Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285472 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudi-Assauer

Niet op de radar te zien maar wel sneeuw in Enschede, blijft ook liggen.  ;D

MamaAs

Peter T en winter gaan niet samen.

Ht sneeuwt hier. Of een soort van.

GekkeLeo

Nou dan ligt de randstad weer plat!

ron12

Citaat van: just0408 op wo 05 dec 2012 - 19:47
Het lijkt mij dat iedereen in Nederland het interessant kan vinden. Maar ik ben maar een leek. ;)
dan moet je dit eens lezen het begin van de winter 1978/1979,en dan moet je het  ook het dag boek op die site maar eens lezenhttp://www.schaats-en-skate.nl/cees/2-1-79.htm
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Lystric

Citaat van: Rudi-Assauer op wo 05 dec 2012 - 19:58
Niet op de radar te zien maar wel sneeuw in Enschede, blijft ook liggen.  ;D

En waar woon je in Enschede? aangezien Enschede-zuid kurkdroog is.

Rudi-Assauer

Citaat van: Lystric op wo 05 dec 2012 - 20:02
En waar woon je in Enschede? aangezien Enschede-zuid kurkdroog is.
Noord haha.

Wel weer gestopt, dun laagje, zat waarschijnlijk net aan de rand van de bui die volgens de radar over Oldenzaal trok.

Bernardo

Hier steeds hele korte buitjes met harde wind. Echt wit word het er niet van helaas.

jordynijmegen

Wil iemand vertellen wat de eventuele polar low, met ons weer kan gaan doen

GekkeLeo

Citaat van: jordynijmegen op wo 05 dec 2012 - 20:07
Wil iemand vertellen wat de eventuele polar low, met ons weer kan gaan doen
Veel sneeuw brengen

Jan van Ooijen

Citaat van: jordynijmegen op wo 05 dec 2012 - 20:07
Wil iemand vertellen wat de eventuele polar low, met ons weer kan gaan doen

Polar lows zijn kleine depressies met een diameter van 400-800 km, maar meestal zelfs nog kleiner. In de verticale opbouw zijn ze veel kleiner dan tropische cyclonen; ze bevinden zich hooguit op een hoogte van 5 ?  10 km boven de zeespiegel. Ze bestaan hooguit twee dagen, en verdwijnen wanneer ze land of drijfijs bereiken. Ze brengen storm of stormachtige wind met sneeuw, het zijn dus sneeuwjachten of sneeuwstormen. Vanuit de ruimte zijn ze te herkennen aan een spiraal-, krul- of kommavormige wolk. Ze lijken erg op tropische cyclonen, en bezitten soms ook een oog. Dit is geen toeval: het principe waarop ze zijn gebaseerd is hetzelfde: het om elkaar heen gaan draaien van talrijke buien. Het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan, en dan met name de Barentszzee, de Noorse Zee en het zeegebied ten zuiden van IJsland, zijn de belangrijkste locaties waar polar lows zich vormen. Sporadisch vormen ze zich boven het warme water van de Noordzee, zoals begin januari 1979. Ze vormen zich ook boven de Zuidelijke IJszee.

Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Polar_low
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Citaat van: ron12 op wo 05 dec 2012 - 20:01
dan moet je dit eens lezen het begin van de winter 1978/1979,en dan moet je het  ook het dag boek op die site maar eens lezenhttp://www.schaats-en-skate.nl/cees/2-1-79.htm

Laten we hopen op een herhaling.
Ik ben ook niet van steen.

Dennis

KIJK eens naar de achterzijde van die PL: allemaal sneeuwbuien (Noordzee ligt vol)

Snowman

Hier ligt al vast een mooi laagje. En zo juist wat sneeuwballen gegooid plakt perfect :)

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 19:55
Als Peter T het als gaat zeggen, dan is het waar

Whahaha hou me vast want ik ga stuk!  ;D

Het zal hem veel moeite hebben gekost want Peter T gaat liever overwinteren in Spanje!  8)

Marsel

Forse hagelbui hier in het Rotterdamse zojuist. Kletterde echt even goed, zelfs even wit geweest. Nu weer rustig.

Nog even over vrijdag.
Voor de directe kustgebieden vrijdagmiddag een vrij grote kans op aanlandige winden met relatief hoge Td's en temperaturen boven nul.
Met die T's en Td's enkele graden boven nul loopt de natteboltemperatuur ook op tot boven nul. Het doorvallen, verdampen en smelten van neerslagelementen kan dan zelfs niet meer verhinderen dat er tot in een strook parallel aan de kust (vooral het zuidwesten en westen) tijdelijk natte sneeuw of zelfs (geringe kans gelukkig!) regen valt. Het laatste uiteraard afhankelijk van de dikte van de smeltlaag.
Hirlam, EC en GFS laten allemaal een vergelijkbaar beeld zien, maar laten allen een iets andere grenslaag configuratie toe (afhankelijk van de sterkte van de aanlandige winden), waarin alleen de onderste paar 100ft boven nul komen.
Neerslag intensiteit, dikte van de smeltlaag nabij het aardoppervlak, Td's en T's, windrichting...het zijn belangrijke elementen voor onze (zuid-)westerlingen.
Het midden zit in deze situatie het beste: veel neerslag in de vorm van sneeuw met een continentale aanvoer.
Kleine verschuivingen van het laagje kunnen vrijdag voor het (zuid)westen een wereld van verschil maken. Het blijven delicate processen....

Bacci

Nou mensen zijn jullie er klaar voor? polar low mensen! iets meer enthousiasme!
Citaat van: Dennis op wo 05 dec 2012 - 20:12
KIJK eens naar de achterzijde van die PL: allemaal sneeuwbuien (Noordzee ligt vol)

Inderdaad jij begrijpt het!

Arend

Satellietfoto van vandaag (rond het middaguur).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Roan

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 20:08
Polar lows zijn kleine depressies met een diameter van 400-800 km, maar meestal zelfs nog kleiner.
Jan, was begin maart 2005 ook een polar low?

Eveline

Citaat van: Bacci op wo 05 dec 2012 - 20:17
Nou mensen zijn jullie er klaar voor? polar low mensen! iets meer enthousiasme!
Inderdaad jij begrijpt het!

ik probeer het te vinden! als ik nou exact weet hoe ik de sneeuwbuien kan herkennen, zal mijn enthousiasme ook wat groter zijn haha

edit; of zijn dat al die wattenwolkjes zeg maar? dan zitten er idd veel!!!

en die komma, is dat dan een PL??

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal