Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339498 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Thunderfreak op zo 09 dec 2012 - 23:31
Toch weer een koudere uitdraai.

Sluit goed aan bij het stuk van MeteoConsult waar Jan eerder aan refereerde. De kou is niet ver weg.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Thunderfreak

Citaat van: Arend op zo 09 dec 2012 - 23:41
Sluit goed aan bij het stuk van MeteoConsult waar Jan eerder aan refereerde. De kou is niet ver weg.

En heel de periode neerslag in de vorm van sneeuw ook. Maargoed we hebben het gezien,valt weinig aan te vertrouwen voorlopig. Maar toch weer leuk om te zien,inplaats volmoedig een zachtere aanvoer.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

SuperGrover

en we hebben onweer. Toch wel apart.
was hier recht boven en flink hard ook.

Thunderfreak

Citaat van: SuperGrover op ma 10 dec 2012 - 00:18
en we hebben onweer. Toch wel apart.
was hier recht boven en flink hard ook.

Ik reed van Rozenburg net naar Hoogvliet op de A15 en toen zag ik inderdaad enkele flitsen in de richting van Dort.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Stephanie


Jan van Ooijen



Actueel verspreid over het land enkele buien, bij de back bent occlusie wat meer geclusterd, na de occlusie vanmiddag en vanavond weer meer geïsoleerd. Met de aanvoer van geleidelijk koudere lucht wordt de neerslag gedurende de dag meer en meer winters van karakter. In de loop van de middag eerst natte sneeuw, vanavond en komende nacht ook droge sneeuw, derhalve al de eerste waarschuwingen voor mogelijke gladheid uitgegeven. Morgen overdag zien we af en toe een buienlijntjes passeren met sneeuw, zoals bij de modelbeoordeling benoemd deze niet al te letterlijk nemen qua timing en posities. De verdeling en de timing van de waarschuwingen zal derhalve aan verschuivingen onderhevig zijn. (KNMI Guidance)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Temperatuur op 1500 meter hoogte gaat naar de -10 á -12 toe

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Morgen misschien een ijsdag als alles een beetje meewerkt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel


Erik V

Pluim is (op de lt) toch weer wat kouder. Al hecht ik daar eigenlijk geen waarde meer aan aangezien het zo weer veranderd.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Voorlopig de winter maar even in de ijskast zetten?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Farid_A

Zo, dat is wel wat anders dan wat we vorige week te zien kregen. Ach ja, ik vind het allemaal goed zo. Hoe snel het allemaal verandert, voor hetzelfde geld is de pluim aan het eind van de week weer anders. Zolang we maar in meridionale stromingen blijven vind ik het goed.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Serge

Jan,.. durf je al een kerst prognose uit te brengen  (wit of groen)?
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op ma 10 dec 2012 - 10:06
Jan,.. durf je al een kerst prognose uit te brengen  (wit of groen)?

Zoals het er nu voorstaat is het 100% groen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hirlam laat alle sneeuw vallen voor het noorden, eigenlijk ook niet meer dan terecht na afgelopen week. Zeeland moet nog wachten





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Yup, die verzachting zit toch redelijk vast in de ensembles van zowel EC als GFS. Die paar koude leden worden vanaf het komende weekend met de dag eenzamer en eenzamer.
Het uitstromen van Canadese kou richting de noordelijke Atlantische oceaan, waar ik al eerder aan refereerde, leidt uiteindelijk tot een verhoogde depressie activiteit aldaar.  Het 'normale' zonale stromingspatroon lijkt zich daarmee (tijdelijk??) te herpakken, met een verzachting voor onze gebieden tot gevolg. Ook de jet zwelt logischerwijs behoorlijk aan en komt met haar as over west Europa te liggen vanaf komend weekend.
Een échte WC met (zuid)westelijke winden tot aan de Oeral lijkt er echter niet in te zitten aangezien de al vaak genoemde 'Russische beer' daar sluimerend aanwezig blijft. De meeste koude bevindt zich in dergelijke situaties nabij de oostelijke grenzen van Europa, en vanzelfsprekend in het mooie Scandinavië, ver van ons verwijderd.
Voorlopig dus vanaf komend weekend grote kans dat de zachte lucht aan zet is, hoewel er op deze termijn altijd wat onzekerheden bestaan (in dit geval minimaal).
Wat er daarna gebeurt....tja, daar kunnen we alleen over speculeren ;).

Stephanie

Citaat van: Weatherman op ma 10 dec 2012 - 09:27
Zelfs ik was daar, haha ;D
Ik werd er wakker van!
Het waren maar 2 klappen, maar toch best flinke!

Powered by EzPortal