Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339569 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

In het zuidwesten vriest het al :P wat is het weer toch leuk!


WinschoterWeer

22.42 Noteert sneeuw, maar 't blijft niet écht liggen op wegen of daken. Zelfs het gazon vertikt het om wit te worden. ;-) En dan die pluim...drama...zuur ook...haha, genoeg gezeikt! De winterperiode is nog jong. Ik ga op bed en droom van een mooi sneeuwdek morgenvroeg....

hoffies

Jongens, een zwaluw maakt nog geen zomer... Zullen we maar zeggen.
Twitter: @hoffnar2911

Richard

Citaat van: hoffies op ma 10 dec 2012 - 22:59
Jongens, een zwaluw maakt nog geen zomer... Zullen we maar zeggen.

En een boterzachte wc ook niet ;)

just0408

Man. De winter moet nog beginnen.
Ik ben ook niet van steen.

Snowman

Die winter komt wel gewoon geduld hebben.

En mensen die nu al roepen winter komt niet meer. Zo ver ik weet is 5 dagen vooruit kijken al als gokken.
Natuurlijk kijken we soms wel wat verder maar dan roepen we niet, Ja dit gaat er echt komen.

marctsm

ja, wel, ik ben er zeker van dat de winter nog maat moet beginnen, wacht maar af

steve22

Er ligt al aardig wat sneeuw hier in Groningen en er lijkt nog wel wat meer te gaan vallen. Goedmakertje voor afgelopen vrijdag!

DeCle


jones

Citaat van: DeCle op ma 10 dec 2012 - 23:54
Gfs 18z is op lt weer winters...
de dsgen voor kerst zelfs een hoop sneeuw! Maarja dat is een beetje tegen beter weten in want hoe vaak gebeurt het dat we een kou-inval krijgen vlak voor kerst...eens om de 50 jaar? :p maar ik hoop natuurlijk erg dat het allemaal weer flink kouder wordt na het zachte intermezzo van volgende week!!!

Marcellang

Citaat van: steve22 op ma 10 dec 2012 - 23:47
Er ligt al aardig wat sneeuw hier in Groningen en er lijkt nog wel wat meer te gaan vallen. Goedmakertje voor afgelopen vrijdag!
Hier hetzelfde  :P - 0,5 graden en lichte sneeuwval.
Zelf denk ik dat Nederland meer op het grens WC/BEER komt te liggen, meer dan de kaarten ons nu voorschotelen ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weerfreak 1337

Even naar de neerslagkaartjes van GFS gekeken op meteociel.fr, je kunt dan ook zien of de neerslag in de vorm van sneeuw of regen valt, is wel globaal ingetekend. Daarbij heb ik het volgende gezien:
GFS18z laat wel heel erg veel sneeuw zien op LT, gaat voor een (over)volle witte kerst :P
Denk zeker in totaal rond de 50cm.

Uiteraard is dit natuurlijk niet betrouwbaar, het is LT en maar een enkele run. En daarbij is het ook nog eens de beruchte 18z run. De Pubrun ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pieter Polar

Russische beer versus de oceaan

De komende dagen ontstaat er boven het westen van Rusland een krachtpatser van een hogedrukgebied met een kerndruk van boven de 1055 hectopascal. Deze hogedrukkolos zorgt ervoor dat de winter zich ten oosten van Duitsland ook na vrijdag prima kan handhaven. West-Europa raakt vanaf vrijdag echter onder invloed van oceaandepressies die dankzij de aanwezigheid van het Russische hogedrukgebied stranden boven de Britse eilanden en het Noordzeegebied. Aangezien het Russische hoog van geen wijken wil weten ontstaat er vanaf komend weekend een patstelling die moeilijk te doorbreken is. Wij krijgen met een zuidwestelijke stroming te maken die zachte lucht en periodiek storingen aanvoert. Het gevolg is een relatief zacht en wisselvallig weertype, waarin van vorst of andere winterse perikelen geen sprake meer is. De maximumtemperatuur komt vanaf zaterdag iedere dag rond de 8 graden uit. Een terugkeer van de kou wordt door de verschillende modellen vorlopig niet voorzien. Om dat te bewerkstelligen moet het Russische hogedrukgebied zich naar het westen uitbreiden en daarvoor is een stevige zuid-noord gerichte stroming boven West-Europa of een hogedrukrug boven de Atlantische Oceaan nodig en dat zit er vooralsnog niet in. Een concrete aanwijzing voor een terugkeer van kou is er momenteel dus niet, maar wat mij hoopvol stemt is dat we weliswaar met een westcirculatie krijgen, maar dat deze bepaald niet sterk oogt, waardoor er op termijn wellicht toch een hogedrukrug op de oceaan kan ontstaan. Hopelijk komt het voor de kerstdagen nog tot een verandering van het patroon dat wordt ingezet, want aan kerstweer dat valt te omschrijven als zacht, winderig en druilerig moet ik persoonlijk niet denken.

Op de onderstaande kaart voor aanstaande vrijdag is goed te zien dat er vanaf komend weekend een strijd losbarst tussen een krachtig hogedrukgebied boven Rusland en depressies die vanaf de oceaan proberen om Europa binnen te trekken. Het hogedrukgebied blokkeert de gangbare trektroute van de depressies over Scandinavië, waardoor de lagedrukgebieden boven de Britse eilanden en de Noordzee stranden en geleidelijk opvullen. Nederland bevindt aan de verkeerde kant van het strijdtoneel met als gevolg een zuidwestelijke stroming en zacht en wisselvallig weer. Het ziet er naar uit dat er zeker tot midden volgende week geen verandering in deze patstelling komt.



bron: www.ijsvereniging.nl

Bacci

Ha, ik ging pas naar bed zodra ik sneeuwvlokken heb gezien, ik kijk naar buiten en ja sneeuwvlokjes! woohoo ze blijven magisch :P en ze zijn ook anders dan die vanuit het westen, die vanuit het noorden zijn mooier!

grizzrh

dit is toch ook wel magisch he, altijd bevroren in een grot;



Doenrade, Limburg

dondertje127

Mooie foto's hierboven :)

Kwam ook nog enkele sneeuwvlokjes melden in m'n woonplaats, maar het is lantaarnpaalstaren. Het ergste dooft elke keer vlak voor de rijn uit.

just0408

Wel leuk. Enkele sneeuwbuien hebben Heerhugowaard weten te bereiken. Het is helemaal wit geworden.  :)
Ik ben ook niet van steen.

Ries

Had gehoopt dat er vannacht nog wat meer zou vallen, maar ligt hier hetzelfde minuscule laagje als gisteraaf laat toen ik naar bed ging. Altijd beetje teleurstellend, dat als het een hele avond sneeuwt, 't ene moment wat harder dan 't andere, dat er dan maar zo weinig blijft liggen. Maar mooi is het wel,  kan niet wachten tot 't licht is, en gisteravond was mooie sneeuwvlokken turen! Nu al meer sneeuw gezien hier dan vorig jaar (toen maar één dag, nu al 3? 4?) dus mijn winter kan al niet meer stuk!

Koen-IJM

Het is hier volledig wit geworden, centimetertje sneeuw. Toch wel weer leuk nadat alles zo snel weg was gedooid zaterdagnacht jl.  ;D

MarcS

bevestiging vanuit heerhugoaard, ook noordkant is wittig :-)

Powered by EzPortal