Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285530 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op wo 05 dec 2012 - 16:35
Ja dat is waar, mar velen zeggen oosten van gent zeker sneeuw. Ten westen daar van nog niets bekend.. Denk wel in eerste instantie sneeuw, maar al om 9u overgaand in regen momenteel..

Kijk even de waarschuwing van het KMI. Alles (voor vannacht) code geel behalve de kustlijn.. Ook West-Vlaanderen krijgt sneeuw daar ben ik zeker van... Aan de kust ben ik er veel minder zeker van.

Geloof me: Jij krijgt ook wat ;D

Johann

Citaat van: Weerfreak op wo 05 dec 2012 - 16:27
Aan Johann > Als ik je verhaal goed begrijp is het dus mogelijk dat ook hier aan de westkust (Nederland) ook een tijd regen/natte sneeuw valt?

Inderdaad, hier hebben het nog warme zeewater en de naar zuidwest draaiende wind toch behoorlijke invloed op temperatuur en neerslagvorm. Voor bv de Kooy (N- Holland) wordt vrijdag en zaterdag bijna alle neerslag in vloeibare vorm dan wel natte sneeuw berekend.

pietjelol

op dit moment een bui van regen hagel en natte sneeuw. Temp 0.8 graden boven nul

vivalavida

Citaat van: Eveline op wo 05 dec 2012 - 15:48
Tip: zet je plaatsnaam in je profiel! :-)

Die heb ik dus wel in mijn profiel staan, maar hij komt niet door op het forum ofzo?

Tyshane

Wat een gezellige drukte weer hier! :) Net ook een sneeuwbui gehad, randje droog / nat. In ieder geval weer mooi om te zien de dwarrelende vlokken. Het lantaarnpaalstaren is weer begonnen en het heerlijk avondje is weer gekomen!

jorentje1997

Citaat van: Johann op wo 05 dec 2012 - 16:39
Inderdaad, hier hebben het nog warme zeewater en de naar zuidwest draaiende wind toch behoorlijke invloed op temperatuur en neerslagvorm. Voor bv de Kooy (N- Holland) wordt vrijdag en zaterdag bijna alle neerslag in vloeibare vorm dan wel natte sneeuw berekend.

Bij een aflandige wind zou het zeewater geen probleem mogen zijn toch?

Kevinwinter

Citaat van: vivalavida op wo 05 dec 2012 - 16:41
Die heb ik dus wel in mijn profiel staan, maar hij komt niet door op het forum ofzo?

Heb ik ook.

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 05 dec 2012 - 16:39
Inderdaad, hier hebben het nog warme zeewater en de naar zuidwest draaiende wind toch behoorlijke invloed op temperatuur en neerslagvorm. Voor bv de Kooy (N- Holland) wordt vrijdag en zaterdag bijna alle neerslag in vloeibare vorm dan wel natte sneeuw berekend.

Vind ik vreemd eerlijk gezegd. Vanaf ongeveer 48 uur in de 00z run van EC komt de wind uit het zuiden(aflandig). En later steeds meer draaiend naar ZO. Het lijkt me dan , en zeker met een harde wind, geen probleem voor sneeuw, omdat de zee dan nog maar weinig invloed heeft? Kan het ook fout hebben hoor. En weet ook dat meerdere factoren meespelen voor neerslagvorm. :P Maar die lijken mij geen probleem eerlijk gezegd.
Hier bijbehorend kaartje (48u).

Edit: ook andere kaartjes erbij, 09UTC en 15UTC.
Kaartje van 09UTC: Wind nog steeds zuidelijk.
Kaartje van 15UTC: Wind zuidoostelijk.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: vivalavida op wo 05 dec 2012 - 16:41
Die heb ik dus wel in mijn profiel staan, maar hij komt niet door op het forum ofzo?

Even naar het tabje "mijn profiel" gaan, en daar achter persoonlijke tekst je woonplaats invullen. Geldt overigens ook voor de andere leden welke problemen ondervinden :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

grizzrh

Doenrade, Limburg

Kevinwinter

Als ik de kaarten van weerplaza mag vertrouwen, zie ik voor vrijdag (in Deventer) 12 cm. Ben benieuwd aangezien buienradar en weer.nl 6 cm zeggen :P

Johann

Citaat van: Weerfreak op wo 05 dec 2012 - 16:44
Vind ik vreemd eerlijk gezegd. Vanaf ongeveer 48 uur in de 00z run van EC komt de wind uit het zuiden(aflandig). En later steeds meer draaiend naar ZO. Het lijkt me dan , en zeker met een harde wind, geen probleem voor sneeuw, omdat de zee dan nog maar weinig invloed heeft? Kan het ook fout hebben hoor. En weet ook dat meerdere factoren meespelen voor neerslagvorm. :P Maar die lijken mij geen probleem eerlijk gezegd.
Hier bijbehorend kaartje (48u).
Edit: ook andere kaartjes erbij, 09UTC en 15UTC.
Kaartje van 09UTC: Wind nog steeds zuidelijk.
Kaartje van 15UTC: Wind zuidoostelijk.

Zie vb. EC-MOS voor de Kooy hieronder.
-Bovenste rode cirkel de wind (let op ZW draaiing)
-Tweede cirkel daaronder neerslag (in mm)
-Onderste rode cirkel aandeel sneeuw (in cm)

Tijdens ZW wind dus gewoon regen (wanneer het zo gaat natuurlijk)





Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 05 dec 2012 - 17:09
Zie vb. EC-MOS voor de Kooy hieronder.
-Bovenste rode cirkel de wind (let op ZW draaiing)
-Tweede cirkel daaronder neerslag (in mm)
-Onderste rode cirkel aandeel sneeuw (in cm)

Tijdens ZW wind dus gewoon regen (wanneer het zo gaat natuurlijk)

Ik zie het inderdaad. Voor de kust word het gewoon snowcasten dus :P Afwachten maar.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zorba

Citaat van: Sven op wo 05 dec 2012 - 16:53
Even naar het tabje "mijn profiel" gaan, en daar achter persoonlijke tekst je woonplaats invullen. Geldt overigens ook voor de andere leden welke problemen ondervinden :)

Plaatje bij:

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Update winterweer Nederland van mijn werk Sneeuwhoogt.nl

Vrijdag valt op uitgebreide schaal sneeuw van betekenis in Nederland! Na alle mooie sneeuwrijke berichtgeving over het Alpengebied is Nederland vrijdag toch zelf ook aan de (winterse) beurt. Het lagedrukgebied dat voor de sneeuw gaat zorgen ligt inmiddels nog ten zuiden van de IJslandse zuidkust, en trekt dus de komende 48 uur zuidoostwaarts precies in de richting van Nederland. In vergelijking tot de laatste prognoses word de koers nog net iets zuidelijker berekend wat een zeer gunstig effect heeft op de sneeuwkansen voor ons land. Op nadering van het lagedrukgebied kan de wind in de gunstige zuidoosthoek blijven waardoor de luchttemperatuur in de onderste 500 meter van de atmosfeer amper zal kunnen gaan stijgen. Ook de timing van het binnentrekken van het sneeuwfront is zeer gunstig. Ik verwacht dat de eerste sneeuwvlokken de westkust in de zeer vroege ochtend van vrijdag al kunnen gaan bereiken. De temperatuur schommelt rond dat tijdstip rond het vriespunt en zal door neerslagafkoeling ook amper verder kunnen gaan oplopen.



Het occlusiefront heeft tevens de neiging om iets te gaan indraaien waardoor het vrij lang actief kan blijven boven onze omgeving. De diverse sneeuwclusters zijn dan ook in de laatste prognoses naar boven toe bijgesteld, met gemiddelde waardes van tussen de 3 en de 10 centimeter aan sneeuw.  Het zou me trouwens niets verbazen als er lokaal nog meer valt! In de loop van vrijdag gaat de wind dan draaien naar meer noordoost tot noordelijke richtingen en kan nog iets koudere lucht gaan binnenstromen. Vrijdagnacht kan het boven een vers sneeuwdek bij opklaringen dan flink koud worden met de eerste serieuze vorst op de thermometers. Waardes van tussen de -5 en de -9 graden Celsius liggen dan binnen handbereik, kortom winter in Nederland. Over het verdere verloop van dit winterse plaatje kom ik morgen met een nieuwe update graag weer bij U terug!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 17:21
Update winterweer Nederland van mijn werk Sneeuwhoogt.nl

Je zegt dat de eerste neerslag vanaf kust zal binnenschuiven met temperaturen rond het vriespunt en dat door de neerslag de temperaturen niet meer veel verder zullen oplopen.

Is dit voor de Belgische kust ook zo? Hier verwachten ze namelijk dat de temperaturen zullen oplopen rond de middag en dat de neerslag dan regen zou worden

Johann

Citaat van: jorentje1997 op wo 05 dec 2012 - 17:28
Je zegt dat de eerste neerslag vanaf kust zal binnenschuiven met temperaturen rond het vriespunt en dat door de neerslag de temperaturen niet meer veel verder zullen oplopen.
Is dit voor de Belgische kust ook zo? Hier verwachten ze namelijk dat de temperaturen zullen oplopen rond de middag en dat de neerslag dan regen zou worden

Nee helaas niet. Zie mijn bijdrage hierboven m.b.t. wind en invloed zeewater. De neerslag zal in de kuststreken helaas in de vorm van regen en evt tijdelijk als natte sneeuw gaan vallen.

Jan van Ooijen

Ik lees alweer de verschrikkelijkste verhalen op twitter van enkele mensen die zich met het weer bezig lijken te houden. Ik vraag me af waar ze die onzin vandaan halen, eerst is de bovenluchten te warm voor sneeuw en dan krijgen we gewoon sneeuw, maar nadat de koude lucht instroomt krijgen we regen. Snappen jullie het nog?



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

hier zal het gewoon als sneeuw gaan vallen. Zit al te ver van de kust af (by the way maandag sneeuwde het ook al flink door terwijl er regen was voorspeld)
Edit zeker als ik het plaatje van jan bekijk

glenn

Johan ? wat denk jij het lijkt er op dat de scheidingslijn nu regio brussel zit en dat regio reusel en zo gewoon hele dag sneeuw krijgt of ben ik fout ?

Powered by EzPortal