Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339875 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

mauriceb

Nieuwe GFS druppelt binnen bij wetterzentrale.. ben benieuwd waarmee hij komt voor na het weekend :) toch beetje hopen op terugkeer van de kou op LT

Farid_A

Hoe komt het eigelijk dat het hogedrukgebied in het noorden precies langs de Noorse kust blijft hangen. Je ziet het elke keer weer terugkomen. Dat rare bochtje boven bij Noorwegen.

Weatherman

Citaat van: Stephanie op ma 10 dec 2012 - 11:07
Ik werd er wakker van!
Het waren maar 2 klappen, maar toch best flinke!
Dat gebeurd mij niet vaak dat ik er door heen slaap haha, dromen land was gezelliger deze keer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

mauriceb

Citaat van: Farid_A op ma 10 dec 2012 - 11:23
Hoe komt het eigelijk dat het hogedrukgebied in het noorden precies langs de Noorse kust blijft hangen. Je ziet het elke keer weer terugkomen. Dat rare bochtje boven bij Noorwegen.

Wellicht door de warme golfstroom, hoge druk wordt gevoed door kou :) of is het andersom? :)
Hetzelfde zie je vaak met een groenland hoog boven het vaste land maar aan de kust daar brokkelt dat heel rap af.

just0408

We krijgen weer een sneeuwkansje had ik vernomen.  :)
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

In het noorden al een mix van natte sneeuw en regen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: mauriceb op ma 10 dec 2012 - 11:28
Wellicht door de warme golfstroom, hoge druk wordt gevoed door kou :) of is het andersom? :)
Hetzelfde zie je vaak met een groenland hoog boven het vaste land maar aan de kust daar brokkelt dat heel rap af.

Warme golfstroom staat hier los van, ook het principe van WAA in de bovenlucht.
Wat wel een goed punt is is dat het een kleinschalig 'koud' hoog betreft. Door de kou (welke zich vaak in de onderste paar duizend ft ophoudt) zakken de standaard drukvlakken en isobathen in die luchtkolom. Hiermee wordt de luchtkolom boven het koude sneeuw-/ijsoppervlak als het ware iets 'kleiner'. De luchtkolom klinkt dus eigenlijk een beetje in. Door dit inklinken stroomt lucht hoger in de atmosfeer naar deze gebieden toe en zet daar een dalende beweging in, droogt uit en warmt enigszins op. En voila, een koud hoog is geboren. Je ziet ze op de kaarten met diktewaarden niet of nauwelijks terug, maar des te duidelijker aan de gronddruk.
Boven Groenland zien we dergelijke hogen vrijwel altijd terug, logischerwijs ontstaan door de koude luchtlagen onderin.
Dynamische hogen zoals bijvoorbeeld het Azorenhoog, maar ook onze mobiele trekruggen aan de grond, ontstaan op een compleet andere manier en zijn duidelijker te zien op kaarten met geopotentiële diktewaarden.

JPP78

Waar is de sneeuw van woensdag gebleven?? wordt het toch regen?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

gilleeesss

Wel.. Deze ochtend 4 donders gehoord ;) . en Hagel. lag wit van de hagel. Toch verrassingetje ;) .. Maar goed, eens kijken naar GFS. hopelijk spoelen ze die WC snel door

Edit: naja, Het is telkens anders op LT. Zoiezo verzachting denkik toch wel.. :(

WinschoterWeer

*maakt zich klaar om de eerst de natte sneeuw te ontvangen in het NoordOosten van Groningen en daarna begroet ik met open armen de droge sneeuw!  ;D Jammer dat de pluim nu toch "westerse" trekjes (WC) gaat krijgen einde van de week... Nog maar even genieten dan van wat sneeuwval komende dagen!  :D

Jan van Ooijen

Citaat van: JPP78 op ma 10 dec 2012 - 11:57
Waar is de sneeuw van woensdag gebleven?? wordt het toch regen?

Ik zou me voorlopig even concentreren op vandaag en morgen ;) http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34339.html#msg34339
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 10 dec 2012 - 12:08
Ik zou me voorlopig even concentreren op vandaag en morgen ;) http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3306.msg34339.html#msg34339

Je hebt gelijk, ik kijk te ver vooruit.

De temp. daalt hier alleen maar vandaag was 5.2 vannacht, 3,5 vanochtendvroeg en nu 2,3 en er komen steeds meer natte sneeuwvlokken tussen de regen.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

WinschoterWeer

*noteert de eerste natte sneeuwvlokjes. Buienradar traceert het niet! Mijn ogen gelukkig wel!  ;)

mauriceb

Citaat van: Marsel op ma 10 dec 2012 - 11:54
Warme golfstroom staat hier los van, ook het principe van WAA in de bovenlucht.
Wat wel een goed punt is is dat het een kleinschalig 'koud' hoog betreft. Door de kou (welke zich vaak in de onderste paar duizend ft ophoudt) zakken de standaard drukvlakken en isobathen in die luchtkolom. Hiermee wordt de luchtkolom boven het koude sneeuw-/ijsoppervlak als het ware iets 'kleiner'. De luchtkolom klinkt dus eigenlijk een beetje in. Door dit inklinken stroomt lucht hoger in de atmosfeer naar deze gebieden toe en zet daar een dalende beweging in, droogt uit en warmt enigszins op. En voila, een koud hoog is geboren. Je ziet ze op de kaarten met diktewaarden niet of nauwelijks terug, maar des te duidelijker aan de gronddruk.
Boven Groenland zien we dergelijke hogen vrijwel altijd terug, logischerwijs ontstaan door de koude luchtlagen onderin.
Dynamische hogen zoals bijvoorbeeld het Azorenhoog, maar ook onze mobiele trekruggen aan de grond, ontstaan op een compleet andere manier en zijn duidelijker te zien op kaarten met geopotentiële diktewaarden.

Thanks Marsel voor je uitleg! weer wat geleerd ;) en dat op de maandag morgen :)

Rocsen

Momenteel motsneeuw in Groningen (stad)  :D

Farid_A

Citaat van: Marsel op ma 10 dec 2012 - 11:54
Warme golfstroom staat hier los van, ook het principe van WAA in de bovenlucht.
Wat wel een goed punt is is dat het een kleinschalig 'koud' hoog betreft. Door de kou (welke zich vaak in de onderste paar duizend ft ophoudt) zakken de standaard drukvlakken en isobathen in die luchtkolom. Hiermee wordt de luchtkolom boven het koude sneeuw-/ijsoppervlak als het ware iets 'kleiner'. De luchtkolom klinkt dus eigenlijk een beetje in. Door dit inklinken stroomt lucht hoger in de atmosfeer naar deze gebieden toe en zet daar een dalende beweging in, droogt uit en warmt enigszins op. En voila, een koud hoog is geboren. Je ziet ze op de kaarten met diktewaarden niet of nauwelijks terug, maar des te duidelijker aan de gronddruk.
Boven Groenland zien we dergelijke hogen vrijwel altijd terug, logischerwijs ontstaan door de koude luchtlagen onderin.
Dynamische hogen zoals bijvoorbeeld het Azorenhoog, maar ook onze mobiele trekruggen aan de grond, ontstaan op een compleet andere manier en zijn duidelijker te zien op kaarten met geopotentiële diktewaarden.

Kijk, nu is het al een stuk duidelijker. Vond het altijd maar een raar gezicht.

Roan

Ook Assen meldt af en toe een verdwaald sneeuwvlokje

Weatherboy

Van winter absoluut geen sprake meer! Hooguit een milde ZW stroming. Dat houd in, regen en zelfs wat onweersbuien voor volgende week met een graad of 7. Gewoon klote weer dus ;) Zelfs de Alpen krijgen komend weekend kortstondig dooi, en dan met name de dalen. Met een graad of 3 en T850 van +2 zal de sneeuw ook daar aangetast worden, daarna lijken de Alpen weer terug in de kou met forse sneeuwkansen.

Het enige positieve dat ik kan melden is dat een bulderende WC er nog steeds niet gaat komen. Criteria WC is pas als we vanaf de Azoren tot aan Siberie 1 rechte lijn zien gaan en dat er tot diep in Rusland warmte zit. Gelukkig dan maar. Overigens ligt de wintergrens Van Polen naar de Alpen, dus niet gek ver.

GFS:

arjanbruggink

Vanuit Smilde meldt ik al een half uur lang lichte sneeuwval.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

mauriceb

Citaat van: Weatherboy op ma 10 dec 2012 - 12:37
Van winter absoluut geen sprake meer! Hooguit een milde ZW stroming. Dat houd in, regen en zelfs wat onweersbuien voor volgende week met een graad of 7. Gewoon klote weer dus ;) Zelfs de Alpen krijgen komend weekend kortstondig dooi, en dan met name de dalen. Met een graad of 3 en T850 van +2 zal de sneeuw ook daar aangetast worden, daarna lijken de Alpen weer terug in de kou met forse sneeuwkansen.

Het enige positieve dat ik kan melden is dat een bulderende WC er nog steeds niet gaat komen. Criteria WC is pas als we vanaf de Azoren tot aan Siberie 1 rechte lijn zien gaan en dat er tot diep in Rusland warmte zit. Gelukkig dan maar. Overigens ligt de wintergrens Van Polen naar de Alpen, dus niet gek ver.

GFS:

Klopt aankomende week zacht, na 1 week is wel LT maar dan verwacht ik toch weer terugkeer koude, russische beer lijkt wat  westelijker uit te waaieren op LT

Powered by EzPortal