Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285541 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 05 dec 2012 - 21:30
Sneeuw vrijwel zeker voor kustgebieden, alleen tijdelijk natte sneeuw door het laagje wat op komt zetten. Later daar ook weer continentale luchtstromen als laagje verder onder ons land trekt.
Dit maak ik op uit uitleg van Marsel :)
Nog bedankt daarvoor.

Graag gedaan. Het is wel wat kort door de bocht maar inderdaad dat is wel het idee. Probleem is dat die natteboltemp zo hoog oploopt, vochtige dooi is wat je dan krijgt, dodelijk voor elk sneeuwdek.
Daarbij kan de t2m zomaar tot 3-4 graden boven nul oplopen als het laagje een oostelijke koers vaart. Tja dan is tijdelijk zelfs vloeibare neerslag of echt kleddernatte sneeuw voor het westen en zuidwesten niet uit te sluiten...
We gaan t even rustig afwachten , maar dat de boel nog niet in kannen en kruilen is voor sommige gebieden lijkt me duidelijk.

Oele


Oele


just0408

Citaat van: Oele op wo 05 dec 2012 - 21:52
http://www.wetterspiegel.de/de/europa/deutschland/90.html


Ziet er allemaal erg leuk en "kinky" uit

Kom maar op

Wel jammer dat ze de sneeuw uit de animatie hebben gehaald.
Ik ben ook niet van steen.

matroesjka-world

Hier (Heerenveen) veel sneeuw en harde wind, moeten zo de 3 honden nog uitlaten, maar wachten nog maar even :P
Sneeuw blijft liggen !!  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jan van Ooijen

Dan ook maar de volledige pluim. Een hele rij ijsdagen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Kermisspin

Volvo for life!

MamaAs

Even een lekker vaag filmpje gemaakt van onze situatie, tenminste, 5 minuten of wat geleden. Inmiddels ligt er weer meer sneeuw.
Sta je dan in je badjas en trainingsbroekkie.
http://telly.com/37Z5Z

Weatherman

Nu hier ook een droge sneeuwbui, en wordt gelijk wat wittig.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 21:58
Dan ook maar de volledige pluim. Een hele rij ijsdagen

Waarschijnlijk weinig neerslag in de ijsdagen? Ofwel?

just0408

Citaat van: MamaAs op wo 05 dec 2012 - 21:59
Even een lekker vaag filmpje gemaakt van onze situatie, tenminste, 5 minuten of wat geleden. Inmiddels ligt er weer meer sneeuw.
Sta je dan in je badjas en trainingsbroekkie.
http://telly.com/37Z5Z
Leuk!
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 05 dec 2012 - 21:51
Graag gedaan. Het is wel wat kort door de bocht maar inderdaad dat is wel het idee. Probleem is dat die natteboltemp zo hoog oploopt, vochtige dooi is wat je dan krijgt, dodelijk voor elk sneeuwdek.
Daarbij kan de t2m zomaar tot 3-4 graden boven nul oplopen als het laagje een oostelijke koers vaart. Tja dan is tijdelijk zelfs vloeibare of echt kleddernatte sneeuw voor het westen en zuidwesten niet uit te sluiten...
We gaan t even rustig afwachten.

Vochtige dooi is inderdaad crap voor sneeuwdek. Afwachten maar. Maar meest waarschijnlijke scenario is dat het laagje langs kust trekt en dan onder zeeland door verder zuidoostwaarts Europa intrekt? (kan natuurlijk uiteraard nog veranderen). Maar dit is wat ik laatste runs terug zag komen.

Misschien is dit niet te vergelijken met maandag, maar toch nog even een toevoeging:
Maandag viel er uiteindelijk natte sneeuw in een veel warmere luchtsoort hier aan de kust, waarom kan er dan in deze situatie met een veel koudere luchtsoort tijdelijk even geen droge sneeuw vallen? Want maandag kwam de wind ook uit zee, en nu tijdelijk vrijdag ook, terwijl maandag de lucht een stuk zachter was. Dat had te maken met neerslagafkoeling, is het mogelijk dat door gestage neerslag, de natte sneeuw toch uitblijft?
Dat vraag ik mij vooral af.

Sorry dat ik misschien zo veel vraag, maar probeer te leren. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

just0408

Citaat van: MamaAs op wo 05 dec 2012 - 21:59
Even een lekker vaag filmpje gemaakt van onze situatie, tenminste, 5 minuten of wat geleden. Inmiddels ligt er weer meer sneeuw.
Sta je dan in je badjas en trainingsbroekkie.
http://telly.com/37Z5Z

Je HOORT de sneeuw gewoon vallen.
Ik ben ook niet van steen.

Reutel

Zaterdag wordt een mooie dag vol sneeuwpret! Maar niet voor mij, ik ga de Zeeuwse stranden opzoeken. Eens kijken of ik een lekker maaltje vis kan optakelen.

Kermisspin

Zicht in de provincie Groningen is wel opmerkelijk.

Volvo for life!

jordynijmegen

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:08
Polar lows zijn kleine depressies met een diameter van 400-800 km, maar meestal zelfs nog kleiner. In de verticale opbouw zijn ze veel kleiner dan tropische cyclonen; ze bevinden zich hooguit op een hoogte van 5 ?  10 km boven de zeespiegel. Ze bestaan hooguit twee dagen, en verdwijnen wanneer ze land of drijfijs bereiken. Ze brengen storm of stormachtige wind met sneeuw, het zijn dus sneeuwjachten of sneeuwstormen. Vanuit de ruimte zijn ze te herkennen aan een spiraal-, krul- of kommavormige wolk. Ze lijken erg op tropische cyclonen, en bezitten soms ook een oog. Dit is geen toeval: het principe waarop ze zijn gebaseerd is hetzelfde: het om elkaar heen gaan draaien van talrijke buien. Het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan, en dan met name de Barentszzee, de Noorse Zee en het zeegebied ten zuiden van IJsland, zijn de belangrijkste locaties waar polar lows zich vormen. Sporadisch vormen ze zich boven het warme water van de Noordzee, zoals begin januari 1979. Ze vormen zich ook boven de Zuidelijke IJszee.

Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Polar_low

Bedankt Jan en Overige voor de reacties

Marsel

Citaat van: Kermisspin op wo 05 dec 2012 - 22:06
Zicht in de provincie Groningen is wel opmerkelijk.

Sneeuwbuien he ;). Eerder vandaag ook waargenomen op vlb leeuwarden.

Jenkie

Citaat van: Johann op wo 05 dec 2012 - 21:28
Yep, vwb temperaturen -wind etc helemaal goed  :)

Fantastisch  :D :D

just0408

Geluksvogel die MamaAs! Trekt verdikke een hele sneeuwsliert over haar heen.
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal