Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 3

Topic gezien door 161961 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 05 dec 2012 - 22:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Na maandag heel stuk kouder volgens Peter T. En die is nooit zo van de winter...... Heeeerlijk

Reutel

Citaat van: Harry de Hond op do 06 dec 2012 - 19:58
Even voor mijn beeld (en wellicht voor die van enkele anderen ook). Als men bij neerslag over mm (millimeter) spreekt hoe maak ik daar dan centimeters in sneeuw van? Is dat 1 op 1? Dus 1 mm neerslag is 1 cm sneeuw? In een situatie als die van morgen dan hè, bijvoorbeeld.

Yep, helemaal goed. 17 mm staat gelijk aan 17 cm sneeuw. Maar nu komt daar nog de harde wind bij waardoor je zomaar flinke sneeuwduinen kan krijgen. Ik hoop maar dat ik mijn auto terug kan vinden morgen.

Harry de Hond

Citaat van: Reutel op do 06 dec 2012 - 20:04
Yep, helemaal goed. 17 mm staat gelijk aan 17 cm sneeuw. Maar nu komt daar nog de harde wind bij waardoor je zomaar flinke sneeuwduinen kan krijgen. Ik hoop maar dat ik mijn auto terug kan vinden morgen.
Citaat van: jorentje1997 op do 06 dec 2012 - 20:02
Helemaal juist:

1mm = (ongeveer) 1cm
Citaat van: Cdtj3 op do 06 dec 2012 - 20:01
Als vuistregel mag je 1:1 doen ja. Verschilt soms wel, maar dit is ongeveer gemiddeld.

:) Dank, ik dacht het mij al zo te herinneren. Blij met jullie bevestiging. Dan kunnen wij hier toch onze harten nog best ophalen morgen. Leuk.
Juist.

Marsel

Citaat van: Harry de Hond op do 06 dec 2012 - 19:58
Even voor mijn beeld (en wellicht voor die van enkele anderen ook). Als men bij neerslag over mm (millimeter) spreekt hoe maak ik daar dan centimeters in sneeuw van? Is dat 1 op 1? Dus 1 mm neerslag is 1 cm sneeuw? In een situatie als die van morgen dan hè, bijvoorbeeld.

Is vooral temperatuurafhankelijk.
Bij lage temperaturen (over het algemeen lager dan -2 a -3) kun je inderdaad 1:1 tot zelfs 1:1,5 als indicatie nemen. De sneeuw bevat dan, in geval van redelijk grote vlokken, veel lucht en een sneeuwdek kan dus gemakkelijk aan dikte winnen. Bij hogere temperaturen (> -2) is sneeuw compacter. Hierdoor zal een pak sneeuw minder snel aandikken, en zelfs sneller inklinken (dat gebeurt eigenlijk altijd na verloop van tijd, ook bij lage temperaturen!).  Verhouding dan 1 : 0,5 á 1 : 0,8.
Bij temperaturen rond nul is die typische plak sneeuw een bekend fenomeen. Dat zal morgen waarschijnlijk ook het geval zijn.

Bij veel wind wordt de verhouding in negatieve zin beïnvloedt (vorming van sneeuwduinen, terwijl op andere plekken 'windwakken' aanwezig blijven). Ook de grootte van vlokken is van invloed, zo zal fijne motsneeuw zelfs bij redelijke intensiteit minder snel tot significante accumulaties leiden.
In het geval van morgen mag je grofweg een verhouding 1:0,7 hanteren. Maar ja, met het oplopen van de temperatuur zal dit vooral in het westen en zuidwesten weer iets anders liggen.

ron12

ik denk morgen honderd mm regen in regenmeters,die komen helemaal vol te zitten met stuifsneeuw :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Citaat van: Weatherman op do 06 dec 2012 - 20:02
Onze winter hater is heel positief, alleen jammer van Zondag en maandag.

Zou mij niet verbazen als de temps maandag veel lager uitkomen dan nu wordt aangegeven.

