Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339549 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Chase-Stormer

Vandaag in Alkmaar geweest, wat een paar kilometers een verschil kan maken zeg ! heerlijk van de sneeuw genoten.
Tegen 17:00 hadden we hier motregen (Den Helder) en het drupt nu weer.

Roan

Citaat van: just0408 op za 08 dec 2012 - 13:56
Nieuwe sneeuwhoogte kaartje. Venlo heeft gewonnen.
volgens mij omgeving hoogeveen met 99cm, sorry heel flauw  :P

Citaat van: winter op za 08 dec 2012 - 15:19
Eerst ijsdag voor een groot deel voor Nederland, hier in ZO- Brabant temp niet boven -1 gekomen en s'nachts zo'n 12 graden vorst :)
Begint momenteel weer rap af te koelen want is nu al weer -2,5
hoho, niet te snel he! Een ijsdag is pas een ijsdag als het van 01:00 tot 01:00 onder het vriespunt is, met de invallende dooi word het op veel plekken nog spannend lijkt me

Jenkie

Het zou volgens de radar hier ook moeten sneeuwen, maar het is helaas niet zo....

Eveline

Grizzrh, Volgens mij wel. En dan 10 uur erbij optellen, dan wordt hij vernieuwd. Dus om 10 uur en om22 uur.

Dennis

Citaat van: grizzrh op za 08 dec 2012 - 19:24

hey jongens vraagje, wat is het verschil tussen 00 pluim en 12 pluim ?
00 is middernacht en 12 middag run ?

Extreme temperaturen betreffen minimum- en maximumtemperaturen direct uit het model, dus geen statistiek. De minimumtemperaturen hebben betrekking op de periode van 18 utc op de vorige dag tot 12 utc op de aangegeven dag. De maximumtemperatuur is de hoogste temperatuur in de periode 06 tot 18 utc. Er wordt gewerkt met modeluitvoer die de berekende minimum- en maximumtemperaturen weergeeft. Dit kan dus ook een temperatuur betreffen die om b.v. 15 utc bereikt wordt. Gebruik van deze parameters heeft dus een duidelijke meerwaarde t.o.v. de reguliere pluim, waarin alleen de temperaturen om 00, 06, 12 en 18 utc worden geplot. Ook de windstoten grafiek betreft een maximale waarde over het hele etmaal, dus ook als dit tussen de genoemde zesuurlijkse tijdstippen valt. De neerslagsom heeft betrekking op de periode 00 tot 24 utc (etmaalsom) of op de overdagperiode (06 tot 18 utc). De sneeuwval heeft betrekking op de periode 00 tot 24 utc. CAPE heeft betrekking op de hoogste waarde in de periode 00 tot 24 utc. Diagrammen voor sneeuwval zijn beschikbaar van oktober tot en met maart, CAPE diagrammen zijn er van april tot en met september.

De plaatjes worden rond 09:00 en 21:00 UTC ververst, indien de data aanwezig is.

grizzrh

Citaat van: Eveline op za 08 dec 2012 - 19:29
Grizzrh, Volgens mij wel. En dan 10 uur erbij optellen, dan wordt hij vernieuwd. Dus om 10 uur en om22 uur.

Oke dankje wel Eveline!
Doenrade, Limburg

dondertje127

Arnhem heeft geen eerste ijsdag te pakken, met +0.6°c graden. Maar dat vind ik niet erg t.o.v. de sneeuw die zal verdwijnen :(

grizzrh

Citaat van: Dennis op za 08 dec 2012 - 19:31
Extreme temperaturen betreffen minimum- en maximumtemperaturen direct uit het model, dus geen statistiek. De minimumtemperaturen hebben betrekking op de periode van 18 utc op de vorige dag tot 12 utc op de aangegeven dag. De maximumtemperatuur is de hoogste temperatuur in de periode 06 tot 18 utc. Er wordt gewerkt met modeluitvoer die de berekende minimum- en maximumtemperaturen weergeeft. Dit kan dus ook een temperatuur betreffen die om b.v. 15 utc bereikt wordt. Gebruik van deze parameters heeft dus een duidelijke meerwaarde t.o.v. de reguliere pluim, waarin alleen de temperaturen om 00, 06, 12 en 18 utc worden geplot. Ook de windstoten grafiek betreft een maximale waarde over het hele etmaal, dus ook als dit tussen de genoemde zesuurlijkse tijdstippen valt. De neerslagsom heeft betrekking op de periode 00 tot 24 utc (etmaalsom) of op de overdagperiode (06 tot 18 utc). De sneeuwval heeft betrekking op de periode 00 tot 24 utc. CAPE heeft betrekking op de hoogste waarde in de periode 00 tot 24 utc. Diagrammen voor sneeuwval zijn beschikbaar van oktober tot en met maart, CAPE diagrammen zijn er van april tot en met september.

De plaatjes worden rond 09:00 en 21:00 UTC ververst, indien de data aanwezig is.

Bedankt voor de informatie Dennis!!
Doenrade, Limburg

dondertje127

Citaat van: Roan op za 08 dec 2012 - 19:28
hoho, niet te snel he! Een ijsdag is pas een ijsdag als het van 01:00 tot 01:00 onder het vriespunt is

Is dat niet van 00.00 tot 00.00 uur?


grizzrh

Citaat van: dondertje127 op za 08 dec 2012 - 19:33
Arnhem heeft geen eerste ijsdag te pakken, met +0.6°c graden. Maar dat vind ik niet erg t.o.v. de sneeuw die zal verdwijnen :(
hier heeft het de heledag gevroren, dat klein beetje wat hier lag is weggevroren :P
Doenrade, Limburg

MS-94

Vraagje: Weet iemand misschien hoeveel centimeter sneeuw er zou kunnen vallen in twente vanavond/vannacht ?

Gr Marc
Het gaat zoals 't gaat ;)

grizzrh

Citaat van: MS-94 op za 08 dec 2012 - 19:36
Vraagje: Weet iemand misschien hoeveel centimeter sneeuw er zou kunnen vallen in twente vanavond/vannacht ?

Gr Marc
0? :P
zoals Jan al zei, beetje sneeuw *mogelijk*  maar grotendeels regen of ijzel.
Doenrade, Limburg

Roan

Citaat van: dondertje127 op za 08 dec 2012 - 19:34
Is dat niet van 00.00 tot 00.00 uur?
nee, dat is heel gek.. Het KNMI houd heel erg gek UTC als tijd, en wij leven in UTC+1, zomers zelfs UTC+2 (dus de etmaaltemperaturen zomers worden bepaald van 02:00 tot 02:00)

grizzrh

Citaat van: Roan op za 08 dec 2012 - 19:45
nee, dat is heel gek.. Het KNMI houd heel erg gek UTC als tijd, en wij leven in UTC+1, zomers zelfs UTC+2 (dus de etmaaltemperaturen zomers worden bepaald van 02:00 tot 02:00)

Wij leven in +1 GMT, alleen is UTC gewoon atoomklok gebaseerd en GMT astronomisch..
Maar je hebt er wel helemaal gelijk in :P

BTW: er staat aurora hunter he ? waar ben je zoal geweest waar je aurora borealis het beste kan zien??
wil namelijk ook eens noorderlicht gaan checken!
Doenrade, Limburg

Ed


Bacci

Komt best wel groot en actief neerslaggebeid aan, kan dit voor het oosten sneeuw geven?

Dennis

Citaat van: Bacci op za 08 dec 2012 - 20:09
Komt best wel groot en actief neerslaggebeid aan, kan dit voor het oosten sneeuw geven?

Temp afhankelijk - ziet er nog wel goed uit - maar gaat hard met oplopen...

GHkstra

Mooie satellietfoto van 13:30 uur vanmiddag.


©NASA Lance-Modis

Roan

Citaat van: grizzrh op za 08 dec 2012 - 19:51
BTW: er staat aurora hunter he ? waar ben je zoal geweest waar je aurora borealis het beste kan zien??
wil namelijk ook eens noorderlicht gaan checken!
Oke, ff offtopic dan:
Ik ben in februari 2011 in IJsland geweest en in maart dit jaar in Fins Lapland (Saariselka).. Beide keren noorderlicht gezien, echter van afgelopen maart was echt zo bizar vet/cool/geweldig dat ik nu echt helemaal addicted ben en eigenlijk in februari/maart wel weer richting lapland wil.. Je kunt het beste in maart boven de poolcirkel gaan, maar je moet geluk hebben dat er geen bewolking is, de zon moet actief zijn en je moet heel veel geduld hebben (want ene moment is het er, andere moment kan het ook zo weer weg zijn). hier nog even mijn verslagje en natuurlijk de foto's http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,446.msg3674.html#msg3674

Mocht je nog meer vragen hebben, kun je me zeker een PM sturen, want ik praat er met alle liefde over.

MS-94

Citaat van: grizzrh op za 08 dec 2012 - 19:43
0? :P
zoals Jan al zei, beetje sneeuw *mogelijk*  maar grotendeels regen of ijzel.

Ik weet wel dat hier is het oosten tot laat in de nacht nog glad zou kunnen blijven door sneeuw/ijzel
Het gaat zoals 't gaat ;)

Powered by EzPortal