Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285528 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GHkstra

Satellietfoto van 12:00 uur vanmiddag.


©NASA Lance-Modis

Roan

Citaat van: grizzrh op do 06 dec 2012 - 14:23
Deze verwachting ziet toch wel goed uit voor Nederland of niet dan?!


nee, voor bijna heel Nederland.. niet als je in het noorden woont  :-[

xzaz

Het wordt waarschijnlijk deze situatie  ;D
De winter is nog niet eens begonnen!

Danny

Klopt Meteox.com laat al dagen weinig neerslag voor het noorden zien. Toch zie ik ook mensen die juist voor het noorden veel problemen verwachten (Marc Putto op twitter). Kortom afwachten.....

Cdtj3

Citaat van: xzaz op do 06 dec 2012 - 14:44
Het wordt waarschijnlijk deze situatie  ;D

Denk dat je deze om mag draaien, waar daar veel sneeuw ligt komt nu minder en andersom voor waar er daar niets ligt.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Bacci


labmuisje78

Ik denk dat het zo'n situatie blijft van nowcasten... Weer blijft onvoorspelbaar..

René

Citaat van: Danny op do 06 dec 2012 - 14:45
Klopt Meteox.com laat al dagen weinig neerslag voor het noorden zien. Toch zie ik ook mensen die juist voor het noorden veel problemen verwachten (Marco Putto op twitter). Kortom afwachten.....
M wie?????
Waddinxveen

Cdtj3

Citaat van: Bacci op do 06 dec 2012 - 14:47
[Plaatje]

Zou ik mogen weten waar nederland op dit kaartje ligt? :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Bernardo

Citaat van: Roan op do 06 dec 2012 - 14:35
nee, voor bijna heel Nederland.. niet als je in het noorden woont  :-[

Weinig sneeuw? Ze hadden gisteren nog over 10 cm voor Leeuwarden, is dat helemaal weg dan?????

Weerextrem

Citaat van: Bernardo op do 06 dec 2012 - 14:56
Weinig sneeuw? Ze hadden gisteren nog over 10 cm voor Leeuwarden, is dat helemaal weg dan?????

Vermoedelijk door kernlaagpositie, dat is nu zuidelijker dan gedacht is. Dus noorden krijgt wel sneeuw maar niet zo veel als zuiden van nederland.

Danny

Citaat van: Bernardo op do 06 dec 2012 - 14:56
Weinig sneeuw? Ze hadden gisteren nog over 10 cm voor Leeuwarden, is dat helemaal weg dan?????

De storing lijkt boven het noorden van Nederland ergens te gaan kantelen. Dit maakt het lastig om precies te zeggen waar en hoeveel er gaat vallen. Het uiterste Noord-Oosten van Groningen lijkt zo goed al droog te blijven maar Leeuwarden kan makkelijk 10cm. krijgen als de storing boven Friesland blijft 'hangen' Kan ook zijn dat dit iets zuidelijker gebeurt of juist noordelijker en het Noord-Oosten wel bakken sneeuw krijgt..... Komt echt aan op nowcasten voor het noorden.

Bernardo

Citaat van: Danny op do 06 dec 2012 - 15:00
De storing lijkt boven het noorden van Nederland ergens te gaan kantelen. Dit maakt het lastig om precies te zeggen waar en hoeveel er gaat vallen. Het uiterste Noord-Oosten van Groningen lijkt zo goed al droog te blijven maar Leeuwarden kan makkelijk 10cm. krijgen als de storing boven Friesland blijft 'hangen' Kan ook zijn dat dit iets zuidelijker gebeurt of juist noordelijker en het Noord-Oosten wel bakken sneeuw krijgt..... Komt echt aan op nowcasten voor het noorden.

Oke, duidelijk bedankt. We zien het morgen wel. :)

bliksems

tot en met de laatste run is de exacte koers van het laagje niet precies te berekenen.
maarja,dan nog is het wel duidelijk dat het noorden minder krijgt.
ik bedoel te zeggen dat het voor ons alleen maar beter word in het westen uiteindelijk;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Nopie

Citaat van: Marsel op do 06 dec 2012 - 14:16
Goed verhaal. Lijkt door onze rekenbreinen toch allemaal redelijk goed en consistent beschreven te worden op dit moment.
Morgen achter het front inderdaad FZL's oplopend naar 1000-1500ft en temperaturen aan de grond gemakkelijk 2-4 graden in de plus. Dat in combinatie met Td's van enkele graden boven nul dus gewoon natte dooi in het westen en zuidwesten. Natteboltemperaturen ook ruimschoots boven nul. GFS, Hirlam en EC laten hierover geen twijfel bestaan.
De genoemde postfrontale buitjes kunnen een mengelmoes aan neerslag laten zien, net zoals de achterzijde van het frontale neerslag gebied (natte sneeuw en regen).
Druipende sneeuwdekjes dus morgen in het westen, deels midden en zuidwesten in de loop van de dag...
Later komt de koude lucht vanuit het noordoosten weer binnen en volgt een koude nacht.

Volgens mij valt het wel mee, GFS bijv. geeft vanaf 13:00 +-1 graad aan voor het westen, om vervolgens rond 19:00 weer heel het land in de min te zetten. Vind ik niet echt hard dooien. Maar we zullen het allemaal wel zien morgen.

Bernardo

Citaat van: bliksems op do 06 dec 2012 - 15:02
tot en met de laatste run is de exacte koers van het laagje niet precies te berekenen.
maarja,dan nog is het wel duidelijk dat het noorden minder krijgt.
ik bedoel te zeggen dat het voor ons alleen maar beter word in het westen uiteindelijk;)

Ach, met een cm of 5 ben ik al blij, dat moet vast wel lukken toch? ;D

glenn

wat is het systeem traag ! aan dit tempo is het er morgenmiddag nog niet pff

Kevinwinter

Citaat van: glenn op do 06 dec 2012 - 15:08
wat is het systeem traag ! aan dit tempo is het er morgenmiddag nog niet pff

Ach als ie zo traag is, kan die lekker boven (midden-oost) NL uitsneeuwen :)

glenn

als hij zo traag is boven belgie en nederland levert dat makkelijk 20 cm op !

Arend

Beetje sneeuw doet wonderen. Overzichtje van vandaag. Minima 2m, minima 10 cm, sneeuwdek 08.00 uur en sat rond middaguur.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal