Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339567 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep

Hoe denkt Jan er over na a.s vrijdag? Doorzettende dooi? Of toch niet?

just0408

Nieuwe sneeuwhoogte kaartje. Venlo heeft gewonnen.
Ik ben ook niet van steen.

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op za 08 dec 2012 - 12:38
in Limburg en Noord oosten misschien, ze zeggen voor vanacht -3 met sneeuw voor limburg! vanaf 00.00 gedurende 9 uur

Uiteindelijk zal overal de sneeuw in regen overgaan, de dooi zal doorzetten. ;) Na maandag opnieuw kouder.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Aris

Als er over een paar dagen toch de temps weer aardig boven 0 schieten, wens ik geen sneeuw meer. Krijg je enkel natte drap bende van die ook nog eens laat in de avond kan aanvriezen.

Dennis

"tijdelijke" verzachtingen " maar groots inzettende dooi (echte WC) zou betekenen de traditionele "Kerstdooi" -

Frank Huisman

Citaat van: gilleeesss op za 08 dec 2012 - 12:08
Versta het ook niet, eerst word vanaf dinsdag hele week erop ijsdagen verwacht, en nu 8-10 graden. halloooo.. niet weer herhalign van vorig jaar hoor :(

En die kaartjes van joe....... Geef eens uitleg, wan die kaartjes zijn zo klein dat ik niet eens iets kan lezen ofzo

Ik denk dat hij ondermeer dit kaartje bedoelde. Bastardi plaatste het vandaag op zijn Twitter account. GFS geeft hierin aan dat het tot 24 december 1 tot 5 graden (uiterste oosten) kouder wordt dan de gemiddelde temperaturen voor deze periode:



(kaartje net ververst :-))
"En dan nu het weer: Vandaag geen weer, morgen weer."

Rayonhoofd

Dat is inderdaad een megahoog boven Rusland. Deze heeft er ook al een redelijk aantal runs ingezeten. Als ie een stukje westwaarts wil komen, wordt het toch nog interessant. Zo niet, dan krijgen we i.d.d. de traditionele "kerstdooi" (blijf ik toch een raar verschijnsel vinden, heeft iemand daar een verklaring voor ?) en kunnen we ons opmaken voor wat 2013 ons aan winter gaat brengen.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Jenkie

Als het in het uiterste oosten morgen onder 0 blijft en we vanavond en vannacht een pak sneeuw krijgen, kan het dan dat dit met de terugkerende kou op maandag blijft liggen? Of ben ik dan te optimistisch?

Dennis

Citaat van: Jenkie op za 08 dec 2012 - 14:40
Als het in het uiterste oosten morgen onder 0 blijft en we vanavond en vannacht een pak sneeuw krijgen, kan het dan dat dit met de terugkerende kou op maandag blijft liggen? Of ben ik dan te optimistisch?

Sry de "warmere" luchtsector "wint" deze keer even flink......


Jenkie


gilleeesss

Citaat van: Frank Huisman op za 08 dec 2012 - 13:59
Ik denk dat hij ondermeer dit kaartje bedoelde. Bastardi plaatste het vandaag op zijn Twitter account. GFS geeft hierin aan dat het tot 24 december 1 tot 5 graden (uiterste oosten) kouder wordt dan de gemiddelde temperaturen voor deze periode:



(kaartje net ververst :-))

Ok bedankt. :) . Maar dan zal die zuidwestenwind wel weg moeten die NU op de kaarten staat. ik zeg wel nu, want die kan morgen andrs zijn. (hopelijk)

winter

Eerst ijsdag voor een groot deel voor Nederland, hier in ZO- Brabant temp niet boven -1 gekomen en s'nachts zo'n 12 graden vorst :)
Begint momenteel weer rap af te koelen want is nu al weer -2,5

PatrickM

Altijd als het buiten dooit hangt er zo'n jammere sfeer, kan er echt niet tegen. :-[

just0408

Citaat van: PatrickM op za 08 dec 2012 - 15:23
Altijd als het buiten dooit hangt er zo'n jammere sfeer, kan er echt niet tegen. :-[

Ja. Echt zo'n geheel onterechte 'zo-dat-hebben-we-ook-weer-gehad-die troep-is-gelukkig-weer-snel-weg' sfeer.  :D
Ik ben ook niet van steen.

Govert

Citaat van: dondertje127 op za 08 dec 2012 - 12:11
Ik voel me ontmoedigd om nog sneeuwfoto's te maken, aangezien het de komende weken gaat dooien en regenen volgens de verwachtingen die ik tot nu toe heb gezien :(
Kan wel janken ik vond het net zo mooi...!

Stiekem hoop ik dat het voor morgenmiddag ineens veranderd en dat er sneeuw valt en een enorm lange vorstperiode in zit. Keep my fingers crossed :(

nou nou!

cheer up, gewoon niet meer van die hoge verwachtingen hebben!

Ik zou maar wel gaan fotograferen: sneeuw, mooie blauwe lucht.
wie weet is het de laatste keer dat het kan dit seizoen!   :P

Marsel

Ondanks dat een minderheid van de leden in zowel de GFS als de EC ensembles voor een voortzetting van het koude weer gaan lijkt een verzachting na vrijdag mij onontkoombaar. Grote hoeveelheden Canadese kou opstomend in oostelijke richting waardoor op het noordelijke deel van de atlantische oceaan grote depressie activiteit mag worden verwacht. Een veel zonaler stromingspatroon resulteert hieruit.
De kaarten t/m vrijdag ogen dan wel vrij koud/fris/licht winters, maar de algehele setting is fragiel en oogt nogal chaotisch.
Maar goed, laten we niet op de feiten vooruit lopen.
Voorlopig gaan we maandag en dinsdag gewoon weer een vrij groot aantal winterse buien krijgen (natte sneeuw en hagel) met overdag temperaturen ruim boven nul en 's nachts landinwaarts lichte (misschien lokaal wel matige) vorst.

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 19:06
Sneeuw, ijzel en regen?

Na een iet wat teleurstellende dag voor het zuidwesten gaan we weer verder met waar we gebleven zijn. De vorige verwachting wat betreft de sneeuw was aardig goed, er kwamen via twitter, chat en website meldingen binnen van 20 centimeter en lokaal nog meer. De grote hoeveelheden deden zich vooral voor in delen van Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Maar goed, hier weer een bewijs dat het weer niet naar kaartjes luistert. Helaas heb ik Zeeland echt mis gekeken cq verkeerd beoordeeld. Of toch niet?


Jan, het bekennen van wellicht 'verkeerd' getrokken conclusies (lees: een iets minder briljant deel van de verwachting) getuigt van grote moed en zelfkennis. Jezelf kwetsbaar opstellen werkt over het algemeen alleen maar in je voordeel. Ik heb altijd groot respect voor hen die dat durven en doen. Het vasthouden aan eerder gedane 'onjuiste' uitspraken werkt vaak averechts.




bliksems

Citaat van: Marsel op za 08 dec 2012 - 15:44
Jan, het bekennen van wellicht 'verkeerd' getrokken conclusies (lees: een iets minder briljant deel van de verwachting) getuigt van grote moed en zelfkennis. Jezelf kwetsbaar opstellen werkt over het algemeen alleen maar in je voordeel. Ik heb altijd groot respect voor hen die dat durven en doen.
het lijkt mij dus niet meer dan normaal,is de conclusie.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

PatrickM

Het zonnetje is inmiddels al 'verdwenen', en het vriest nu nog met -0,3, maar daar gaat dus later op de dag helaas verandering in komen.

Remy

Het heeft heel de dag gevroren hier dus ik heb schaatsen mee voor het geval het echt gaat regenen, momenteel -2,3 en een centimeter of vijf aan sneeuw.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal