien. Jammer dat die buiten van noordzee niet tot hier kwamen. Het is hier nu weeral warmer dan voorspeld. (3.3°C)

GHkstra


mauriceb

mooi vehraal van johan! idd het lijkt maar een weekje ZW te gaan worden, daarna lijkt het laag in te 'kakken' en daarmee komt het hoog in scandi boven tafel.

Het is nog LT maar toch. :)


Jenkie

Fantastisch om te zien hoe na een negatieve dag alles weer anders lijkt te worden. Mag ik er nog even een dooddoener ingooien? Ik voel aan m'n water dat we een koude Kerst krijgen  ;D ;D
Edit: nu zonder allemaal tikfouten....

Chase-Stormer


Jan van Ooijen

Citaat van: Jenkie op di 11 dec 2012 - 12:46
Fantastisch om te zien hoe na een negatieve dag alles weer anders lijkt te worden. Mag ik er nog even een dooddoener ingooien? Ik voel aan m'n water dat we een koude Kerst krijgen  ;D ;D
Edit: nu zonder allemaal tikfouten....

Het is allemaal niet zeker, Johann haalt dat ook aan in de onderste regels
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MS-94

Mooi en leerzaam stukje Johann!  :D ik hoop dat we met de feestdagen lekker in de kou zitten ook al geven de pluimen het niet aan maar daar kan wel eens verandering in komen
Het gaat zoals 't gaat ;)

MamaAs

Citaat van: GHkstra op di 11 dec 2012 - 12:33
Het sneeuwt in Harlingen.

Hier nog niet. Zou het volgens de radar wel moeten doen, maar volgens mij duurt het wat langer voordat het op de grond ligt.

GHkstra

Citaat van: MamaAs op di 11 dec 2012 - 12:53
Hier nog niet. Zou het volgens de radar wel moeten doen, maar volgens mij duurt het wat langer voordat het op de grond ligt.

Het komt in ieder geval wel jullie kant op.
Hier komt het zonnetje er alweer bij.

MamaAs

Ja, de dwarrelt nu wat naar beneden. Leuk!

GHkstra


Jenkie

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 dec 2012 - 12:49
Het is allemaal niet zeker, Johann haalt dat ook aan in de onderste regels

Weet ik Jan  ;D Maar hoop doet leven, en ik vind alleen al de spanning en het gespeculeer erg leuk  ;D

Powered by EzPortal