Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339610 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bacci

Er stroom al echt snel koudere lucht binnen vanuit het noordoosten, temp. daalt snel. Ben benieuwd naar de sneeuwbuien vanavond.

Maar jeetje in Duitsland sneeuwt het ook bijna elke dag non stop.

Marsel

Citaat van: Farid_A op ma 10 dec 2012 - 12:27
Kijk, nu is het al een stuk duidelijker. Vond het altijd maar een raar gezicht.

Overigens zie je zo'n knikje ook regelmatig bij de Alpen, bij zowel noordelijke als zuidelijke stromingen. Maar dan heeft de temperatuur daar niet zo veel mee van doen.
De knik in de isobaren wordt veroorzaakt door de vorming van een lijvore en 'loefhoog'. Simpel gezegd hoopt lucht zich aan de ene kant op en is er een klein tekort aan de andere kant van de bergketen. Dit effect geeft bij stroming die zo'n beetje loodrecht op bergketens staan een nogal vreemd luchtdrukbeeld.

Bovenste afbeelden laat bij een (zuid)oostelijke stroming (bijna haaks op de Noorse bergen) een loefhoogje zien (zwarte lijn).

Onderste afbeelding laat een zuidelijke stroming zien met een duidelijke rug aan zuidkant van de Alpen zien (rood). Noord van alpen echter een lijvore (zwart). EDIT: overigens zie je in de bovenste afbeelding hetzelfde principe, zuidelijke stroming met dus een knik in de isobaren ter hoogte van de Alpen.

Dennis

KNMI Guidance 10/12/12 11.10 uur LT

Verspreid over het land enkele buien, bij de occlusie wat meer geclusterd, achter de occlusie vanmiddag en vanavond weer meer geïsoleerd. Met de aanvoer van geleidelijk koudere lucht ( thetaw 850 gaat naar -2 tot -3) krijgt de neerslag geleidelijk een meer winters karakter. In de loop van de middag eerst natte sneeuw, vanavond en komende nacht ook droge sneeuw, derhalve al de eerste waarschuwingen voor mogelijke gladheid uitgegeven. Morgen overdag zien we af en toe een buienlijntjes passeren met sneeuw, zoals bij de modelbeoordeling benoemd deze niet al te letterlijk nemen qua timing en posities. De verdeling en de timing van de waarschuwingen zal derhalve aan verschuivingen onderhevig zijn. Dinsdagavond zien we de buien weer meer met natte sneeuw en regen, gezien de temperatuur die op dat moment wordt verwacht, kan in het noordoosten van het land de neerslag bevriezen of onderkoeld vallen, zie de progtemp van EHGG. Neso Harmonie en Hirlam geven daar ook een ijzel signaal.

Jan van Ooijen

Hele land muv de kustgebieden kans op gladheid ivm aanvriezing van natte weggedeeltes. In het noorden ook sneeuwbuien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Leuke zin van de Eng. collega's: How the 'pest from the west' will beat the 'Beast from the East'  :)

just0408

'Met uitzondering van een smalle kuststrook'.
Ik ben ook niet van steen.

Roan

Er vormt zich weer een wit laagje op de daken :)


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mdelaat97

Ik ben weer best jaloers op het noorden! hebben altijd wel veel geluk wat betreft sneeuw...

Jan van Ooijen

Citaat van: Mdelaat97 op ma 10 dec 2012 - 16:36
Ik ben weer best jaloers op het noorden! hebben altijd wel veel geluk wat betreft sneeuw...

Nou dat valt wel mee, afgelopen keer hebben ze weinig tot niets gehad. Dadelijk even de nieuwe Hirlam kijken, kijken of er voor andere mensen in het land ook nog wat inzit.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Opvallende run van Hirlam, helemaal voor aanstaande woensdag. Even in de gaten houden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 10 dec 2012 - 16:40
Opvallende run van Hirlam, helemaal voor aanstaande woensdag. Even in de gaten houden

Laat deze maar uitkomen voor maandag en dinsdag dan.. (bijna) alleen maar sneeuw aan de Belgische kust :D

WinschoterWeer

Citaat van: Mdelaat97 op ma 10 dec 2012 - 16:36
Ik ben weer best jaloers op het noorden! hebben altijd wel veel geluk wat betreft sneeuw...

Mja, ik geloof dat je dit beter over de provincie Gelderland kunt zeggen...Vorige keer niet eens zoveel gehad!  :-\

grizzrh

had hier in het zuiden net al eentje een verdeelkast aangetikt met de auto :P hahah
het net klein beetje gehageld... some people
Doenrade, Limburg

winter

Lijkt woensdag toch wel weer een paar cm te gaan vallen in een grote gedeelte van het land.
Maar we zullen wel zien. Want, misschien worden we verrast en zeggen ze dadelijk op het nieuws dat er tot max 5 cm kan vallen en dan valt er gewoon een keer een cm of 15.
Maar we zullen wel zien.
Jan wanneer is de volgende run van Hirlam?

pietjelol

prullenbak run van hirlam hoop niet dat het uit komt trouwens. Maar het is hier een heel stuk kouder vergeleken met vanochtend toen 6 graden nu 2 graden. Ook wordt de bewolking dikker en grijzer

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Dennis op ma 10 dec 2012 - 16:00
Leuke zin van de Eng. collega's: How the 'pest from the west' will beat the 'Beast from the East'  :)

Ik zet er op in dat Het Beest zal winnen.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

pietjelol

Citaat van: Arend op ma 10 dec 2012 - 16:58
Ik zet er op in dat Het Beest zal winnen.  ;)
off-topic ja 'het beest' is zo eng dat de anderen spontaan wegrent :P

Rayonhoofd

Ik hoop met je mee, maar ik ben helaas bang van niet.

0- graden niveau is hier in Enschede bijna bereikt (0.9) en ik zie een buitje vol met wit goud over Drenthe deze kant optrekken ?
Verder is het hier wel opvallend rustig op het forum  :-\
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Powered by EzPortal