Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 3

Topic gezien door 161299 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 05 dec 2012 - 22:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Volgens nieuwe GFS geen regen maandag, maar wel een beetje sneeuw, alleen zondag dooi?


Henk1976

Koude bovenluchten toch? Het lijkt mij zondag echt een onaangename dag te worden, met veel ijskoude regen/sneeuw

gilleeesss

Zo'n dagje zoals vandaag? maar dan zonder sneeuw voor het westen?? Nee danku, niet opnieuw :(

Dennis

Dit weekend komen we vanaf zaterdagavond op een "vervelende" grens van vorst/dooi - mogelijk groot ijzelgevaar - details komen nog


Roland

En als er dan zoveel sneeuw valt (16-17 cm in Nijmegen), dan moet je er natuurlijk wel iets mee doen! Op het ogenblik nog hele lichte motsneeuw. Wij wachten met spanning de temperatuurdaling af.

Henk1976

Citaat van: gilleeesss op vr 07 dec 2012 - 17:08
Zo'n dagje zoals vandaag? maar dan zonder sneeuw voor het westen?? Nee danku, niet opnieuw :(
Alleen nu krijgt het NO ook zo'n dag... Nee ik heb daar ook geen zin in, maar ik ben bang dat het een gevaarlijk dagje zal gaan worden, zoals Dennis ook al aangeeft  :(

Weatherboy


Jan van Ooijen

Hirlam vs GFS, wordt kouder dan dat de kaarten aangeven



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Waarschijnlijk valt zondag dan ook wat kouder uit. Nu staat er ongeveer 6 graden op de kaart.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

grizzrh

volgens deze radar komt vanavond ook nog een stuk terug vanuit duitsland.. in limburg dan wel :P

http://www.wetter24.de/wetter-radar/niederlande.html
Doenrade, Limburg

Ries

Vanochtend tussen 9 en 11 lichte flottersneeuw (is half nat half droog) gehad die nauwelijks bleef liggen, alle wegen ook nog schoon enzo. Gewoon natte zooi, vies waterkoud weer, niks an, bah. Maar al 'sneeuwend' zag het er wel ff leuk uit :) Ben benieuwd hoe 't in de rest van 't land geweest is!

Oh, en vannacht -10 hoorde ik ergens?! Dan denk ik dat het morgen hier gewoon weer groen is omdat het laagje sneeuw dan wegvriest!

Marcel1976

Citaat van: grizzrh op vr 07 dec 2012 - 17:22
volgens deze radar komt vanavond ook nog een stuk terug vanuit duitsland.. in limburg dan wel :P

http://www.wetter24.de/wetter-radar/niederlande.html

Ik denk niet dat daar nog veel zal uitvallen, hooguit wat motsneeuw. maar ik mag niet klagen, toch ruim 10cm gevallen hier.

Arend

Citaat van: Dennis op vr 07 dec 2012 - 17:09
Dit weekend komen we vanaf zaterdagavond op een "vervelende" grens van vorst/dooi - mogelijk groot ijzelgevaar - details komen nog

Gaf de GFS06 ook al aan. Kan inderdaad vrij vervelend worden voor het oosten. Lijkt behoorlijk langdurig. Gifje:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

René

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 15:48
Gezien de meldingen die hier en daar gegeven worden was de verwachting toch enigszins goed, helaas heb ik me in Zeeland goed vergist. Als, maar dan komen we weer aan met als...... Als het laagje geen vertraging had dan was het daar ook feest denk ik. Zo zie je maar dat het Weermodel Hirlam het bij het juiste eind heeft gehad.
ach jan jij durft tenminste fouten toe te geven.   RESPECT
Waddinxveen

Dennis

KNMI Guidance 7/12/12

Volgende aandachtspunt is de occlusie voor morgen. Hirlam heeft deze om 13 UTC over het noorden en westen van het land, Harmonie en EC zijn later, rond 17 UTC. Over de timing is op deze termijn nog weinig te zeggen. De neerslagsoort is een aandachtspunt. Hirlam laat voornamelijk regen of natte sneeuw zien, Harmonie geeft een duidelijker signaal voor ijzel. Er is een laag boven nul te zien tussen 950 en 1000 hPa, met een laagje aan de grond onder nul. Lijkt te dun voor onderkoelde neerslag, zou neerslag op een bevroren ondergrond moeten zijn dan, maar die is voornamelijk sneeuw, dus dan geen probleem. Hirlam is een fractie warmer tijdens de neerslag, zal ook van de timing afhangen.

Mdelaat97

Die bui die nu bij gelderland/noordoost brabant hangt gaat die nog zakken richting Belgie. of is die dan al helemaal weg?

ron12

Ik heb zo,n gevoel dat die sneeuw die nu gevallen hier,tot en met kerst blijft liggen :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Mdelaat97 op vr 07 dec 2012 - 18:23
Die bui die nu bij gelderland/noordoost brabant hangt gaat die nog zakken richting Belgie. of is die dan al helemaal weg?
ik denk dat die oplost,hier sneeuwt het niet meer in nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Oele

Volgend weekend echte sneeuw?
En geen natte flatsen.
Of zie ik het verkeerd?

winter

Zondag gaat het toch weer sneeuwen in Zuidoost brabant alleen later overgaand in regen is dit zeker????
Of kan het nog zo zijn dat er ergens koude lucht vandaan kan komen of zo ?????

Powered by EzPortal