Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285702 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Zakt die krul nog naar beneden ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Invicta


just0408

Citaat van: Weatherman op wo 05 dec 2012 - 22:46
Zakt die krul nog naar beneden ?

Jazeker. Alleen het echte werk schampt net langs mij.
Ik ben ook niet van steen.

Weatherman

Citaat van: just0408 op wo 05 dec 2012 - 22:47
Jazeker. Alleen het echte werk schampt net langs mij.
Dat is jammer, dan pakken wij ook nog wat mee, ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

menzo

Ik begin meer hoop voor Amsterdam te krijgen :)

Joep

Vrijdag veel sneeuw (overlast) in Nederland
Komende zeven dagen blijft het zeer spannend aan het West-Europese weer (kaarten) front waarbij de top vrieskoude met minima tot ruim minus 20 ! graden nog steeds boven Zuid-Scandiland en zelfs bij Midden-Denemarken bivakkeert en er hoeft maar weinig te gebeuren of het noordoostelijke koudereservoir stroomt deels uit richting de Lage Landen.



In potentie wordt de vrijdag interessant met kans op + significante sneeuwval en dit dan in een flink deel van Nederland.

Sneeuwjachtachtige condities zijn mogelijk, vooral benoorden de lijn Haarlem-Almere-Hengelo en er kan tot 10 cm. vallen!

Alles zal gaan afhangen van de precieze positie van het neerslagrijke lagedrukgebied (hoe zuidelijker ---->> meer sneeuw)

Voor het (spits) verkeer zal dit waarschijnlijk de lastigste situatie worden sedert begin februari van dit bijna gelopen jaar..

Kans op SNEEUWJACHT vrijdag en eventuele accumulatie (vlak) tot >10 cm. & duinvorming mogelijk tot ruim 'n halve meter.

Aansluitend in de nachten naar zaterdag/zondag (mits ' t majeur uitklaart) strenge tot bijna zeer strenge vorst regionaal -10/-15.

Verdere evolutie richting medio december duidt op de mogelijkheid van TOTALWINTER in de Lage Landen. Koud tot Kerst ??


Voor medio december blijft GFS aanhoudend met + koude scenario's komen, zie bijvoorbeeld 't plaatje voor 17-12 aanstaande.

Ook het ECMWF (en opnieuw GFS) komt dinsdagmorgen 4-12 met zeer winterse weerkaarten voor met name half december.


Dinsdagavond komt het GFS met een klassieke blokkade met eerst 1055 mb. bij St. Petersburg rond 12 december en later deze

conventionele blokkade (rond 15 dec.) met zelfs retrograde(!) aspiraties van de anticyclonaliteit richting IJsland en Groenland.

Zouden we na precies 50 jaar (1962-1963) aan de vooravond staan van een grote, klassieke ijswinter die z'n weerga niet kent..?




Arend

Citaat van: glenn op wo 05 dec 2012 - 22:39
hj arend kun je die van het zuiden van nederland en het noorden van belgie ook even posten ? aub

EC Noorden van Belgiƫ is niet beschikbaar via Weerplaza (wel GFS). Hieronder Nederland Zuid.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MamaAs

Citaat van: just0408 op wo 05 dec 2012 - 22:35
Hoeveel sneeuw ligt daar inmiddels ongeveer als ik vragen mag?

Uuh, ergens tussen de 3 en de 5 cm schat ik. Moeilijk te zien vanuit het raam.
En het blijft door sneeuwen.

menzo


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

just0408

Citaat van: MamaAs op wo 05 dec 2012 - 22:52
Uuh, ergens tussen de 3 en de 5 cm schat ik. Moeilijk te zien vanuit het raam.
En het blijft door sneeuwen.

Potverdorie zeg. Dat is niet mis.
Ik ben ook niet van steen.

MamaAs

Citaat van: just0408 op wo 05 dec 2012 - 22:55
Potverdorie zeg. Dat is niet mis.

Ik blaas heel hard jullie kant op.  Nu slapen en zien wat morgenochtend ons brengt.
Oant moarn!

Joep

Piet Paulusma geeft sneeuwstorm aan voor donderdag avond/nacht.
Windkracht 9  :)

snow!

Hopelijk komt die sneeuw die nu boven o.a. boven het ijsselmeer zit, ook nog naar hier :)

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Marktwente

Na eerst een tijdje mee gelezen te hebben. Overigens met veel plezier en interesse, hier mijn eerste post op dit forum.
De krul met neerslag (sneeuw lijkt voordat het Twente wil aan doen deels lijkt op te lossen. Overigens wel rond 8uur de eerste paar vlokjes sneeuw gezien van vandaag. Nu nog even afwachten wat vrijdag ons gaat brengen.

Even offtopic, op dit forum leest het een stuk prettiger zonder al die onnodige post. Johan en Jan e.a mijn complimenten!!

Chase-Stormer

Citaat van: MamaAs op wo 05 dec 2012 - 22:35
Welkom terug! Wind lijkt hier nog meer aan te trekken.

Dank je wel !  :D
Wind buldert hier ook nog lekker door, witte laagje is bijna weer verdwenen, zit nog wel wat op de klep van de container.
Eerste droge sneeuw wat er deze winter ('12 / '13) is gevallen voor ons :D

glenn

nieuwe run laat het over bijna heel nederland en belgie van donderdagnacht to vrijdagmiddag matig tot hevig sneuwen de depressie sneeuw letterlijk uit boven nederland en belgie sneeuwval van plaatselijk 15-25 cm valt niet uit te sluiten !
vanaf vrijdag middag wordt her droger en blijft het koud !

Bernardo

Hier alweer hele tijd droog, die krul lijkt net langs ons te gaan. Jammer. Morgen weer een dag! :D

Remy

Citaat van: Bernardo op wo 05 dec 2012 - 23:06
Hier alweer hele tijd droog, die krul lijkt net langs ons te gaan. Jammer. Morgen weer een dag! :D
Die krul was het begin van een lang slepend front dat nog heel de noordoosthoek gaat raken.
Het krult met een zwakker wordende boog nog door naar noordoost omdat we nu steeds verder van de kern komen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal