Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285900 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: Eveline op wo 05 dec 2012 - 20:19
ik probeer het te vinden! als ik nou exact weet hoe ik de sneeuwbuien kan herkennen, zal mijn enthousiasme ook wat groter zijn haha

edit; of zijn dat al die wattenwolkjes zeg maar? dan zitten er idd veel!!!

en die komma, is dat dan een PL??

Kijk maar op buienradar, vanuit het noorden komt heel wat aan straks.

Krul boven de noordzee is een (klein) polar low : http://wolken.buienradar.nl/nl

winter

Zuid-oost brabant meld sneeuw na een kleine 2 minuten regen.

SuperGrover

in Dordrecht ordinaire regen   :'(

Eveline

Citaat van: Bacci op wo 05 dec 2012 - 20:21
Kijk maar op buienradar, vanuit het noorden komt heel wat aan straks.

Krul boven de noordzee is een (klein) polar low : http://wolken.buienradar.nl/nl

thanks!! Dan had ik het dus goed gezien. yay voor de Polar Low  ;D

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 05 dec 2012 - 20:16
Forse hagelbui hier in het Rotterdamse zojuist. Kletterde echt even goed, zelfs even wit geweest. Nu weer rustig.

Nog even over vrijdag.
Voor de directe kustgebieden vrijdagmiddag een vrij grote kans op aanlandige winden met relatief hoge Td's en temperaturen boven nul.
Met die T's en Td's enkele graden boven nul loopt de natteboltemperatuur ook op tot boven nul. Het doorvallen, verdampen en smelten van neerslagelementen kan dan zelfs niet meer verhinderen dat er tot in een strook parallel aan de kust (vooral het zuidwesten en westen) tijdelijk natte sneeuw of zelfs (geringe kans gelukkig!) regen valt. Het laatste uiteraard afhankelijk van de dikte van de smeltlaag.
Hirlam, EC en GFS laten allemaal een vergelijkbaar beeld zien, maar laten allen een iets andere grenslaag configuratie toe (afhankelijk van de sterkte van de aanlandige winden), waarin alleen de onderste paar 100ft boven nul komen.
Neerslag intensiteit, dikte van de smeltlaag nabij het aardoppervlak, Td's en T's, windrichting...het zijn belangrijke elementen voor onze (zuid-)westerlingen.
Het midden zit in deze situatie het beste: veel neerslag in de vorm van sneeuw met een continentale aanvoer.
Kleine verschuivingen van het laagje kunnen vrijdag voor het (zuid)westen een wereld van verschil maken. Het blijven delicate processen....

Ik maak uit je verhaal op dat het gelukkig maar tijdelijk is? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: ron12 op wo 05 dec 2012 - 19:38
Toch goed nieuws van tennet,Nederland heeft geen stroom tekort deze winter.Ik plaats hem maar even kijk op www.tennet.org kijk bij het nieuws
Probleem is meer dat onze buurlanden dat wel kunnen krijgen en er geen manier is om bij het plots wegvallen van grote vermogens sneller dan de stroom(lichtsnelheid) ons net vrij te schakelen van de falende buren.
Als onze buren en dan met name België en Duitsland (die zijn AC gekoppeld)zware storingen krijgen dan trippen bij ons ook de beveiligingen en kan het zomaar een uurtje duren voor iedereen weer stroom heeft.
Gelukkig gaat het goed waaien zodat de Duitse windturbines veel stroom leveren in plaats van alleen maar stroom te vreten zoals die dingen bij windstil vriesweer doorgaans doen.
Er zitten namelijk enorme kachels in die apparaten om de wieken ijsvrij te houden.
En dat is maar goed ook want ik kan mij voorstellen dat dit:
ook prima kan gebeuren bij een windmolen met wieken van een metertje of vijftig en een enorm blad oppervlak.

Edit:
De tuintafel was al bevroren maar nu begint de grond hierbuiten ook al weer te bevriezen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Ontwikkelen er nog buien op de noordzee die richting belgie trekken (west vl of niet?)

Reutel

woensdag 5 december 2012
++ 05/12 08Z: ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR SNEEUWVAL IN HOOG-BELGIE OP WOENSDAG EN ALGEMENE SNEEUWVAL VAN BETEKENIS OP DONDERDAGNACHT EN VRIJDAG OVERDAG ++

Met een straalstroom en bijhorend polair front wel bezuiden de Lage landen, is de luchtmassa bij ons actueel polair van oorsprong. De komende dagen zal de subtropische lucht ons nooit bereiken waardoor het relatief koud blijft. De aangevoerde lucht is hoofdzakelijk maritiem/aanlandig waardoor de westelijke regio's steeds teveel invloed van het relatief warme zeewater kennen om daadwerkelijk neerslag onder vaste vorm te kennen (SST rond +8°).

De weerkaart voor vandaag toont een vrij complex patroon op de grondkaart en hoogtekaart met een klein laagje over de ingang van het Kanaal en een 2de laag over de noordelijke Noordzee. Verbonden met het eerstgenoemde laag is een barokliene band actief welke zich oostelijk uitstrekt tot over het noorden van BE. Door de trage zuidoostelijke progressie van het laagje, schuift de barokliene band met bij bijhorende neerslag slechts traag op zuidwaarts en kantelt zelfs over BE waardoor een groot deel van BE gans de dag met buien te maken krijgt. De T2m schommelt daarbij rond +2° en de Tw2m eveneens rond die waarde. Vooral over de noordoostelijke regio's kan er vanaf NL iets koudere lucht binnenvallen met een Tw welke richting 0 ?  +1 evolueert waardoor dus vooral aan de noordkant van de neerslagzone de neerslag meer en meer als natte sneeuw zal vallen. Bij meer langdurige neerslag kan de natte sneeuw tijdelijk wel eens overgaan in droge sneeuw in eerder genoemde gebieden.

Het tweede laag boven de Noordzee trekt zuidoostwaarts en trekt vannacht richting DU. Aan de zuidflank van dit laag bevindt zich tijdelijk wat zachtere lucht waardoor de neerslag over NL bij dit laag vooral vloeibaar zal zijn. Echter, eens het laag vannacht over Du arriveert, stroomt er opnieuw koude lucht binnen met een EPT850 rond 10°. Bovendien trekt een hoogtetrogje over NL met een T500 rond -38°. Vooral over het noorden van NL betekent dit frequent enkele sneeuwbuien vannacht.

Elders voorzie ik eveneens enkele sneeuwbuien, evenwel in iets mindere mate. Gladheid is op veel plaatsen wel waarschijnlijk door deze sneeuwval. Later op de nacht zouden de buien landinwaarts grotendeels moeten verdwijnen. Over het Ardens reliëf, en zeker over de Hoge Venen, blijven de sneeuwbuien lang aanhouden en wordt de sneeuwlaag (flink) aangedikt. Door de opklaringen in de polaire lucht vriest het volgende nacht op de meeste plaatsen.
Morgen overdag zorgt een rug van hoge druk en een mobiele grondwig voor stabilisering zodat de buiigheid wordt onderdrukt.

Vervolgens is het uitkijken voor een actief frontaal systeem, verbonden aan een depressie die vrijdagmorgen over de Noordzee aankomt. De luchtmassa over de Benelux is vlak voor het arriveren van de neerslag vrij koud met een EPT850 rond +9°. Echter, in tegenstelling tot de voorbije modelruns wordt de bewolking en neerslag vroeger verwacht en reeds voor middernacht valt de eerste neerslag aan de Belgische kust. De voorspelde sounding laat een T-curve zien welke volledig in de negatieve zone zit in centraal België. In de westelijke gebieden echter schommelt T2m bij de eerste neerslag rond +1 ?  +2. De nattebol schommelt er rond +1°. Het vriesniveau bevindt zich rond 100-200m. Het is dus niet uitgesloten dat in delen van W-VL en de kustregio, de neerslag snel overgaat van sneeuw naar natte sneeuw. Verder landinwaarts, laat ons zeggen alles ten oosten van het Gentse, zou alle neerslag als sneeuw te verwerken krijgen. De modellen voorzien vrijdag zo'n 7-10 mm en dit geeft dus minstens 7-10 cm sneeuw over zowat gans de Benelux, met uitzondering van het westen van BE dus waar de neerslag deels vloeibaar wordt.

Door de vrij krachtige tot eventueel net krachtige wind zal de sneeuw vooral verder landinwaarts deels ophopen met gevaar voor sneeuwjacht. Dit zal de condities bemoeilijken, en de gevoelstemperatuur zal in de ochtend schommelen rond -7°, rond -12° over de hoger gelegen gebieden.

Vrijdagavond wordt het geleidelijk aan droog en zakt de depressie definitief onder ons door met een stroming welke continentaal wordt. Door het breken van de bewolking kan het boven het sneeuwdek danig afkoelen met regionaal zelfs matige vorst en in Hoog-België eventueel net strenge vorst. Zaterdag overdag lijkt een zonnige maar koude vriesdag te worden met maxima rond of onder het vriespunt, in een voorst mooi wit landschap.

Karim Hamid

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Snowman

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:20
Plaatje.

De bui boven Enschede heeft bij mij een 2cm sneeuw laag achtergelaten.
Korte bui waar heel veel uit kwam.  :D

Jack 738

Hier is het even wind stil , stilte voor de storm  ;D
Er ligt nog steeds wat sneeuw , kom maar op met die polar low !

just0408

Poverdorie. Als dat ding sneeuw gaat geven wordt het echt leuk straks.
Ik ben ook niet van steen.

ron12

Citaat van: Remy op wo 05 dec 2012 - 20:28
Probleem is meer dat onze buurlanden dat wel kunnen krijgen en er geen manier is om bij het plots wegvallen van grote vermogens sneller dan de stroom(lichtsnelheid) ons net vrij te schakelen van de falende buren.
Als onze buren en dan met name België en Duitsland (die zijn AC gekoppeld)zware storingen krijgen dan trippen bij ons ook de beveiligingen en kan het zomaar een uurtje duren voor iedereen weer stroom heeft.
Gelukkig gaat het goed waaien zodat de Duitse windturbines veel stroom leveren in plaats van alleen maar stroom te vreten zoals die dingen bij windstil vriesweer doorgaans doen.
Er zitten namelijk enorme kachels in die apparaten om de wieken ijsvrij te houden.
En dat is maar goed ook want ik kan mij voorstellen dat dit:
ook prima kan gebeuren bij een windmolen met wieken van een metertje of vijftig en een enorm blad oppervlak.
leuke filmpje met langwerpige hagel stenen ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Snowman

Dit gaat nog leuk worden, voor mij dan  ;D



Chase-Stormer

Op dit moment een stevige wind hier, trekt zelfs wat meer aan op grondniveau... bomen aan de andere kant van de straat lopen constant te loeien, af en toe zoeft er ook wat zeer fijn sneeuw met een noodvaart voorbij.

Ik heb medelijden met de Sint en zijn makkers die over de daken heen moeten  :'(

Mdelaat97

Op dit moment natte sneeuw in Reusel.

Jan van Ooijen

EC Oper zet de diepvries wagenwijd open op de lange termijn. Diep winters!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Hier (Sprang Capelle) net wat regen en natte flatsen. Het enige blauwe stukje op de sneeuwkaart komt hier precies over, haha.
Ik heb goede hoop op meer :)

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:37
EC Oper zet de diepvries wagenwijd open op de lange termijn. Diep winters!



GFS moet er dan weer niets van weten, die laten zelfs een WC op gang komen
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

gilleeesss


Powered by EzPortal