Zoutkistverhuur Nederland

Ben benieuw hoe morgen Nederland reageert.  Maar klagen over een strooizout tekort kunnen ze nu nog niet. wat is het volgende excuus?

just0408

Ik ben ook niet van steen.

ron12

Citaat van: Zoutkistverhuur Nederland op do 06 dec 2012 - 20:13
Ben benieuw hoe morgen Nederland reageert.  Maar klagen over een strooizout tekort kunnen ze nu nog niet. wat is het volgende excuus?
diesel bevroren konden niet uitrijden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: Joep op do 06 dec 2012 - 20:12
Zou mij niet verbazen als de temps maandag veel lager uitkomen dan nu wordt aangegeven.
zou de koude lucht toch sterker zijn, zodat de warme lucht niet binnen komt.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

vivalavida

Volgens weer online ( :P ) krijgen we 4,5 cm sneeuw hier en volgens weerplaza 19 cm :P

oke, klein verschil maar, laat ik het maar middelen dan, dan klopt het wel gok ik (renkum, gld)

ron12

Citaat van: Weatherman op do 06 dec 2012 - 20:15
zou de koude lucht toch sterker zijn, zodat de warme lucht niet binnen komt.
volgens mij is koudere lucht altijd sterker,ik kan het verkeerd hebben,hoor
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Citaat van: Arend op do 06 dec 2012 - 19:05
Update van Karim Hamid:

** UPDATE 06/12 16Z **
Deze evolutie heeft in essentie enkel belangrijke gevolgen voor het NE van NL, waar dus de occlusie nauwelijks raakt met daar dus slechts lichte sneeuwval waarschijnlijk.

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Da's verdikkie nie eerlijk!!!  :'(

winter

Citaat van: vivalavida op do 06 dec 2012 - 20:16
Volgens weer online ( :P ) krijgen we 4,5 cm sneeuw hier en volgens weerplaza 19 cm :P

oke, klein verschil maar, laat ik het maar middelen dan, dan klopt het wel gok ik (renkum, gld)

Weerplaza is een betrouwbaardere site dan weeronline vind ik zelf. Zij komen vaker bij wat er werkelijk uitkomt en bij weeronline kan het volgende week 7 graden zijn en vanavond staat op de site dat het overdag -5 zal zijn.
Weerplaza heeft de zaakjes denk ik beter op orde.
Maar als iemand wat meer weet over betrouwbare sites, vertel het me alstublieft.

Marsel

Citaat van: ron12 op do 06 dec 2012 - 20:18
volgens mij is koudere lucht altijd sterker,ik kan het verkeerd hebben,hoor

Zwaarder en 'plakkerig'  dat wel ;). Sterker, dat niet altijd. Afhankelijk van de situatie.

gilleeesss

Citaat van: winter op do 06 dec 2012 - 20:21
Weerplaza is een betrouwbaardere site dan weeronline vind ik zelf. Zij komen vaker bij wat er werkelijk uitkomt en bij weeronline kan het volgende week 7 graden zijn en vanavond staat op de site dat het overdag -5 zal zijn.
Weerplaza heeft de zaakjes denk ik beter op orde.
Maar als iemand wat meer weet over betrouwbare sites, vertel het me alstublieft.

Ik vind het juist omgekeerd! ;) en weerplaza berekent alles regen hier. klopt ook totaal niet!

Reutel

Citaat van: Zoutkistverhuur Nederland op do 06 dec 2012 - 20:13
Ben benieuw hoe morgen Nederland reageert.  Maar klagen over een strooizout tekort kunnen ze nu nog niet. wat is het volgende excuus?

Dat Geenstijl geen "Sneeuwval des doods" alarm heeft uitgegeven?

winter

En trouwens naar dooi op zondag/maandag/dinsdag moeten we helemaal niet kijken als het weer voor morgen nog niet eens zeker is.
Dat zien we zaterdag wel misschien draait de naar het noord-westen of zuid-oost. En komt koudelucht hier naar toe en als er dan 20 cm ligt blijft dat toch de hele week liggen.
Dus we zien eerst wat er morgen gebeurt.
Op de buienradars beginnen langzamerhand de eerste buien van het grote neerslag gebied zichtbaar te worden

ron12

dooi aanvallen hebben het altijd moelijk,als het heel lang koudweer is geweest.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

wimbaens

Citaat van: Reutel op do 06 dec 2012 - 20:23
Dat Geenstijl geen "Sneeuwval des doods" alarm heeft uitgegeven?

Omdat de hoeveelheden steeds worden verminderd :p

Powered by EzPortal