Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339568 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: Bacci op zo 09 dec 2012 - 13:11
Waarom wordt de strijd ook altijd boven ons land uitgevochten? ga iemand anders lastig vallen ofzo :P
Juist daardoor is het hier altijd zo spannend.
Het zou maar saai zijn als we elk jaar er gewoon op kunnen rekenen dat het hier koud wordt :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Reutel

Citaat van: Remy op zo 09 dec 2012 - 13:35
Juist daardoor is het hier altijd zo spannend.
Het zou maar saai zijn als we elk jaar er gewoon op kunnen rekenen dat het hier koud wordt :)

::) Nah, elk jaar Scandinavische toestanden is niet saai hoor!

Bacci

Citaat van: Reutel op zo 09 dec 2012 - 13:42
::) Nah, elk jaar Scandinavische toestanden is niet saai hoor!

Inderdaad, kwakkelwinters beginnen nu ook erg te vervelen, elk jaar hetzelfde gedoe, doe mij maar standvastige kou en als dat verveelt kom ik wel terug naar Nederland.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: wim67 op zo 09 dec 2012 - 11:29
@Remy even een kleine uitleg over schiphol, anti-icing en de-icing zijn er in 4 typen schiphol gebruikt type 1 en 2. Als dit gebruikt wordt 
dan sluiten wij de riolen af en worden de pompen ingeschakeld en loopt het vloeistof de bassin in( als dit de sloten in loopt wordt het zuurstof uit het water onttrokken, met alle gevolgen nadien).  Wij gebruiken ook geen strooizout omdat het anders de vliegtuigen aantast, voor het sproeien gebruiken wij een speciaal vloeistof met kalium erin verwerkt dit ruikt naar azijn. Alles wat wij van schiphol aan sneeuw opvangen wordt naar een verwerkingsbedrijf afgevoerd . Hierbij jou vraag hoe het in elkaar zit ik ben namelijk de-icing coordinator en coordinator sneeuwvloot 3. ;) ;D

.. en een filmpje over het verwerken van de sneeuw die op schiphol van de banen is geveegd...

Marco Nierop
http://zweef.nl/

Remy

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 09 dec 2012 - 13:47
.. en een filmpje over het verwerken van de sneeuw die op schiphol van de banen is geveegd...


Zo'n filmpje maakt het mooier dan de werkelijkheid.
Wat er gebeurt is nu dat sneeuw smelt op een andere plek en de smelt incl zouten gewoon alsnog gestort wordt op het oppervlakte water.
Niets mis mee omdat gedoseerd een beetje zout geen probleem is in de zoetwater kanalen.
Het filteren van olie en vet is slechts een kwestie van afromen,het is juist het zout afscheiden wat echt duur zou worden.
In dat filmpje komt dat niet naar voren maar het komt er op neer dat Schiphol veel betaalt om sneeuw te verplaatsen naar een plek waar het kan smelten en feitelijk  alsnog met alle zout er in gedoseerd op de kanalen wordt geloosd.
Die man kan leuk praten maar een bezink bak filtert geen zout weg.
Zout is erg lastig te verwijderen uit water,het komt er op neer dat je het water weg moet koken of door een fijnmazig filter moet persen wat hoe dan ook heel veel energie kost.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

JPP78

Citaat van: Remy op zo 09 dec 2012 - 14:08
Zo'n filmpje maakt het mooier dan de werkelijkheid.
Wat er gebeurt is nu dat sneeuw smelt op een andere plek en de smelt incl zouten gewoon alsnog gestort wordt op het oppervlakte water.
Niets mis mee omdat gedoseerd een beetje zout geen probleem is in de zoetwater kanalen.
Het filteren van olie en vet is slechts een kwestie van afromen,het is juist het zout afscheiden wat echt duur zou worden.
In dat filmpje komt dat niet naar voren maar het komt er op neer dat Schiphol veel betaalt om sneeuw te verplaatsen naar een plek waar het kan smelten en feitelijk  alsnog met alle zout er in gedoseerd op de kanalen wordt geloosd.
Die man kan leuk praten maar een bezink bak filtert geen zout weg.
Zout is erg lastig te verwijderen uit water,het komt er op neer dat je het water weg moet koken of door een fijnmazig filter moet persen wat hoe dan ook heel veel energie kost.

Hij zegt niets over een bezinkbak toch? Maar dat het gezuiverd wordt? maakt ook niet uit, het gebeurd en het is een interressant verhaal die ik nog niet eerder gehoord en gezien had.

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

wim67

Als het in de afwatering kanalen terecht komt dan zie je binnen een dag alle vissen om hoog komen, alles wat leeft in de sloten en vijvers gaat dood. Vorig jaar is dit door het lozen gebeurt waardoor wij een hoop vissen hebben moeten verwijderen alles stinkt ook naar gebakken uien een hele nare lucht en dan nog niet te spreken over de hoge boeten die schiphol heeft gekregen.

Remy

Citaat van: JPP78 op zo 09 dec 2012 - 14:18
Hij zegt niets over een bezinkbak toch? Maar dat het gezuiverd wordt? maakt ook niet uit, het gebeurd en het is een interressant verhaal die ik nog niet eerder gehoord en gezien had.
Das waar.
Maar ik zie hoe het gestort wordt op een vuilstort,en dan weet ik al genoeg.
Het Schiphol verhaal is er eentje van milieu regeltjes die op papier heel goed werken maar in de praktijk gewoon er op neer komen dat nodeloos sneeuw verplaatst wordt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TaL

Toonde GFS gisteren nog volop zonale kaartjes, zijn die nu weer omgetoverd tot diep winterse kaartjes, zo zie je maar dat het nog alle kanten uitkan ;) Uiteraard LT en dus 0% betrouwbaar

Hier een vb:

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wesleylollol

heeft iemand eigelijk al witte kerst kaarten of zijn die er nog niet

Pascal Soomers

Citaat van: wesleylollol op zo 09 dec 2012 - 14:52
heeft iemand eigelijk al witte kerst kaarten of zijn die er nog niet

Eigenlijk onnodig om daar naar te gaan kijken. De betrouwbaarheid op zulk lange termijn is gewoonweg 0%. We zullen het wel gaan zien.
When a supercell arrives, you must be prepared.

gilleeesss

Citaat van: wesleylollol op zo 09 dec 2012 - 14:52
heeft iemand eigelijk al witte kerst kaarten of zijn die er nog niet

Das beetje vroeg he :D Zal zoiezo weer spannend worden dnekik

wesleylollol

Citaat van: gilleeesss op zo 09 dec 2012 - 15:07
Das beetje vroeg he :D Zal zoiezo weer spannend worden dnekik
zeker vroeg maar ik vroeg me a of de eerste mooie onbetrouwbare plaatjes er al waren of dat het groene zijn XD

Jan van Ooijen

Kou is weg. Maar hoe ver weg...?



Kijken we naast dit verhaal naar de pluimverwachting van het ECMWF model voor Berlijn, dan zien we dat die beduidend kouder is dan de pluim voor Nederland. De meerderheid van de berekeningen voor Berlijn komt volgende week met temperaturen rond of onder het vriespunt. Ongeveer een derde van de opties heeft maximumwaarden boven nul. De spreiding tussen de berekeningen is wel groot. Voor dinsdag 18 december variƫren de berekende middagtemperaturen tussen -12 en +10 graden. Zie hier de grote onzekerheid.

Lees het hele artikel op Meteoconsult
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

Dat is zeker het gevecht tussen WC en de beer? 

ron12

hier een temperatuur kaartje van december 1978,en de meeste van jullie weten wat voor een een winter we toen kregen,misschien krijgen we wel nu een zelfde temperatuur verloop als toen???http://weerverleden.nl/197812
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

het lijkt me duidelijk dat we in het midden van een gevecht zitten
beer lijkt in het voordeel te gaan zitten maar aan de andere kant hebben we daar een zeer indrukwekkende low in ons westen zitten
ben benieuwd wie de strijd gaat winnen hoop de beer maar niet teveel , gewoon net genoeg dat we in de kou vallen en laat dan maar storingen het land bereiken voor een pak sneeuw :)

4seasons

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 09 dec 2012 - 13:47
.. en een filmpje over het verwerken van de sneeuw die op schiphol van de banen is geveegd...

Hoeveel kost eigenlijk zoiets ? (Afvoeren/verwerken)

Weatherboy

Citaat van: Zynex op zo 09 dec 2012 - 15:27
Dat is zeker het gevecht tussen WC en de beer?

Klopt, gelukkig heeft GFS weer iets betere kaarten laten zien gister en vanmorgen. En ook GEM liet betere kaarten zien. Die denderende WC die we vreesden is geen waarheid gelukkig. Wel ben ik benieuwd naar de volgende run. Die start straks, ik hoop dat alles weer de koudere kant op draait.
Zelf ben ik op vakantie t/m 26 december dus daarvoor mag het nog even modderen en daarna graag bakken kou en sneeuw.

Remy

Dat laag op de oceaan lijkt al aardig weggehouden te worden bij IJsland :)
Dat geeft al hoop op meer :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal