Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339651 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Wel spannend :DD
En woensdag, naja westen valt er weer uit, maarja is te verwachten als het net niet net wel is.. Dat ben ik gewend. Maar mooi dat het weer beetje beter uit ziet..

jorentje1997

Iedereen is plots zo negatief over alles...

Maar, volgende week is nog een hele leuke week met sneeuw,kou,... en daarna word het heel onzeker en is het echt wel al lange termijn...

Tegen dat het zo ver is kan het alweer helemaal veranderd zijn!

winter

Citaat van: gilleeesss op zo 09 dec 2012 - 10:44
Wel spannend :DD
En woensdag, naja westen valt er weer uit, maarja is te verwachten als het net niet net wel is.. Dat ben ik gewend. Maar mooi dat het weer beetje beter uit ziet..

Nou dat zou ik nog niet helemaal zeggen.
Op het GFS model/animatie dat Jan heeft geplaatst zie je dat de regen op het einde overgaat in sneeuw.
En woensdag is nog ver!
Zou net zo goed kunnen zijn dat er best veel sneeuw zou kunnen gaan vallen in het westen, want neerslag  is zeer intensief en is het koud genoeg zal het gewoon gaan sneeuwen in het westen we zullen dinsdag wel zien!

Marsel

Citaat van: gilleeesss op zo 09 dec 2012 - 10:44
Wel spannend :DD
En woensdag, naja westen valt er weer uit, maarja is te verwachten als het net niet net wel is.. Dat ben ik gewend. Maar mooi dat het weer beetje beter uit ziet..

Daar lijkt het voor het (zuid)westen en noorden wel weer op inderdaad. Morgen, maar ook dinsdag in de van oorsprong arctische luchtmassa vooral voor de kustgebieden weer vrij veel winterse buien (sneeuw, hagel en natte sneeuw ed). Maar overdag door een aanlandige wind wel temperaturen vrij ver boven nul, 's nachts wel lichte vorst. Td's zijn wel laag (droge arctische luchtmassa) hetgeen alleen maar positief werkt op eventuele sneeuwkansen (hoewel we geen pakken sneeuw verwachten).

Woensdag een zelfde verhaal vwb die aanlandige wind en temperaturen boven nul, probleem is daarbij ook dat de neerslag voor een deel niet convectief is én de Td's voor de kustgebieden weer flink oplopen tot boven nul, daarmee wordt ook de natteboltemperatuur weer positief. We hebben vrijdag gezien hoe belangrijk die laatste is.
Verder landinwaarts nemen de sneeuwkansen echter wel weer toe.
Maar goed we hebben nog even tot woensdag, maar het zal in de configuratie zoals hij nú door EC, GFS en UKMO getekend wordt voor de kustgebieden weer lastig worden vrees ik.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 09 dec 2012 - 10:38
Mooi om te zien... Russische beer vs pittig lagedrukgebied

"Class of the Titans" ! Moet het eerst allemaal nog zien met operatie "vervroegde kerstdooi". Zit deze singulariteit ook niet in de modellen "ingebakken" en wordt ze niet teveel "overgewaardeerd" ??!! Hoe dan ook, in de praktijk zien we dat dit soort offensieven vanaf de Atlantische Oceaan worden gepareerd door het enorme koude reservoir wat boven grote delen van West en Centraal Europa is opgebouwd (incl. aanwezige sneeuwdek).

Kijken we bv naar de bovenluchten (850hPA) op de middel  en langetermijn dan komt Nederland gewoon weer uit op "normaal". Opvallend ook de enorme spreiding binnen het ensemble gemiddelde. Weliswaar een groot aantal leden bovenin de bandbreedte  van de 50 ECMWF members (verschillen tot 15 graden) maar toch ook een aantal met duidelijk koudere oplossingen. De overgang naar zachter weer zal er wel komen, vraag is voor hoelang en hoe "zacht"..

Zuidelijk verlopende jet !


Verder toch ook nog die grote twijfel over het precieze verloop van de polaire-jet (Rossby golven). De modellen stoeien daar nog steeds mee. GFS vandaag weer met die optie zuidelijk verlopende  Straalstroom. Ook weer interessante ontwikkelingen Spitsbergen-IJsland. Nee jongens daar is nog niks beslist en v.w.b. zonaal (west) vergeet het maar......  Winterse groeten !

Marsel

Citaat van: Johann op zo 09 dec 2012 - 11:16
**knip**

Ik hoop met je mee Johann, maar als ik zie dat vanaf komend weekend die paar koude members toch wel erg geïsoleerd en bijzonder eenzaam worden lijkt mij (zoals je zelf al aangeeft) dat die verzachting er wel in komt. Een grote meerderheid laat dit zien. In welke vorm, dat moeten we inderdaad even afwachten.
Maar goed, alle uitspraken op dit moment zijn eigenlijk in het verboden gebied ;). Wellicht de ensembles nog wat afkoelen in de loop van de komende week.

wim67

@Remy even een kleine uitleg over schiphol, anti-icing en de-icing zijn er in 4 typen schiphol gebruikt type 1 en 2. Als dit gebruikt wordt 
dan sluiten wij de riolen af en worden de pompen ingeschakeld en loopt het vloeistof de bassin in( als dit de sloten in loopt wordt het zuurstof uit het water onttrokken, met alle gevolgen nadien).  Wij gebruiken ook geen strooizout omdat het anders de vliegtuigen aantast, voor het sproeien gebruiken wij een speciaal vloeistof met kalium erin verwerkt dit ruikt naar azijn. Alles wat wij van schiphol aan sneeuw opvangen wordt naar een verwerkingsbedrijf afgevoerd . Hierbij jou vraag hoe het in elkaar zit ik ben namelijk de-icing coordinator en coordinator sneeuwvloot 3. ;) ;D

DeCle

De 6Z run van gfs  is op lange termijn toch best goed.
Drukstijging boven Groenland/IJsland als ik het allemaal goed zie. 
Het juist interperteren en uitleggen laat ik aan de experts over van dit leuke forum. 

Arend

Citaat van: Johann op zo 09 dec 2012 - 11:16
Nee jongens daar is nog niks beslist en v.w.b. zonaal (west) vergeet het maar......  Winterse groeten !

Mooi Johann. De GFS runs eindigen nu bij de kerstdagen. Altijd spannend, op naar een witte kerst.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: wim67 op zo 09 dec 2012 - 11:29
@Remy even een kleine uitleg over schiphol...
Ah dat maakt het wel een stukje duidelijker,bedankt :)

@Johann ik heb er ook wel een goed wintergevoel bij,het is gewoon te opvallend dat lagedruk helemaal via IJsland op ons af komt en het is al mooi te zien dat er vanuit Rusland behoorlijk tegengas wordt gegeven via Scandinavië,er is maar weinig voor nodig om nu een verschil te maken tussen kwakkelweer of vrieskou.
En als ik dan ook de kaartjes zie die Jan en jij posten dan moet dat haast wel al goed komen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Pieter Polar

Zo, mijn eerste post hier.

Ik lees dit forum met plezier goede sfeer hier.
Het wordt in iedergeval ook niet stuk gemodereerd.
Je kan hier als weer geintresseerde nog eens wat leren zonder afgebrand te worden.(je hoeft geen afgestudeerd meteoroloog te zijn).
Complimenten aan het team!!!

Zo nou on topic:

Ik hoop zo dat die beer het gaat winnen ook al heeft hij de schijn tegen.

Dennis


GHkstra

Wat een verschil met gister.
Gister nog ijskoud en sneeuwresten nu 7 graden en groen.

SuperGrover

Citaat van: Dennis op zo 09 dec 2012 - 12:39
GFS LT  not bad i think :)


Dat is een spannend kaartje. Een tweestrijd die zeer zeker nog niet is beslist.

Jan van Ooijen

Ben benieuwd of EC vanavond ook dat laag zuid laat trekken, persoonlijk hoop ik er wel op en als het nog iets beter komt te liggen dan kans o aardig wat sneeuw
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Waarom wordt de strijd ook altijd boven ons land uitgevochten? ga iemand anders lastig vallen ofzo :P

grizzrh

hier had het vanacht nog zeker 3-6cm sneeuw bij gesneeuwd..
Liggen hier nu overal nog steeds sneeuw resten maar het is goed weg aant dooien nu!
Doenrade, Limburg

Remy

Alle sneeuw is weg hier maar dat maakt het weer er voor de foto niet slechter op :)
Bijna vier graden met een straf windje en venijnige windstoten die zomaar de zestig kilometer per uur aantikken.
Die wolken op de foto hebben hier een lading hagel en een paar druppels regen gemorst.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Reutel

Citaat van: wim67 op zo 09 dec 2012 - 11:29
.... Hierbij jou vraag hoe het in elkaar zit ik ben namelijk de-icing coordinator en coordinator sneeuwvloot 3. ;) ;D

Ik hoop maar dat jij het erg druk krijgt deze winter! :)

Even naar de NAO index. De verwachting is dat die de komende tijd negatief blijft, wat dan weer in het voordeel is van het door ons gewenste hogedrukgebied boven Rusland.


Marco uit Hangar 5

Citaat van: wim67 op zo 09 dec 2012 - 11:29
@Remy even een kleine uitleg over schiphol, anti-icing en de-icing zijn er in 4 typen schiphol gebruikt type 1 en 2. Als dit gebruikt wordt 
dan sluiten wij de riolen af en worden de pompen ingeschakeld en loopt het vloeistof de bassin in( als dit de sloten in loopt wordt het zuurstof uit het water onttrokken, met alle gevolgen nadien).  Wij gebruiken ook geen strooizout omdat het anders de vliegtuigen aantast, voor het sproeien gebruiken wij een speciaal vloeistof met kalium erin verwerkt dit ruikt naar azijn. Alles wat wij van schiphol aan sneeuw opvangen wordt naar een verwerkingsbedrijf afgevoerd . Hierbij jou vraag hoe het in elkaar zit ik ben namelijk de-icing coordinator en coordinator sneeuwvloot 3. ;) ;D

De mannen en vrouwen op die sneeuwploegen, zijn gewoon kantoorpikkies die op schiphol werken.. erg leuk dat ze dit op deze manier doen. hieronder een leuk filmpje daarover.

Marco Nierop
http://zweef.nl/

Powered by EzPortal