Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339851 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

MamaAs

Ha, dat is de leukste. Als het onverwachts toch best wit is geworden buiten. Er zal een centimetertje liggen, maar alles is wel weer mooi wit.

Dennis

KNMI Guidance 11/12/12

Verder zien we op de Noordzee in het cyclonale isobarenpatroon gedurende de verwachtingsperiode troglijntjes dan wel kleine afgesloten laagjes ontstaan. Één daarvan bereikt vanavond vanuit het noordwesten het noorden van het land en verlaat het noordoosten aan het begin van woensdagnacht. Een tweede trog (tezamen met een vlak laagje boven de Noordzee) trekt woensdagochtend/middag van west naar oost over ons land.

Hirlam heeft voor komende nacht in de kustgebied duidelijk meer wind, hetgeen van belang is voor de neerslagsoort en daarmee met het al dan niet optreden van mogelijke ijzel. Voor het westen en noordwesten nu meer regen dan (natte) sneeuw. Het ijzelsignaal wordt nog wel gegeven voor het noordoosten van het land. Naar het oosten toe blijft de kans op sneeuw gewoon bestaan.

Actueel sneeuwbuitjes in het noordwesten van het land. Ook overdag zien we af en toe een buienlijntjes passeren met sneeuw, zoals bij de modelbeoordeling benoemd enige terughoudendheid betrachten v.w.b. de timing en posities. Vanavond zien we in het kustgebied bij de buien weer meer natte sneeuw en waarschijnlijk ook regen, verder landinwaarts lijkt de neerslag gewoon als sneeuw te vallen. Gezien de temperatuur die op dat moment in het noordoosten van het land, kan het daar lokaal tot IJZEL komen. NESO van Harmonie en Hirlam geven daar ook een signaal voor. Progtemps laten daar inderdaad een kleine ijsdriehoek zien. Gezien de genoemde onzekerheden is de vraag of het tot grootschalige ijzel komt. Woensdag overdag vooral natte sneeuw, in het oosten misschien nog droge sneeuw.

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Pascal Soomers

Citaat van: just0408 op di 11 dec 2012 - 07:58
<a href="http://weerheerhugowaard.nl/actuele-beelden-van-de-weercam">Zo</a> ziet het er hier uit. :)

Dan mag ik wel een beetje jaloers zijn! Hier in Oirsbeek, zuid-Limburg vrijwel niets :(. Afgelopen vrijdag ook al een teleurstelling gehad met m'n 2,5 cm..... Ach, we krijgen heus wel sneeuw hier ^^.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Roan


Bernardo

Zo, dit is nog is fijn wakker worden. Afgelopen vrijdag verwacht je wat en valt er niks. Nu word je wakker en is het wit! Er ligt een cm of 2.  ;D

Bernardo

Zo die 14-daagse op weeronline.nl voor Leeuwarden ziet er wel leuk uit. Regelmatig kans op sneeuw. Met name vlak voor kerst.

Jammer dat het zo ver weg is... :(

just0408

En er komen nieuwe sneeuwbuien aan zie ik. :)
Ik ben ook niet van steen.

mauriceb

Eerst de aankomende dagen nog even genieten van de winterse perikelen. Donderdag komen we alweer in een ZW stroming te liggen met dan zachtere lucht. Dit blijft ook nog wel even een klein weekje stand houden. Daarna lijkt het weer allemaal onzeker te worden.
Dalijk als de GFS 06z binnenrolt gaan we even kijken wat de russische beer op termijn in petto heeft. Zelf ben ik niet zo'n fan van een russiche beer omdat deze zelden bij ons echte kou geeft. Een scandihoog daarentegen hebben we mijn inziens veel meer aan.

Hier de Kaart voor volgende week woensdag: GFS 00z

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

Remy

Citaat van: xzaz op di 11 dec 2012 - 10:11
Weinig onzekerheid, jammer.
Nah het is toch een neergaande trend :)
Verder zie ik het over een weekje wel weer ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

MS-94

Citaat van: just0408 op di 11 dec 2012 - 07:58
<a href="http://weerheerhugowaard.nl/actuele-beelden-van-de-weercam">Zo</a> ziet het er hier uit. :)

Ik zag plotseling de zomer haha ;D het beeld was nog aan het laden en daarna zag ik winter  ;)
Het gaat zoals 't gaat ;)

just0408

Citaat van: MS-94 op di 11 dec 2012 - 10:41
Ik zag plotseling de zomer haha ;D het beeld was nog aan het laden en daarna zag ik winter  ;)

Echt prachtig zo wit. Temperatuur ging meteen ook omlaag naar 1,5 onder nul dus het is echt even winter. Nu helaas al weer boven nul.
Ik ben ook niet van steen.

alfons

Ik zag in de pluimen dat dit weekend de wnd ook weer flink ging aantrekken.
We zouden gaan vissen vanaf de noordpier in wijk aan zee. Maar als ik de kaarten zo bekijk kan het wel weer eens een zinloze trip vanuit deventer worden , of zie ik dit verkeerd?

Remy

De korrelhagel van gisteren ligt er nog,het is niet veel dus eigenlijk het noemen niet waard.
Maar die paar graadjes vorst heeft onze rijbak is wel voorzien van een krokant ijslaagje :D

Lol de weerman,of is het een omgebouwede vrouw die weer man is?? http://www.dumpert.nl/mediabase/6476582/337b2274/alweer_ja_hoor_weerman_.html
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ramon Oost

Vanuit het Noorden trekken sneeuwbuien het land op.


Dennis


Impreza

Met mijn slaapdronken kop, mok koffie in de hand, trek ik in de ochtend het gordijn open. Helemaal er vanuit gaand een kale straat en daken te zien, kon ik mijn onderkaak van de vloer rapen.
Zie ik dat nou goed? Is er nu een wit laagje te zien?
Ogen uitwrijvend met een grote geeuw, een slok koffie nemend en mijn eigen vertellend dat ik toch eerst wakker moet worden want ik droom nog, blijf ik uit het raam staren.

Het is wit buiten...

Okey, het is een dun laagje en terwijl ik dit schrijf doet de zon goed zijn werk dus het zal straks weg zijn.
Maar het begin is er!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal