Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285476 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Duitje

Hier in de Zaanstreek hebben we deze middag een paar leuke (natte) sneeuwbuitjes gehad :) Ook nog een klap onweer gehad! Mooier kan niet  ;D
@Kees_Zwaan

Weatherboy

Wederom een forse klap onweer zonet. Nieuwe bui onderweg met sneeuwval. Wat een dag toch. Ik zit in Zwanenburg (tussen haarlem en amsterdam)

Eveline

Hier begint het steeds meer te waaien en wordt de lucht steeds grijzer. Benieuwd of er vandaag nog wat valt..

vivalavida

Volgens mij komt er een sneeuwbui deze kant op, donkere wolken komen er aan (mooi icm met blauwe lucht)!

(ik ben ook weer uit mijn zomer slaap, sneeuw/ijs is toch waar ik hier (nja eerst ...... maar das net klein belgië nu) voor kom kijken haha)

edit: hier in renkum, eens ff in mn profiel zetten ;)

Spoekkie

Ook ik heb, na enig zoeken, Jan en Johann weer gevonden. Lees aandachtig mee, zo blij als een kind als het sneeuwt  ;D


Kevinwinter

Woehoe, ook hier begint het te waaien en begint de lucht dicht te trekken :D

MamaAs

Hier zie ik de nieuwe sneeuwbuien alweer aankomen. Ben erg benieuwd wat de wind daar mee gaat doen.
Al de sneeuw die is gevallen vanmiddag, is inmiddels weer verdwenen. Maar de temperatuur is wel rond het vriespunt.

Henk1976

Ha, ik woon in het oranje waarschuwingsgebied van NWC. Dar wordt spannend. Zojuist hier in Assen/Kloosterveen een matige sneeuwbui gehad. Temp gedaald tot 0,2.

Kevinwinter


MSB

Ik geloof mijn ogen niet maar op dit moment sneeuw in zeewolde, ik weet niet hoe lang het duurt maar ziet er weer erg mooi uit.

edit: Het is alweer gestopt, het bleef niet liggen dus natte sneeuw, we zullen wel zien in de nacht naar vrijdag, heb namelijk nachtdienst, dus misschien kan ik dan echt genieten.
Lang leven de winter

wim67


Eveline

Tip: zet je plaatsnaam in je profiel! :-)

TaL

De kust vandaag (België)

Mariene meteoverwachting woensdag 05/12/12 12u00

Weersverwachting tot maandagavond 10/12/12

Een occlusie trekt momenteel over de regio, gevolgd door een aantal buienlijnen. Morgen zorgt een mobiele hogedrukwig voor een tijdelijke weersverbetering maar 's avonds nadert een actief frontaal systeem met een sterk windveld. Het is een verbonden aan een depressiekern die vrijdag in de omgeving van onze kust ligt. Er valt erg veel neerslag. Boven zee is dat regen, in het binnenland sneeuw, aan de kust waarschijnlijk een mengsel van de twee. Zaterdag keert de rust op de weerkaarten terug met de opbouw van een hogedrukgebied boven onze streken. Het kan dan flink afkoelen.

Deze namiddag is het eerst betrokken met regen of natte sneeuw, daarna zwaar- tot wisselend bewolkt met af en toe een winterse bui. Maxima rond 4°C. Vrij krachtige wind (5) uit NW, toenemend tot krachtig (6). Goed zicht, behalve tijdens de neerslag.

Vanavond en vannacht blijft het wisselend bewolkt met hier en daar een winterse bui of sneeuwbui. Minima rond 1°C. Krachtige tot harde wind (6-7) uit NNW, krimpend naar NW en tegen de ochtend afnemend tot vrij krachtig (5). Meestal goed zicht.

Morgenochtend is er nog kans op een buitje. Nadien wordt het wisselend bewolkt en droog. In de loop van de namiddag neemt de bewolking opnieuw toe, 's avonds gevolgd door regen en overgaand in sneeuw. Maxima rond 4 ?  5°C. Vrij krachtige wind (5) uit WNW, krimpend naar ZZW en 's avonds toenemend tot hard ?  stormachtig (7-8). Matig tot goed zicht.

Vrijdag begint de dag betrokken met sneeuw, die geleidelijk opnieuw overgaat in regen. Tegen de avond zijn er enkele opklaringen, maar vallen er ook weer sneeuwbuien. Maxima rond 4°C. Harde tot stormachtige wind (7-8) uit ZZW, ruimend naar NO en afnemend tot vrij krachtig ?  krachtig (5 ?  6). Matig, later goed zicht.

Zaterdag is het zonnig, maar koud. Maxima rond 1 ?  2°C. Vrij krachtige wind (5) uit NO, afnemend tot zwak ?  matig (2 ?  3) uit veranderlijke richting. Goed zicht.

Zondag is het wisselend bewolkt en blijft het op de meeste plaatsen droog. Maxima rond 4°C. Goed zicht. De wind waait matig (4) uit W, ruimt naar NW en neemt toe tot vrij krachtig ?  krachtig (5 ?  6).

Maandag is het half bewolkt, met een plaatselijke bui. Maxima rond 6°C. Goed zicht, matig tijdens de buien. De wind waait vrij krachtig tot krachtig (5 ?  6) uit NW.

Langetermijnverwachting van dinsdag 11/12/12 tot zaterdag 15/12/12

Een stevig hogedrukgebied boven Rusland en Scandinavië maakt de weg vrij voor een koude, continentale luchtmassa. Het is overwegend droog en vrij zonnig, maar koud. De maxima halen ook aan zee amper het vriespunt en 's nachts vriest het stevig.

(De in de tekst beschreven wind betreft de wind op volle zee, tenzij anders vermeld)

Al bij zowel vrijdag als volgende week niet zo'n slechte vooruitzichten voor de mensen die aan de Belgische kust wonen :)

Bron: http://www.kustweerbericht.be/nl/watersporters.algemeen.asp
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 05 dec 2012 - 15:49
De kust vandaag (België)

Mariene meteoverwachting woensdag 05/12/12 12u00

Deze bekijk ik al heel lang.. Om 16uur word deze ook geupdate!

Ramon Oost

Citaat van: Eveline op wo 05 dec 2012 - 15:48
Tip: zet je plaatsnaam in je profiel! :-)

Is Indd handig! Bijv. "Hier sneeuwt het nu" kunnen we niks mee :) tenzij je je plaats erbij vermeld :)

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Johann

Nadat gisteren EC-MOS al met 3 tot 5cm sneeuw op de proppen kwam is dit nu verder opgehoogd. Nemen we bv prikpunt Deelen zien we tot morgen al wat sneeuwsignalen met mogelijk een sneeuwdekje van 1 a 2 cm. Het echte werk gaat in de nacht van van donderdag op vrijdag beginnen. EC-MOS rekent voor Deelen eerste sneeuw in de voornacht, pak hem beet tussen 01h00 en 02h00 en vervolgens sneeuwt het tot in de middag van vrijdag. Op dit moment berekent het model het zwaartepunt van de neerslag tussen 06h00 en 12h00 waarbij de temperaturen rond het vriespunt zullen liggen. In totaal zou er in Deelen 10cm moeten gaan vallen. Gezien mijn ervaring met de MOS neerslag kon dit best nog eens naar boven toe worden bij geschroefd.

Kijken we ook nog even naar EC00-HighRes (meso-model) dan lijkt het erop dat de meeste neerslag in de westelijke en zuidelijke helft van het land gaat vallen en dan met name langs de west. kuststrook. Nemen in dit geval bv A'dam Airport erbij (ja ja daar waar die vliegtuigen opstijgen en landen) en lekker dicht bij die grote visbak dan zien we dat vrijdag de helft van de neerslag in  natte vorm (sneeuw) gaat vallen. Volgens MOS echter ook nog genoeg voor 5 a 6 cm sneeuw. Interessant overigens ook de sneeuwsignalen voor vanavond en vannacht met een zelfs een paar centimeters sneeuw !

Het moge duidelijk zijn de komende dagen gaan super spannend worden en er is van alles mogelijk. Verder zal net als gisteren de precieze koers van het laagje belangrijk gaan worden voor het "eind resultaat".

EC00-Super-HighRes neerslag tot zaterdagochtend cumulatief  

TaL

Citaat van: Johann op wo 05 dec 2012 - 16:01
Nadat gisteren EC-MOS al met 3 tot 5cm sneeuw op de proppen kwam is dit nu verder opgehoogd. Nemen we bv prikpunt Deelen zien we tot morgen al wat sneeuwsignalen met mogelijk een sneeuwdekje van 1 a 2 cm. Het echte werk gaat in de nacht van van donderdag op vrijdag beginnen. EC-MOS rekent voor Deelen eerste sneeuw in de voornacht, pak hem beet tussen 01h00 en 02h00 en vervolgens sneeuwt het tot in de middag van vrijdag. Op dit moment berekent het model het zwaartepunt van de neerslag tussen 06h00 en 12h00 waarbij de temperaturen rond het vriespunt zullen liggen. In totaal zou er in Deelen 10cm moeten gaan vallen. Gezien mijn ervaring met de MOS neerslag kon dit best nog eens naar boven toe worden bij geschroefd.

Kijken we ook nog even naar EC00-HighRes (meso-model) dan lijkt het erop dat de meeste neerslag in de westelijke en zuidelijke helft van het land gaat vallen en dan met name langs de west. kuststrook. Nemen in dit geval bv A'dam Airport erbij (ja ja daar waar die vliegtuigen opstijgen en landen) en lekker dicht bij die grote visbak dan zien we dat vrijdag de helft van de neerslag in  natte vorm (sneeuw) gaat vallen. Volgens MOS echter ook nog genoeg voor 5 a 6 cm sneeuw. Interessant overigens ook de sneeuwsignalen voor vanavond en vannacht met een zelfs een paar centimeters sneeuw !

Het moge duidelijk zijn de komende dagen gaan super spannend worden en er is van alles mogelijk. Verder zal net als gisteren de precieze koers van het laagje belangrijk gaan worden voor het "eind resultaat". 


En wat denk je van de Belgische kust Johann, van jou zou ik dat graag eens willen horen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 05 dec 2012 - 16:03
En wat denk je van de Belgische kust Johann, van jou zou ik dat graag eens willen horen ;)

Idd, het is een superleuke voorspelling voor Nederland maar het is leuk als je België er ook bij betrekt ;D

Powered by EzPortal