Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285498 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Aris

Citaat van: Jenkie op do 06 dec 2012 - 12:50
Ja......heel typisch, maar je hebt gelijk. Is mij ook al vaak opgevallen....

Jah. En dan vallen er een paar vlokken wat een mager dekje geeft waar je de graspollen en stoeptegels gewoon nog doorheen herkent, roepen anderen: "Niet zo jammeren, er is toch sneeuw gevallen?"... terwijl ze daarginds lekker sneeuwballen aan het maken zijn uit 20cm sneeuw.

Grrrr...  :)

Cdtj3

Ziet de sneeuw goed liggen in het noorden des lands:

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Reutel

Mooi deel 3 Jan, complimentos!  ;)

Een sneeuwverwachting schrijven blijft gewoon een van de moeilijkste dingen in de weerkunde. Het is bijna niet te voorspellen waar precies, wanneer en vooral hoeveel sneeuw er gaat vallen. Voor de liefhebbers zal het vannacht dus vooral snowcasten en lantaarnpaalstaren worden. ;D

Kevinwinter

En hier begint ook de sneeuw langzaam weg te dooien.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

MODELBEOORDELING:
Belangrijkste aandachtspunt is de koers van het laagje morgen en de daarbijbehorende neerslagbanden. Qua koers zijn er weinig verschillen te ontdekken, evenals de neerslagsoort. Qua neerslagpatronen en posities zijn er wel enkele verschillen. EC laat de sneeuw ook in het noordoosten komen, terwijl Hirlam en Harmonie het uiterste noordoosten min of meer ongemoeid laat. op dit moment is nog niet te zeggen tot waar de sneeuw zich morgen precies uitbreid.

Op de zwakke trog vanmiddag en vanavond enkele winterse buien. De eerste frontale neerslag bereikt rond 1 uur vannacht de westkust en zal vrijwel gelijk in de vorm van sneeuw zijn. Het gebied trekt in de loop van de nacht en ochtend naar het oosten en ligt morgenmiddag grofweg in een strook van Friesland richting de Achterhoek. De intensiteit van de neerslagband wordt geleidelijk minder en trekt dan langzaam naar het zuiden. De totale sneeuwhoeveelheden zullen in een groot gebied uitkomen op 5-10 cm, op een aantal plaatsen waarschijnlijk meer. Overschrijding van de criteria voor zware sneeuwval is dan ook niet onwaarschijnlijk. In het zuidwesten van het land kan de neerslag later in de ochtend en de middag tijdelijk even in de vorm van wat regenbuitjes vallen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oele

Dat het moeilijk te voorspellen is blijkt wel aan de volgende animatie http://www.wetterspiegel.de/de/europa/deutschland/90.html
ze gaan daar niet verder dan tot zaterdag.

ron12

Citaat van: ace op do 06 dec 2012 - 12:13
Voorspelling richting de 12 cm ijsvloer, gaan we binnenkort weer van deze sfeerbeelden genieten?
mooie foto zeg,waar is deze gemaakt?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Farid_A

Citaat van: Jan van Ooijen op do 06 dec 2012 - 13:25
KNMI Guidance

bla bla bla..... In het zuidwesten van het land kan de neerslag later in de ochtend en de middag tijdelijk even in de vorm van wat regenbuitjes vallen.

Joepie! tijdelijk maar. En heel de nacht sneeuw. ;D

Weatherboy


Weerfreak 1337

Citaat van: Farid_A op do 06 dec 2012 - 13:30
Joepie! tijdelijk maar. En heel de nacht sneeuw. ;D

Klopt Farid, in de avond weer terugschuivende neerslagband die weer sneeuw zal opleveren. :)
En tijdelijk die lichte regenbuitjes verpesten niet een heel sneeuwdek, daar ben ik zeker van.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Roan

Citaat van: ron12 op do 06 dec 2012 - 13:27
mooie foto zeg,waar is deze gemaakt?

deze is vast en zeker tijdens de molentocht in alblasserwaard gemaakt..


Ik heb meestal wel het meeste vertrouwen in Hirlam, maar laat ik nu hopen dat EC gelijk heeft en dat we in het noordoosten nog een lekker pakje sneeuw erbij krijgen..


CiteerEn hier begint ook de sneeuw langzaam weg te dooien.
Hier (Groningen) is het nog steeds onder het vriespunt, dus het sneeuwdekje ligt er nog mooi bij..


Ik zie nu net dat het sowieso geen ijsdag wordt, omdat het vannacht van 01:00 tot 02:00 net ietsje boven nul was, jammer..
*edit
Nieuw-Beerta kan nog wel voor een ijsdag gaan!

Farid_A

Citaat van: Weerfreak op do 06 dec 2012 - 13:33
Klopt Farid, in de avond weer terugschuivende neerslagband die weer sneeuw zal opleveren. :)
En tijdelijk die lichte regenbuitjes verpesten niet een heel sneeuwdek, daar ben ik zeker van.

Ja daarom, en ik heb begrepen van Jan dat de opgegeven regenbuitjes misschien zelfs toch (natte) sneeuw zal zijn.

Ben benieuwd wat er hier in het Westland gaat vallen. Morgen vrij, dus genoeg tijd om alles te volgen.

just0408

Ik ben positief en ga gewoon uit van 13 cm sneeuw hier. Komt helemaal goed.
Ik ben ook niet van steen.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 06 dec 2012 - 13:25
KNMI Guidance
**MODELBEOORDELING:**

Goed verhaal. Lijkt door onze rekenbreinen toch allemaal redelijk goed en consistent beschreven te worden op dit moment.
Morgen achter het front inderdaad FZL's oplopend naar 1000-1500ft en temperaturen aan de grond gemakkelijk 2-4 graden in de plus. Dat in combinatie met Td's van enkele graden boven nul dus gewoon natte dooi in het westen en zuidwesten. Natteboltemperaturen ook ruimschoots boven nul. GFS, Hirlam en EC laten hierover geen twijfel bestaan.
De genoemde postfrontale buitjes kunnen een mengelmoes aan neerslag laten zien, net zoals de achterzijde van het frontale neerslag gebied (natte sneeuw en regen).
Druipende sneeuwdekjes dus morgen in het westen, deels midden en zuidwesten in de loop van de dag...
Later komt de koude lucht vanuit het noordoosten weer binnen en volgt een koude nacht.

Zynex

Hier komen nu hele kleine korreltjes naar beneden!

MisterMarc

Verwachting voor Rotterdam is dus sneeuw, tijdelijk overgaand in regen en laat in de ochtend/begin van de middag dooi?

Joep

Jan ik mis iets in je verhaal.
Na het zien van de nieuwste Hirlamrun (zie posting 2) zal deze tekst weer terug gaan keren in de Guidance. Niet alleen voor het zuidwesten, ook voor delen van Brabant, Gelderland, Utrecht, Flevoland en Limburg.

Mis ik hier het westen niet? Of lees ik het verkeerd

grizzrh

Deze verwachting ziet toch wel goed uit voor Nederland of niet dan?!

Doenrade, Limburg

xzaz

Citaat van: MisterMarc op do 06 dec 2012 - 14:22
Verwachting voor Rotterdam is dus sneeuw, tijdelijk overgaand in regen en laat in de ochtend/begin van de middag dooi?
Ja, er zal na de sneeuwval dus niet veel meer overblijven. De dooi zet gelijk in 2 dagen en daarna gaat het weer vriezen. Het is regen -> overgaand in (natte) sneeuw -> sneeuw -> regen -> dooi.

Ik ben meer benieuwd naar het ijs in Friesland, het moet toch eens gaan gebeuren!
De winter is nog niet eens begonnen!

René

Waddinxveen

Powered by EzPortal