Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285955 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: ron12 op wo 05 dec 2012 - 20:33
leuke filmpje met langwerpige hagel stenen ;)
Ghmm tot je aan het einde die schade ziet,en dan draait zo'n wiek nog een behoorlijke omtreksnelheid ook terwijl zo'n toren gewoon stil staat.
Zo'n plak van een molenwiek wordt ook nog eens als een speer weggeslingerd.
Misschien wel een leuke vraag voor Mythbusters dit :)

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:37
EC Oper zet de diepvries wagenwijd open op de lange termijn. Diep winters!

http://i48.tinypic.com/ct1j7.jpg
Drie sterren vriesweer :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Reutel


Jan van Ooijen

Elfstedenkoorts kan weer van stal gehaald worden volgens de Oper

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

EC12 lijkt noordelijker te zitten voor vrijdag dan Hirlam?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jantje

Effe een link wat een flinke sneeuwstorm kan doen....

http://www.weerfotograaf.com/Winter1979.htm


WeerHistorie                                          -7-

De sneeuwstormen-winter van 1979
Klik op de verkleinde foto's en u ziet in het foto-frame de foto in groot formaat

In de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw waren er enkele behoorlijk koude winters (denk bijvoorbeeld aan de winters van 1985-1987). Maar de laatste eigenlijk echt strenge winter dateert al weer van 1979. Nu al weer ruim 33 jaar geleden..... Die winter kenmerkte zich door bizar en extreem hevig winterweer, dat soms grote delen van het land lam legde door ijsregen, zware ijzel en heuse sneeuwstormen. De winter barstte los net voor de jaarwisseling (1978 op 1979) toen in krap 2 dagen tijd de temperatuur vanuit het noorden zakte van +8 graden naar ruim onder de -10. Brrr. En dat vergezeld van een dikke laag ijzel die overging in zware sneeuwval. Door de harde NO-wind ontstonden er enorme sneeuwduinen. In de week die volgde zakte de temperatuur op een paar plaatsen gedurende een paar opeenvolgende avonden zelfs tot ruim onder de -20 graden.

Hierna nam de vorst wat af maar het bleef vuil kwakkelig winterweer. In Februari, rond de 14e, herhaalde het scenario zich en vooral in het noorden van het land woedde een enorme sneeuwstorm. De beelden op deze pagina zijn allen uit dat deel van ons land. Het spreekt voor zich dat als zo'n situatie zich nu weer een keer voor zou doen -en waarom niet?- er een enorme (verkeers)chaos zou ontstaan, want dit zijn we toch echt niet meer gewend!

Meer lezen en zien over het winterweer in 1979? Zoek deze fraaie boekwerkjes eens op:

Winter 1979 door de lens, door R.Idema, F.Kles en A.Gies, Drukkerij de Marne BV uit Leens
Bar en Boos, zeven eeuwen winterweer in de lage landen, door Drs. Jan Buisman, 1984. ISBN 90 24644127
Voor zaterdag en zondag eveneens slecht weer verwacht, een beeldverslag van de winter van 1979, Gemeenschappelijke Persdienst en Erven Thomas Rap, 1979. ISBN 9060051777
Terug naar het Archief voor meer foto's



Voor het gebruik van de foto's op deze pagina gaat speciaal dank uit naar Grafische Industrie de Marne BV

 
© Auteur tekst: Stefan Jak.

© Foto's en bijschriften: Grafische Industrie de Marne BV

Laatste wijziging 21-10-2004


4seasons

Hieronder een Duits kaartje met de totale sneeuwval tot op heden in cm



http://www.wetterzentrale.de/pics/Rmwrf7219.html

Edit Zorba: even plaatje rechtstreeks op het forum gezet, wel zo makkelijk ;-)

just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:47
Elfstedenkoorts kan weer van stal gehaald worden volgens de Oper

Ik zet ff 'Blauw' op van The Scene ;)



Ik ben ook niet van steen.

vossejongk

Heuj net op tijd vrijdag de winterbandjes onder de rx8 :P

Reutel


Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 05 dec 2012 - 20:26
Ik maak uit je verhaal op dat het gelukkig maar tijdelijk is? :P

Klopt, met het zuidwaarts afzakken van het laagje zal de stroming in de loop van de avond weer terug naar richtingen tussen N en O gaan en daarbij de maritieme invloeden beperken. Toch lijkt mij een periode met temperaturen ruim boven nul en met onder andere natte sneeuw voor het westen en zuidwesten aannemelijk.
Hoe we het ook wenden of keren, interessant wordt het sowieso. Details zullen voor de kustregio's in het (zuid)westen bepalend zijn. Landinwaarts zit het wel goed de laatste runs (t/m 12Z runs van vandaag).

Bacci

weer.nl:

Ook vannacht vallen er winterse buien, veelal met sneeuw, het meest in de kustprovincies, waarbij vooral in het noordoosten lokaal een flink pak sneeuw kan vallen. Op veel plaatsen wordt het daarbij glad. Aan de kust staat ook tijdelijk een harde tot stormachtige N-NW wind. Morgen af en toe zon en minder buien. Middagtemperatuur 2 tot 6 graden.
Vrijdag in een groot deel van het land langdurige sneeuwval met veel wind. Plaatselijk valt 10 cm of meer.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 05 dec 2012 - 20:53
Klopt, met het zuidwaarts afzakken van het laagje zal de stroming in de loop van de avond weer terug naar richtingen tussen N en O gaan en daarbij de maritieme invloeden beperken.
Hoe we het ook wenden of keren, interessant wordt het sowieso. Details zullen voor de kustregio's in het (zuid)westen bepalend zijn. Landinwaarts zit het wel goed de laatste runs (t/m 12Z runs van vandaag).

Ik zie op de Hirlam om 11 UTC alweer de temps op 1500m naar de -7 gaan terwijl er volle sneeuw wordt weergegeven in de nacht bij een 1500 meter temp van -4. Heb jij daar een verklaring voor?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Ik zou echt willen weten wat er nu gaande is op de wadden, iemand die daar woont? of iemand een goede webcam?

Reutel

Citaat van: Jantje op wo 05 dec 2012 - 20:48
Effe een link wat een flinke sneeuwstorm kan doen....

Laatste wijziging 21-10-2004

Sneeuwjacht en zeker sneeuwstorm is geen pretje en kan behoorlijk overlast geven doordat de stuifsneeuw onder de dakpannen waait. Als de boel dan gaat smelten krijg je overal lekkages in huis...

just0408

Citaat van: Bacci op wo 05 dec 2012 - 20:56
Ik zou echt willen weten wat er nu gaande is op de wadden, iemand die daar woont? of iemand een goede webcam?

Temperatuur is daar wel 2 graden boven nul.
Ik ben ook niet van steen.

Weatherman

Natte flatsen geloof ik voor hier, helaas.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op wo 05 dec 2012 - 20:56
Ik zou echt willen weten wat er nu gaande is op de wadden, iemand die daar woont? of iemand een goede webcam?

http://www.vvv-terschelling.nl/multimedia/webcam
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Der Rudi

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:47
Elfstedenkoorts kan weer van stal gehaald worden volgens de Oper
;D Hier wakkert meer aan dan alleen de wind...
Save the planet, it's the only one with Chouffe!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:54
Ik zie op de Hirlam om 11 UTC alweer de temps op 1500m naar de -7 gaan terwijl er volle sneeuw wordt weergegeven in de nacht bij een 1500 meter temp van -4. Heb jij daar een verklaring voor?

Klopt inderdaad.
Wat ik gezien heb van de 12Z run is dat het model het laagje om 11-12Z alweer zover zuidelijk heeft liggen (nabij Zeeland) dat de kou aan de oostzijde op het 850hPa vlak alweer westelijke vorderingen maakt. Die hogere temperaturen gedurende de nacht op dat vlak lijken veroorzaakt te worden door enige WAA op nadering van het laagje.
In beide gevallen blijft de gehele atmosfeer (behalve de onderst paar 100ft in het westen) onder nul en valt de neerslag dus als sneeuw. Het is vooral belangrijk om de winden aan de grond in de gaten te houden komende vrijdag. Daar probeert visbaklucht overdag binnen te dringen als de voorkeursrichting tijdelijk ZW-W wordt. Dit laatste zal echt afhangen van de diepte en locatie van het laag...
Spannend hoor  :).

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal