Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 339043 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op za 08 dec 2012 - 09:42
Ja maar er zijn ook kansen voor sneeuw

Nou voorlopig krijgen we woensdag t/m een licht winters weertype. Vervolgens wordt het gewoon normaal tot zacht weer. Eigenlijk hetzelfde als elk jaar richting de kerst ;)

Ook EC denkt dat! Gewoon een zacht luchtstroom vanaf Portugal. Ik voorzie op basis van deze runs 8-10 graden met veel bewolking en af en toe wat motregen, zegmaar waar we al weer 3 maanden mee opgescheept zitten ;) Overigens is er inderdaad een kleine kans op sneeuw op woensdag en vrijdag.


Maurice Vroegrijk

we zullen het wel zien...

Bacci

What the hell zijn met de vooruitzichten gebeurt? Dit kan toch zo weer veranderen?

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 08 dec 2012 - 12:03
What the hell zijn met de vooruitzichten gebeurt? Dit kan toch zo weer veranderen?

Versta het ook niet, eerst word vanaf dinsdag hele week erop ijsdagen verwacht, en nu 8-10 graden. halloooo.. niet weer herhalign van vorig jaar hoor :(

En die kaartjes van joe....... Geef eens uitleg, wan die kaartjes zijn zo klein dat ik niet eens iets kan lezen ofzo

bliksems

Citaat van: Bacci op za 08 dec 2012 - 12:03
What the hell zijn met de vooruitzichten gebeurt? Dit kan toch zo weer veranderen?

kan zo weer veranderen ja,neem ondertussen gewoon een bacci.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Citaat van: bliksems op za 08 dec 2012 - 02:33
over 7 dagen is niet te ver weg,want de sneeuw van gisteren was ook al 7 dagen van tevoren bekend dat dat zou komen.
dus dan is het ook zeer aannemelijk dat we over 7 dagen gewoon herfstweer hebben en dat het zich voortzet.
dus heeft helemaal niks te maken met negatief of positief,maar met realistisch kijken.
ben benieuwd naar de kaarten en pluim de komende dagen,interessant en spannend.
en leuk dat je genoten hebt van de sneeuw,maar hier was het drap.ik kan er niks anders van maken,ik zeg het zoals het is.
was wel mooi om te zien in de bomen,dat wel.

PENNYWISE!

Ik snap dat je realistisch kijkt maar ik kan me vorig jaar nog herinneren dat
Helga van Leur vorig jaar (of was het het jaar daarvoor) een Elfstedentoch aankondigde
omdat alle leden van de pluim al een aantal dagen voor zware vorst gingen 7-15 dagen vooruit.
Ook op deze site waren we er van overtuigd. Uiteindelijk kwam deze pluim totaal niet uit.

Ik blijf zeggen kijk niet verder dan 3-5 dagen vooruit.

dondertje127

Ik voel me ontmoedigd om nog sneeuwfoto's te maken, aangezien het de komende weken gaat dooien en regenen volgens de verwachtingen die ik tot nu toe heb gezien :(
Kan wel janken ik vond het net zo mooi...!

Stiekem hoop ik dat het voor morgenmiddag ineens veranderd en dat er sneeuw valt en een enorm lange vorstperiode in zit. Keep my fingers crossed :(

bliksems

Citaat van: Joep op za 08 dec 2012 - 12:09
Ik blijf zeggen kijk niet verder dan 3-5 dagen vooruit.
nee,laten we dat niet doen,want heeft totaal geen zin met dit klimaat hier.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

grizzrh

Citaat van: Remy op za 08 dec 2012 - 10:08
Wat is er 18+ aan ?
Ik zie gewoon een pleintje met een ondergesneeuwde zwengelpomp :)

Ik ben iig heel benieuwd naar de aangekondigde ijzel,dat hebben we in ons land niet vaak,en als het gebeurt dan is het meestal maar heel weinig omdat het vrij snel overgaat in sneeuw of lauw water regen.

nou heb toch paar keer gehad dat mijn hele auto onder een laagje ijs zat hoor, door de ijzel!
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: dondertje127 op za 08 dec 2012 - 12:11
Ik voel me ontmoedigd om nog sneeuwfoto's te maken, aangezien het de komende weken gaat dooien en regenen volgens de verwachtingen die ik tot nu toe heb gezien :(
Kan wel janken ik vond het net zo mooi...!

Dan zeg ik hier vanuit het warme westen.. Geniet er gewoon van .. Jullie hebben het tenminste een paar centimeters en dat het toch minstens al een dag blijft liggen????! Wij 1-2 cm die savonds weg was  (nog wat resten) nu intussen 3°C (terwijl in oosten nog -6 ofzo is.. En alle sneuw is weg, weer 100% groen

Geniet er van nog van die sneeuw ;) en idd kijk niet verder dan 3-5 dagen ;) .. Maar als er sommige dingen op 7dagen vooruit in de kaarten blijft (3dagen ofzo telkens opnieuw en opnieuw een WC bijvoorbeeld) dan isj ammer genoeg wel de kans dat die er dan zal komen..

PatrickM

Hier in de schaduw -1,2 graden, in de zon flinke dooi. Helaas, echt wachten totdat het januari / februari is denk ik? ;D

Bacci

t/m volgende week vrijdag blijft het nog gewoon koud dus nergens om ons druk over te maken.

Remy

Citaat van: grizzrh op za 08 dec 2012 - 12:13
nou heb toch paar keer gehad dat mijn hele auto onder een laagje ijs zat hoor, door de ijzel!
Maar dat kan veel erger :)
Echte ijzel die langdurig(meer dan een half uur)aanhoudt en goed door regent maakt van je auto een ijssculptuur.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

dondertje127

Citaat van: gilleeesss op za 08 dec 2012 - 12:14
Dan zeg ik hier vanuit het warme westen.. Geniet er gewoon van .. Jullie hebben het tenminste een paar centimeters en dat het toch minstens al een dag blijft liggen????! Wij 1-2 cm die savonds weg was  (nog wat resten) nu intussen 3°C (terwijl in oosten nog -6 ofzo is.. En alle sneuw is weg, weer 100% groen

Geniet er van nog van die sneeuw ;) en idd kijk niet verder dan 3-5 dagen ;) .. Maar als er sommige dingen op 7dagen vooruit in de kaarten blijft (3dagen ofzo telkens opnieuw en opnieuw een WC bijvoorbeeld) dan isj ammer genoeg wel de kans dat die er dan zal komen..

Dat vind ik dubbel zo sneu voor jullie. Maar ik hoop gewoon voor iedereen, want het is zo mooi. Zo hoort een winter te zijn met veel sneeuw en vorst. Laten we er maar het beste van hopen.

Overigens was het vanochtend op z'n laagst -12.7°c graden.

gilleeesss

Citaat van: dondertje127 op za 08 dec 2012 - 12:24
Dat vind ik dubbel zo sneu voor jullie. Maar ik hoop gewoon voor iedereen, want het is zo mooi. Zo hoort een winter te zijn met veel sneeuw en vorst. Laten we er maar het beste van hopen.

Overigens was het vanochtend op z'n laagst -12.7°c graden.

Ja ik versta ook wel dat jullie nu willen dat het blijft liggen nog paar dagen(zo lang mogelijk ;D) .. maarja als je dan beetje vergelijkt kan je niet klagen. zie nou, -12.7 !!! Wij hebben hier niet eens vorst gehad :D dat is dus wat ik bedoel :)

maarja, ben benieuwd komende dagen

winter

Hopelijk krijgen we vanavond/vanacht/en morgen de echte eerste grote verassing van de winter en valt er gewoon lekker onverwachts veel sneeuw in Nederland.
Is hier een kans op en waarom zou die kans er zijn? (waar komt dan de kou vandaan?)
Of is er helemaal geen kans op dat het niet over zal gaan in regen?

Dennis

NL (Sat Beeld) veel plaatsen sneeuw ; zw het minste




Dennis

KNMI Guidance 8/12/12  12.55

Een lagedrukgebied bij IJsland beweegt oost naar de Noorse Zee en daarna zuidoost richting Noord Duitsland. Bijbehorend frontaal systeem bereikt Nederland Zondagnacht. Het warmtefront wordt voorafgegaan door een zwak geoccludeerd front dat rond 17 UTC tegen de westkust ligt en rond middernacht boven het midden van het land

Aandacht ligt nu op de neerslag die op het geoccludeerde front berekent wordt en gezien de diverse parameters IJZEL kan opleveren in een groot deel van het land. Nowcasting noodzakelijk, consultatieronde opgestart vanwege mogelijke waarschuwing. EC laat in de progtemps een kleiner kans zien, echter hierin is de temperatuur in de onderste laag niet in overeenstemming met de actualiteit.

Bij de occlusie lichte (mot)regen, verder landinwaarts mogelijk IJZEL in het oosten voorafgegaan door (natte)sneeuw. Geleidelijk overgaand in regen.

In de middag komen de temperaturen in de kustgebied enkele graden boven nul uit. Verder landinwaarts blijft het vriezen, tot ca. -3 in het oosten van het land. In de loop van de avond en nacht zal de zachtere lucht zich langzaam over het land uitbreiden waardoor de minima aan het begin van de avond bereikt worden. Zuid-Limburg komt pas zondagochtend vroeg uit de vorst terwijl het dan in het noordwestelijk kustgebied al 7 a 8 graden is


grizzrh

Citaat van: winter op za 08 dec 2012 - 12:35
Hopelijk krijgen we vanavond/vanacht/en morgen de echte eerste grote verassing van de winter en valt er gewoon lekker onverwachts veel sneeuw in Nederland.
Is hier een kans op en waarom zou die kans er zijn? (waar komt dan de kou vandaan?)
Of is er helemaal geen kans op dat het niet over zal gaan in regen?

in Limburg en Noord oosten misschien, ze zeggen voor vanacht -3 met sneeuw voor limburg! vanaf 00.00 gedurende 9 uur
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op za 08 dec 2012 - 11:28
Nou voorlopig krijgen we woensdag t/m een licht winters weertype. Vervolgens wordt het gewoon normaal tot zacht weer. Eigenlijk hetzelfde als elk jaar richting de kerst ;)

Ook EC denkt dat! Gewoon een zacht luchtstroom vanaf Portugal. Ik voorzie op basis van deze runs 8-10 graden met veel bewolking en af en toe wat motregen, zegmaar waar we al weer 3 maanden mee opgescheept zitten ;) Overigens is er inderdaad een kleine kans op sneeuw op woensdag en vrijdag.

ZO! Wel een enorm hogedrukgebied boven Rusland (1060hPa!)
Ook nu zien we nog steeds geen westcirculatie hoor, voor de mensen die al direct in een soort depressie raken en al gaan roepen dat de rest van de winter niks word.
Meridionale stromingspatroon is nog steeds overheersend. (noord-zuidstromen)
Want ik zie nog echt geen volle WC in de run. Beter een tijdje tijdelijk (zuid)westenwind gevolgd door een(tijdelijke) zuidstroom dan 6 weken westdriften, of niet?

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal