Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285565 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Ries

Man o man, wat een mooie wereld toch als ie ondergesneeuwd is! Er ligt hier misschien 3, max 5 cm en dat is direct een heel ander gezicht. En het sneeuwt alwéér! Geweldig, wat is winter toch stukken mooier dan die saaie zomer!

Oja, gisteraaf uur of half 11 was er een bliksem met donder!

Geniet allemaal van 't mooie weer! En d'r komt nog meeeeeeeeeeer!  ;D

Dennis

KNMI Guidance 6/12/12

Een laag tussen IJsland en Schotland beweegt zuidoostwaarts en ligt vrijdagmiddag 12 UTC net ten westen van ons land om dan in de middag over Zeeland naar België te trekken. Wat opvalt is dat de koers van het laag in de modellen wel vrij goed overeenkomt, maar de verschillen liggen vooral in de treksnelheid. Alle modellen geven aan dat de koers van het laag langs of net over het westen van ons land is waarbij de neerslagsoort (vrijwel) overal toch sneeuw zal zijn.
De eerste neerslag van het naderende laag met bijbehorend frontaal systeem bereikt het westen aan het begin van de nacht naar vrijdag. Boven zee en een smalle kuststrook zien we in Hirlam regen en natte sneeuw, boven land vrij snel overgaand in vooral sneeuw. NESO gebaseerd op harmonie geeft vooral natte sneeuw met sneeuw boven land. Kijkend naar de progtemps van Harmonie dan is dat niet te verklaren. De progtemps van bv De Bilt zijn m.i. gewoon sneeuwtemps. De onzekerheid voor wat betreft de neerslag zit hem vooral in de positionering van de neerslagband. Harmonie en Hirlam laten de band om het laag heen gedraaid het noordoosten niet of nauwelijks bereiken, terwijl EC daarentegen de neerslag verder noordoostelijker laat komen. Verder heeft deze Hirlamrun lagere neerslagsommen dan de vorige run maar komt uiteindelijk toch nog op veel plaatsen tussen de 5-10 cm uit.

SuperGrover


glenn

vrijdag waarschijnlijk nieuw filerecord !

SuperGrover

Citaat van: glenn op do 06 dec 2012 - 06:56
vrijdag waarschijnlijk nieuw filerecord !

Als KNMI nu alvast een weeralarm laat uitgaan ( ergens vanmiddag ) dan blijven er heel veel mensen thuis.
Ik wel iig. Moet van dordt naar zeeland. dat gaat hem niet worden vrees ik.

MamaAs

Citaat van: JPP78 op do 06 dec 2012 - 06:07
Goedemorgen, waar is hier? Graag woonplaats vermelden..

Hier in Workum ligt ongeveer 2 cm denk ik, maar wat de stormachtige wind gedaan heeft weet ik nog niet, nog niet buiten geweest.

Heb net 5 cm gemeten. In de tuinzelfs 7.

Goedemorgen trouwens!

VinceBongiovi

Goedemorgen!

Hier in Hansweert (zeeland) niet wit.
Er valt nu wel wat (natte) sneeuw, op de daken blijft het liggen

Marlieke

Een hele goedemorgen! Ook hier is voorzichtig met de poedersuiker gestrooid. Nu morgen nog wat meer en ik heb weer een zeer goede reden om geen bal te doen in huis omdat ik druk ben met foto's maken...  :P ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Roan

zooo, dat is lekker wakker worden zeg :)


René

goedemorgen alle,
hier (waddinxveen) ook wat sneeuw gevallen maar niet alles is wit.
maar oh wat mooi
Waddinxveen

SuperGrover

800 km file.  pfff wat een paar cm sneeuw wel niet teweeg kan brengen   :o

pietjelol

het heeft afgelopen nacht af en toe behoorlijk gesneeuwd. Ik denk dat er z´n laagje of 6 cm ligt hier

jorentje1997

Hier helemaal geen sneeuw gevallen maar wel lekker koud. Hopen op vanavond!

Pascal Soomers

Goedemorgen! Ik ben wakker, doe de rolluiken open en wat zie ik??! Het sneeuwt! Dit keer blijft het eindelijk voor het eerst liggen hier in Oirsbeek, zuid-Limburg!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Ries

Citaat van: Dennis op do 06 dec 2012 - 06:54
KNMI Guidance 6/12/12

De onzekerheid voor wat betreft de neerslag zit hem vooral in de positionering van de neerslagband. Harmonie en Hirlam laten de band om het laag heen gedraaid het noordoosten niet of nauwelijks bereiken, terwijl EC daarentegen de neerslag verder noordoostelijker laat komen.
Ai, nog even afwachten dus of het hier morgen wel feest wordt! Lijkt vooral voor midden van 't alnd weggelegd.

SuperGrover

volgens mij hebben we een file record te pakken ??

1000 KM , nu al.

Dennis


Roan

Citaat van: Ries op do 06 dec 2012 - 07:33
Ai, nog even afwachten dus of het hier morgen wel feest wordt! Lijkt vooral voor midden van 't alnd weggelegd.
Ik dacht gisteren ook al bij Hirlam te zien dat wij worden ontzien van nog meer sneeuw, zou echt heel erg jammer zijn want zaterdag door een dik pak sneeuw heen wandelen met een zonnetje is wel echt genieten!!

Dennis

Citaat van: SuperGrover op do 06 dec 2012 - 07:39
volgens mij hebben we een file record te pakken ??
1000 KM , nu al.

niet zo snel  ;)
http://nos.nl/verkeer/

SuperGrover

In het hele land is het door winterse buien en bevriezing plaatselijk glad.
Verkeerssituatie
2 minuten geleden

138 meldingen | 1023 km op de snelweg

bron : http://www.anwb.nl/verkeer

Powered by EzPortal