Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339646 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherboy

Dit wordt een goede run denk ik. Alles ligt al wat meer naar het zuiden toe. En dat Laag bij IJsland neemt het pad naar Frankrijk, en niet de Noordzee! :)

Jan van Ooijen

Zeer opvallende run van het weermodel Hirlam, aardig wat kansen op sneeuw

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Jaa ziet er goed uit voor nederland alvast ;) zo zie je maar, klagen over LT, maar korte termijn word over het hoofd gezien ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op zo 09 dec 2012 - 17:20
Jaa ziet er goed uit voor nederland alvast ;) zo zie je maar, klagen over LT, maar korte termijn word over het hoofd gezien ;)

Inderdaad, ook maar even de dauwpunten en de temp 850 hPa van dinsdag, maandagavond liggen de 850 hPa temperaturen nog 2 a 3 graden lager. De 2 meter temperatuur ligt rond de 1-3 graden





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Een aantal vragen (voor Jan).
1. Wanneer valt er sneeuw bij een temperatuur van -8 op 850 hPa toch?
2. Kan je misschien mij (ons) vertellen wat we aankomende week kunnen verwachten.
Want de ene weersite zegt di,wo en do sneeuw en daarna regen?
Andere zeggen alleen kou en vanaf vrijdag regen?
Alvast bedankt, Jan en andere weerliefhebbers

Bacci

GFS geeft voor woensdag ook sneeuwkansen.

Pascal Soomers

Ik ben benieuwd naar woensdag 12 december. GFS geeft inderdaad kans op sneeuw, neerslaggebied zal net niet tot hier geraken, maar kleine veranderingen kunnen voor leuke effecten zorgen. Ben benieuwd waar EC mee gaat komen :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 09 dec 2012 - 17:25
Inderdaad, ook maar even de dauwpunten en de temp 850 hPa van dinsdag, maandagavond liggen de 850 hPa temperaturen nog 2 a 3 graden lager. De 2 meter temperatuur ligt rond de 1-3 graden



Natteboltemperatuur moet dan positief zijn aangezien er toch nog regen int westen BE staat?

gilleeesss

Citaat van: winter op zo 09 dec 2012 - 17:29
Een aantal vragen (voor Jan).
1. Wanneer valt er sneeuw bij een temperatuur van -8 op 850 hPa toch?
2. Kan je misschien mij (ons) vertellen wat we aankomende week kunnen verwachten.
Want de ene weersite zegt di,wo en do sneeuw en daarna regen?
Andere zeggen alleen kou en vanaf vrijdag regen?
Alvast bedankt, Jan en andere weerliefhebbers

1.Het meest gunstige voor sneeuw is -6°C op 850 hPa. Natteboltemperatuur moet ook best onder 0 zijn. en 500hPa temp moet ook nog gunstig zijn(iets van -20 of -24 dacht ik?) .. Dauwpunt onder 0 (spreekt voor zich). Maar soms kan je bij -4 a -5°C op 850hPa temperatuur ook sneeuw hebben als de bovenstaande gegevens er aan voldoen.
2. Er zijn sneeuwkansen de komende dagen. Maar vanaf donderdag/vrijdag is nog niet echt alles duidelijk. Beste is gewoon max 3 dagen vooruit kijken. Zelfs dat is misschien nog maar 75% zeker of dat gaat uit gaat komen.

Correct me if i'm wrong (wil eens proberen of ik al wat heb bijgeleerd)

Weerfreak 1337

Ik heb een vraag aan Jan/Johann/Marsel/Dennis,

Jullie kunnen je vast wel begin december, 17/18 december 2010 herrineren?
Er viel hier toen vooral in het westen en aan de kust een dik pak sneeuw.
De 850hPa temperaturen komen aardig overeen met die van toen, rond/tussen de -9 en -12.
Ook de temperatuur op twee meter komt aardig overeen zoals het er nu voor staat, 1-3 graden, in neerslag rond het vriespunt en 's nachts lichte tot soms matige vorst. Wat ook opviel toen, was de voornamelijk aanlandige wind die er stond. Namelijk noordwest tot noord. Wat ik me niet meer zo goed kan herrineren waren de dauwpunten, maar die zullen in ieder geval onder nul hebben gelegen.
Nu is dat komende dagen ook het geval, de bovengenoemde bovenluchttemperaturen, windrichtingen en de temperatuur aan de grond komen aardig overeen met de situatie van toen. En ik weet ook maar al te goed dat er natuurlijk ook meerdere factoren meespelen, maar op die waarden heb ik geen beschikking.
Nu dus de vraag: Waarom viel er toen wel sneeuw, en word er nu onder andere door Hirlam toch vloeibare neerslag berekend. Terwijl de situatie qua wind, temperaturen zowel in de bovenkamer en bij ons beneden aardig overeenkomen.
Kan iemand van jullie daar meer over vertellen, waar dat nu mee te maken zou hebben? :)

Groeten, Weerfreak :)

PS: oh ja, en de zeewatertemperaturen zijn een graadje hoger nu dan toen geloof ik.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

KNMI Modellen algemeen tot +48 uur:

NEERSLAG:
Momenteel geisoleerde tot geclusterde regenbuien. Vanaf morgenochtend neemt in het noorden de kans op wat natte sneeuw toe. Morgenmiddag in het gehele land al kans op af en toe wat natte sneeuw, FZL < 1500 vt morgenavond bij een enkele bui landinwaarts kans op droge sneeuw FZL 0-1000 vt. Neso van Harmonie geeft dit m.i. goed aan. Zoals vaak te zien in een uitbraak van polaire lucht is dat de neerslagkans afneemt bij toenemende kans op vaste neerslag, doordat de lucht steeds droger wordt. M.a.w. de buien krijgen steeds meer een geisoleerd karakter in loop van de periode.

Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 09/12/2012 16.41 uur LT

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eveline

Citaat van: Weerfreak op zo 09 dec 2012 - 18:25
Ik heb een vraag aan Jan/Johann/Marsel/Dennis,

*knip*

Groeten, Weerfreak :)

PS: oh ja, en de zeewatertemperaturen zijn een graadje hoger nu dan toen geloof ik.

Interessante vraagstelling, ben ook benieuwd naar het antwoord!

was geschreven, een westerlinge..

Joep

Citaat van: winter op zo 09 dec 2012 - 17:29
Een aantal vragen (voor Jan).
1. Wanneer valt er sneeuw bij een temperatuur van -8 op 850 hPa toch?
2. Kan je misschien mij (ons) vertellen wat we aankomende week kunnen verwachten.
Want de ene weersite zegt di,wo en do sneeuw en daarna regen?
Andere zeggen alleen kou en vanaf vrijdag regen?
Alvast bedankt, Jan en andere weerliefhebbers

SNEEUWGRENS
De sneeuwgrens wordt gedefinieerd als de hoogte boven zeeniveau waarop het vriespunt (nul graden Celsius (°C)) wordt bereikt, en dat er sneeuw blijft liggen.
Er moet dus meer sneeuw blijven liggen dan dat er door verdamping of smelten weg gaat. In een droog klimaat kan de sneeuwgrens dus hoger liggen dan de grens van 0 °C.
De sneeuwgrens is niet overal op aarde even hoog. Op Antarctica en op Groenland ligt de sneeuwgrens onder het aardoppervlak, terwijl de grens in warmere gebieden veel hoger ligt.
Ook kan het gebeuren dat in een droog klimaat de sneeuwgrens pas begint op 6 kilometer.
Men kan zelf berekenen op welke hoogte de grens van 0 °C ongeveer zou moeten liggen. In de vrije lucht (bv luchtballon) neemt op elke 100 meter de temperatuur af met ongeveer 1 graad celsius.
Als het op de grond 20 graden celsius is dan is het dus op 2 kilometer hoogte 0 graden celsius.
(bron skynet)

Hieronder een link waar je sneeuwvalgrens kunt berekenen, weet alleen niet wat ik in de 2e kolom moet invullen  :)

http://www.meteo.sf.tv/sfmeteo/calculator/snow

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerfreak op zo 09 dec 2012 - 18:25
Ik heb een vraag aan Jan/Johann/Marsel/Dennis,



Zelf kan ik me de situatie niet meer voorhalen, wel heb ik even voor je opgezocht wat er toen aan de hand was: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/8966848201a134c8be39eb96161a4efc/article/spectaculaire_koufrontpassage.html
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM


Der Rudi

Citaat van: keesjovic op zo 09 dec 2012 - 05:11
Hier in Vaals (op 209 meter hoogte) nog steeds 1,7 graad onder nul en matige sneeuwval!!
Er is zeker 3/4 cm. bijgevallen... (5:09 AM)
Ik gauw weer slapen, 7 uur de wekker en proberen nog 1x een lekkere sneeuwwandeling te maken.
't Zal vast een grensgeval zijn, maar als echte winterliefhebber is dit wel heel leuk!!
Sorry voor het jaloers maken!

Groet,
Kees
Even ot:  8) Vaals en grensgeval....
Save the planet, it's the only one with Chouffe!

Jan van Ooijen

Witte Kerst geneuzel is weer begonnen, moet het eerst nog maar eens zien met die laag voor de deur
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Zo 'heel' slecht is de lange termijn nu ook weer niet.. Meer en meer modellen gaan terug voor kou.

Geniet eerst maar van de aankomende week die ook heel wat sneeuwkansen in zicht heeft. En vanaf dan zal er al veel meer duidelijkheid zijn over de komende periode..

Ikzelf zal me 2weekjes minder moeten bezighouden met het weer omdat ik examens heb. Maar dat neemt niet weg dat ik hier niet meer zal komen kijken.




Powered by EzPortal