Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 338691 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen-IJM

Laatste GFS (6Z) in potentie een heel aardige run. Er lijkt een NO/O stroming op gang te komen en een echte WC zit er na 10 jan niet meer in.

Heel erg LT zien we dit moois op de kaarten (:

JPP78

Vorig jaar hebben we toch een leuk wintertje gehad welke begon op 29 januari en eindigde op 12 februari.

Daarvan was in begin januari ook echt niets te zien in de pluimen... dus gewoon afwachten en wellicht komt het gewoon 1 tot 2 weken eerder dan vorig jaar en houdt het gewoon 4 weken aan ipv 2! we zullen het zien! Lekker spannend allemaal toch?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Dennis

De pv-split vindt plaats op 5 jan 2013


mauriceb

In de GFS 06Z gaat de jet ook helemaal onder spanje door, er lijkt zich even een Scandihoog te ontwikkelen maar lijkt daarna toch te breken waardoor depressies weer kans krijgen, veel warmte zal dat dan niet genereren maar wellicht sneeuw ed.

Het is allemaal nog LT maar de kaarten gaan zo langzamerhand leuke dingen laten zien.
Ik ben benieuwd of de oper van GFS zich onderin bevindt of bovenin dit keer.

gilleeesss

Iets zegt me wanneer school weer begint ik de kaarten weer goed zal opvolgen xD :) Maar het kan jammer genoeg nog veranderen. We gaan het wel zien, er zit wel degelijk verandering in als ik het zo een beetje lees hier.

Momenteel beetje zoals vorig jaar verlopen. Zelf een recordje meegepikt. Natste december ooit gemeten ;) .. Zal er ooit wel eentje van Witste ooit bij zitten ook? of koudste ;) met het klimaat dat zo verandert.. Surprise me ;)

xzaz

Er is in ieder geval wat beweging, dit weertype houden we nu al bijna een maand uit en heb het echt helemaal gezien.
De winter is nog niet eens begonnen!

Snowman

Zou het dan toch nog lukken?
Winter als vorig jaar maar dan met meer sneeuw stem ik voor in!

Reutel

Tja, als we maar lang genoeg op de kaarten turen zullen we vast wel ergens het licht aan het einde van de tunnel ontdekken. Vooralsnog zie ik het niet. We moeten het doen met het warme weer wat we nu hebben, en ook dat brengt voordelen met zich mee.

Door de afgelopen zachte periode is het zeewater nog behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. Hierdoor is het nog steeds zeer goed vissen aan de stranden! Ik zal aan jullie denken als ik morgen mijn piertjes richting Engeland smijt.  8)

alfons

Citeer

Door de afgelopen zachte periode is het zeewater nog behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. Hierdoor is het nog steeds zeer goed vissen aan de stranden! Ik zal aan jullie denken als ik morgen mijn piertjes richting Engeland smijt.  8)

het vangen gaat i.d.d perfect.2 weken terug nog ruimschoots gul en schar gevangen  vanaf de noordpier in wijk aan zee.
zondag weer eens kijken daar.


Jan van Ooijen

Lange termijn GEM laat ook wat winters weer zien, waar Johann en ik naar toe gaan -30  :'(

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op do 03 jan 2013 - 17:01
Lange termijn GEM laat ook wat winters weer zien, waar Johann en ik naar toe gaan -30  :'(

Veel sterkte dan maar Jan, hoop dat soort temperaturen nooit mee te maken. Kou moet wel functioneel zijn, een sneeuwdekje van een halve meter in stand houden bijvoorbeeld  ::), minima niet lager dan -15. Droomwintertje.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Harry de Hond

Citaat van: Jan van Ooijen op do 03 jan 2013 - 17:01
Lange termijn GEM laat ook wat winters weer zien, waar Johann en ik naar toe gaan -30  :'(

Thermo ondergoed mee is dan niet overbodig. Wel kicken toch, mocht het uitkomen, dan ben je een ervaring rijker.
Juist.

winter

http://nos.nl/artikel/457967-betere-sneeuwschuivers-beter-ijs.html
Leuk om te lezen mensen geven enorme bedragen uit om voor elfstedentocht te gaan hopelijk gaat het gewoon streng vriezen.
Eerst een pak sneeuw daarna mag het van mij een maand streng vriezen en als elfstedentocht hebben gehad nog meer sneeuw!!!!
Maar lange termijn ziet er goed uit bij het amerikaans model (GFS) gaat zo'n 65% van de leden naar ijsdagen toe een paar leden met matig vorst overdag en snachts streng !!!!
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?r=midden&type=gens_pluim

Hansle

Weer volgende 14 dagen regio turnhout. Bron weerplaza.

Hansle

Nog even een interessant artikel van het stratosphere temperature watch forum gehaald.
Hier is de GFS voor dag 8 (11 Jan) - de polaire vortex is volledig afgesloten door een polair hoog (zie de kleine groene segmenten en de lichtblauwe die wordt omgeven door het paarse en donker blauw) - de vortex heeft een segment boven NO Canada, Rusland en  N Japan-allemaal relatief zwak en meridionaal. Het polair hoog, zie de lange lichtblauwe rug over de arctische oceaan (waarschijnlijk een beetje vervaagd door de getekende zwarte cirkels)  Dit is zeer positief en de perfecte blokkage om mee te beginnen.
Er rekening mee houdend dat dit keer de 544dm (iets blauw) lijn, die zeer verstoord is met een grote daling in het mid-westen van de VS, een grote daling, net ten westen van het Verenigd Koninkrijk, en een grote daling in Midden-/ Oost-Europa-deze is wat we willen zien
De 576dm lijn is bijna volledig zonaal, maar deze keer op de Stille Oceaan hoog (een deel van de subtropische rand) zich uitstrekt in het westen van de VS, in plaats van de UK / w Europa.
Misschien dat Johan hier nog een woordje aan wil toevoegen?

grizzrh

Citaat van: Hansle op do 03 jan 2013 - 19:53
Weer volgende 14 dagen regio turnhout. Bron weerplaza.

13,5 cm sneeuw goed om te beginnen :P
ik blijf de hoop erin houden!
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

GFS komt rond de 15de echt wel met winterweer, helaas nog even verder dromen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Pluim adhv het Amerikaans weermodel, mooie dalende trend te zien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hoop gloort aan de horizon, 13de januari nu sneeuw in de modellen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Citaat van: Hansle op do 03 jan 2013 - 19:53
Weer volgende 14 dagen regio turnhout. Bron weerplaza.
Als ik Turnhout invul op weerplaza krijg ik andere data.....

Powered by EzPortal